28.06.2012, 00:00

Skúšali sme jazdu "hore bez". A po švédsky (foto)

Autotest Dicka Kvetňanského. Tentokrát sme skúšali Volvo C70 kabrio.

Raná filozofia šéfkonštruktéra Gustava Larsona „automobily riadia ľudia a my vyrábame vozidlá s ohľadom na ich bezpečnosť“ priviedla Švédov k najvýznamnejšiemu vynálezu pasívnej bezpečnosti – trojbodovému bezpečnostnému pásu už v roku 1957. 

Neskôr, keď sa tieto hodnoty stali štandardom, prežíva Volvo ťažké obdobie a vyrába nudné autá. Pred krachom sa zachráni fúziou s Fordom, pridáva na fantázii, podporuje kreativitu, prináša čerstvé nápady, dominuje extravagantný dizajn a automobilka zázračne ožíva.

ikona_prečo nie_jun



Plechová reinkarnácia
Samozrejmú bezpečnosť postupne nahrádzajú environmentálne hodnoty. Nič pre milovníkov adrenalínu, no tejto téme sa svet, bohužiaľ, nevyhne, takže zasiahli do čierneho. Už pár rokov Volvo vyrába autá z plne recyklovateľných materiálov, tak sme na test pozvali práve človeka podnikajúceho v tejto oblasti. „Recyklácia v praxi znamená, že vytvárate uzavretý materiálový cyklus. Viem si predstaviť, ako sa napríklad táto C70 po pár rokoch opäť plne reinkarnuje do nového šatu s novou dušou, avšak s použitím pôvodných materiálov“ približuje inovatívnu politiku šéf recyklačného centra A.M. Metal, Gusto Mučka.

Viac ako na ergonómiu výrobca kládol dôraz na uhladenosť a jednoduchosť dizajnu.

Naftový šprintér
Príjemným prekvapením je už samotný motor. Hoci najslabší z rodiny disponuje len 150 koňmi, a recyklačného bossa Mučku, zvyknutého na iné stroje, vystrašil už pri preberaní auta predstavou o nudnom víkende, vďaka inteligentnému odstupňovaniu prevodovky je Volváčik veselo agilný a z križovatky sa derie vpred s apetítom kandidáta na víťazstvo šprintu na štvrť míle. Samozrejme, na diaľnici je citeľne menej sebavedomý, no po chvíľke trpezlivosti vám dopraje víchor vo vlasoch aj v 220 km/h, no dnes je dôležitý fakt, že ste schopní odjazdiť v priemere 100 km za šesť a pol litra nafty. „Ideálna frajerina pre menšiu rodinku, do mesta či na výlety, je to vydarený štvormiestny kabriolet za rozumnú cenu“ s racionálnym prehľadom, konštatuje náš hosť Gusto, hoci práve autá nepatria k jeho najobľúbenejším hoby.


Ortodoxná stopa
Skutočne mimoriadnu pozornosť, ktorá hraničí azda až s posadnutosťou, museli škandinávski inžinieri venovať podvozku. Ako vieme, športové vozidlá sa od luxusných odlišujú najmä jazdnými vlastnosťami. Luxusné sú mäkké, no plávajú, športové sú nepohodlne tvrdé, no držia stopu aj v ostrých zákrutách. Musíte si vybrať, kompromisy sa tu hľadajú veľmi ťažko. Automobilky sa snažia nájsť konsenzus medzi týmito dvoma nastaveniami podvozku hádam 100 rokov, najnovšie systémy poskytujú elektronické zmeny v nastavení tlmičov, klasické struny pérovania sú nahrádzané pneumatickými vankúšmi s nastaviteľnou tvrdosťou, vyrábajú sa pneumatiky s dvoma zmesami dezénu, atď. No stále sú tu aspekty ako hmotnosť auta, výška profilu pneumatík, rozloženie ťažiska a mnoho ďalších, ktoré sa oklamať nedajú. Volvo akoby obišlo fyzikálne javy. Navyše, C70 je kabrio, čo znamená významný nárast hmotnosti, kvôli prídavným výstuhám karosérie a oceľovým mechanizmom strechy.
Ešte nikdy som sa nevrhal do zákrut s takým ťažkým autom s takou chuťou, s takou istotou a taký vysmiaty. C70 je pokojné vyvážené auto, ktoré si drží stopu ako ortodoxný moslim vieru. Gumy budú pískať, auto sa bude v hraničnej situácii šmýkať po predku, no stále ho kontrolujete a ovládate akoby išlo o ľahký Lotus s tvrdým podvozkom. Je absolútne neuveriteľné, že v tom istom voze kĺžete po bratislavskom rozbitom tankodróme s gráciou „esklasového“ Mercedesu. Osobne to nechápem, zostáva to pre mňa záhadou a jediným prijateľným vysvetlením môže byť koncernové použitie podvozkovej skupiny či celej platformy z Fordu Focus, ktorý sa preslávil práve fenomenálnym podvozkom.

 


Čo by mohlo byť dokonalejšie:
Kufor! Poskladať dozadu takú obrovskú pevnú strechu s pravým zadným presklením musel byť asi ťažký vývojový oriešok, no naozaj nechápem, prečo nemohol zostať väčší nakladací výrez zozadu kufra. Napriek faktu, že disponuje vážne slušným objemom aj s poskladanou strechou v ňom, takmer nič do neho neviete naložiť. Musíte strechu zavrieť, naložiť batožinu a strechu opäť otvoriť a pri vytiahnutí batožiny ten istý proces zopakovať.

Motor si viem predstaviť lepšie odhlučnený, treba si však uvedomiť, že C70 nie je auto najvyššej triedy, hoci všetko ostatné vás o tom neustále presviedča.

Pípanie pásov musel navrhovať minimálne raper Rytmus. Chápem, že Volvo to myslí s bezpečnosťou dobre, ale ohluchnúť kvôli neskôr zapnutému pásu tiež asi nie je správna cesta.

Pri náhlom lejaku a zatiahnutí strechy sa Gustovi podarilo odísť z križovatky síce s plne zavretou strechou, avšak dokorán zostala otvorená zadná kapota. „Možno mohol švédsky výrobca k takému prepracovanému mechanizmu odklápacej strechy doplniť ešte malý senzor, ktorý by aretoval auto, kým sa zadná kapota tiež úplne nezavrie,“ zamýšľa sa Mučka a mne nezostáva iné, len s ním súhlasiť.



Záverečný verdikt: Volvo C70 je jedným z lídrom v triede kabriolet, čo sa však týka bezpečnosti, je napakovaný takými prvkami aktívnej bezpečnosti, ktoré sa doposiaľ objavili jedine v autách za trojnásobok ceny. Svojím prepracovaným dizajnom zostal obdivuhodne verný tradičnej identite automobilky, pohodlím a výbavou vás dostáva do sveta prémiovej triedy, a pocitmi je to víťaz svetových parametrov. Hoci ani ja, ani náš hosť Gusto nie sme vyslovení priaznivci otvoreného cestovania – mňa odrádza zbytočná hmotnosť, ktorú celý rok nosíte navyše, aby ste si pár dní v roku mohli urobiť radosť – toto auto sme si dokázali neuveriteľne rýchlo obľúbiť a dosť ťažko sa nám s ním lúčilo, skonštatovali sme spolu. Ak vám doposiaľ kabriolet nenapadol, tento si vyskúšajte, zmení vám život aj pohľad na bežný deň.

ZOZNÁMTE SA

Augustín Mučka(29): majiteľ recyklačného strediska so zameraním na spracovanie druhotných surovín
Najcennejší úspech: Zatiaľ na ňom stále pracujem
Najväčší sen: Zrecyklovať Eiffelovu vežu! Narezal by som ju na malé kúsky, zabalil do balíkov a vydražil na burze. A potom príde na rad Socha Slobody, vyzerá, že je z drahého kovu! 
Splnený sen: Práca, ktorá ma baví
Prvé auto: Strieborný Opel Tigra
Rekord km/h: 260 km/h na Ferrari 430
Auto snov: Viem si predstaviť na zákazku vyrobený univerzálny priemyselný stroj luxusnej značky – Lamborghini
Najhorší crash: Trošku skôr som odbočil, bol som zamyslený a narazil som do zábradlia mosta
Najvyššia pokuta: Len 20 eur za telefonovanie

Volvo C 70: výnimočne pôsobivé kabrio, ktoré ako jedno z mála nestráca pôvab ani za dažďa
Motor: radový päťvalec, 1 984 cm3 turbo diesel s priamym vstrekom
Výkon: 110 kw (150 k)/350 Nm
Prevodovka: 6-stupňový Geartronic
Náhon: vpredu motor, predný náhon
Prevádzková hmotnosť:   1 740 kg
Akcelerácia: 10,9 sek. 0 – 100 km/h
Max. rýchlosť: 225 km/h
Spotreba mesto: 8,7 l nafty/100 km
      mimo mesta: 5,1 l nafty/100 km
Cena: od 36 040 eur(1,8 mil. Sk) s DPH

 

Chicago. Snímka: Dreamstime.
Zdroj: Dreamstime.

 
Ďalšie unikátne príbehy biznisu, exkluzívne rozhovory a reportáže nájdete v dnešnej life style prílohe HN v magazíne prečo nie?! Alebo najnovšie aj vo vašom iPade.