StoryEditor

Skúšali sme jazdu "hore bez". A po švédsky (foto)

28.06.2012, 00:00
Autotest Dicka Kvetňanského. Tentokrát sme skúšali Volvo C70 kabrio.

Raná filozofia šéfkonštruktéra Gustava Larsona „automobily riadia ľudia a my vyrábame vozidlá s ohľadom na ich bezpečnosť“ priviedla Švédov k najvýznamnejšiemu vynálezu pasívnej bezpečnosti – trojbodovému bezpečnostnému pásu už v roku 1957. 

Neskôr, keď sa tieto hodnoty stali štandardom, prežíva Volvo ťažké obdobie a vyrába nudné autá. Pred krachom sa zachráni fúziou s Fordom, pridáva na fantázii, podporuje kreativitu, prináša čerstvé nápady, dominuje extravagantný dizajn a automobilka zázračne ožíva.



Plechová reinkarnácia
Samozrejmú bezpečnosť postupne nahrádzajú environmentálne hodnoty. Nič pre milovníkov adrenalínu, no tejto téme sa svet, bohužiaľ, nevyhne, takže zasiahli do čierneho. Už pár rokov Volvo vyrába autá z plne recyklovateľných materiálov, tak sme na test pozvali práve človeka podnikajúceho v tejto oblasti. „Recyklácia v praxi znamená, že vytvárate uzavretý materiálový cyklus. Viem si predstaviť, ako sa napríklad táto C70 po pár rokoch opäť plne reinkarnuje do nového šatu s novou dušou, avšak s použitím pôvodných materiálov“ približuje inovatívnu politiku šéf recyklačného centra A.M. Metal, Gusto Mučka.

Viac ako na ergonómiu výrobca kládol dôraz na uhladenosť a jednoduchosť dizajnu.

Naftový šprintér
Príjemným prekvapením je už samotný motor. Hoci najslabší z rodiny disponuje len 150 koňmi, a recyklačného bossa Mučku, zvyknutého na iné stroje, vystrašil už pri preberaní auta predstavou o nudnom víkende, vďaka inteligentnému odstupňovaniu prevodovky je Volváčik veselo agilný a z križovatky sa derie vpred s apetítom kandidáta na víťazstvo šprintu na štvrť míle. Samozrejme, na diaľnici je citeľne menej sebavedomý, no po chvíľke trpezlivosti vám dopraje víchor vo vlasoch aj v 220 km/h, no dnes je dôležitý fakt, že ste schopní odjazdiť v priemere 100 km za šesť a pol litra nafty. „Ideálna frajerina pre menšiu rodinku, do mesta či na výlety, je to vydarený štvormiestny kabriolet za rozumnú cenu“ s racionálnym prehľadom, konštatuje náš hosť Gusto, hoci práve autá nepatria k jeho najobľúbenejším hoby.


Ortodoxná stopa
Skutočne mimoriadnu pozornosť, ktorá hraničí azda až s posadnutosťou, museli škandinávski inžinieri venovať podvozku. Ako vieme, športové vozidlá sa od luxusných odlišujú najmä jazdnými vlastnosťami. Luxusné sú mäkké, no plávajú, športové sú nepohodlne tvrdé, no držia stopu aj v ostrých zákrutách. Musíte si vybrať, kompromisy sa tu hľadajú veľmi ťažko. Automobilky sa snažia nájsť konsenzus medzi týmito dvoma nastaveniami podvozku hádam 100 rokov, najnovšie systémy poskytujú elektronické zmeny v nastavení tlmičov, klasické struny pérovania sú nahrádzané pneumatickými vankúšmi s nastaviteľnou tvrdosťou, vyrábajú sa pneumatiky s dvoma zmesami dezénu, atď. No stále sú tu aspekty ako hmotnosť auta, výška profilu pneumatík, rozloženie ťažiska a mnoho ďalších, ktoré sa oklamať nedajú. Volvo akoby obišlo fyzikálne javy. Navyše, C70 je kabrio, čo znamená významný nárast hmotnosti, kvôli prídavným výstuhám karosérie a oceľovým mechanizmom strechy.
Ešte nikdy som sa nevrhal do zákrut s takým ťažkým autom s takou chuťou, s takou istotou a taký vysmiaty. C70 je pokojné vyvážené auto, ktoré si drží stopu ako ortodoxný moslim vieru. Gumy budú pískať, auto sa bude v hraničnej situácii šmýkať po predku, no stále ho kontrolujete a ovládate akoby išlo o ľahký Lotus s tvrdým podvozkom. Je absolútne neuveriteľné, že v tom istom voze kĺžete po bratislavskom rozbitom tankodróme s gráciou „esklasového“ Mercedesu. Osobne to nechápem, zostáva to pre mňa záhadou a jediným prijateľným vysvetlením môže byť koncernové použitie podvozkovej skupiny či celej platformy z Fordu Focus, ktorý sa preslávil práve fenomenálnym podvozkom.

 


Čo by mohlo byť dokonalejšie:
Kufor! Poskladať dozadu takú obrovskú pevnú strechu s pravým zadným presklením musel byť asi ťažký vývojový oriešok, no naozaj nechápem, prečo nemohol zostať väčší nakladací výrez zozadu kufra. Napriek faktu, že disponuje vážne slušným objemom aj s poskladanou strechou v ňom, takmer nič do neho neviete naložiť. Musíte strechu zavrieť, naložiť batožinu a strechu opäť otvoriť a pri vytiahnutí batožiny ten istý proces zopakovať.

Motor si viem predstaviť lepšie odhlučnený, treba si však uvedomiť, že C70 nie je auto najvyššej triedy, hoci všetko ostatné vás o tom neustále presviedča.

Pípanie pásov musel navrhovať minimálne raper Rytmus. Chápem, že Volvo to myslí s bezpečnosťou dobre, ale ohluchnúť kvôli neskôr zapnutému pásu tiež asi nie je správna cesta.

Pri náhlom lejaku a zatiahnutí strechy sa Gustovi podarilo odísť z križovatky síce s plne zavretou strechou, avšak dokorán zostala otvorená zadná kapota. „Možno mohol švédsky výrobca k takému prepracovanému mechanizmu odklápacej strechy doplniť ešte malý senzor, ktorý by aretoval auto, kým sa zadná kapota tiež úplne nezavrie,“ zamýšľa sa Mučka a mne nezostáva iné, len s ním súhlasiť.



Záverečný verdikt: Volvo C70 je jedným z lídrom v triede kabriolet, čo sa však týka bezpečnosti, je napakovaný takými prvkami aktívnej bezpečnosti, ktoré sa doposiaľ objavili jedine v autách za trojnásobok ceny. Svojím prepracovaným dizajnom zostal obdivuhodne verný tradičnej identite automobilky, pohodlím a výbavou vás dostáva do sveta prémiovej triedy, a pocitmi je to víťaz svetových parametrov. Hoci ani ja, ani náš hosť Gusto nie sme vyslovení priaznivci otvoreného cestovania – mňa odrádza zbytočná hmotnosť, ktorú celý rok nosíte navyše, aby ste si pár dní v roku mohli urobiť radosť – toto auto sme si dokázali neuveriteľne rýchlo obľúbiť a dosť ťažko sa nám s ním lúčilo, skonštatovali sme spolu. Ak vám doposiaľ kabriolet nenapadol, tento si vyskúšajte, zmení vám život aj pohľad na bežný deň.

ZOZNÁMTE SA

Augustín Mučka(29): majiteľ recyklačného strediska so zameraním na spracovanie druhotných surovín
Najcennejší úspech: Zatiaľ na ňom stále pracujem
Najväčší sen: Zrecyklovať Eiffelovu vežu! Narezal by som ju na malé kúsky, zabalil do balíkov a vydražil na burze. A potom príde na rad Socha Slobody, vyzerá, že je z drahého kovu! 
Splnený sen: Práca, ktorá ma baví
Prvé auto: Strieborný Opel Tigra
Rekord km/h: 260 km/h na Ferrari 430
Auto snov: Viem si predstaviť na zákazku vyrobený univerzálny priemyselný stroj luxusnej značky – Lamborghini
Najhorší crash: Trošku skôr som odbočil, bol som zamyslený a narazil som do zábradlia mosta
Najvyššia pokuta: Len 20 eur za telefonovanie

Volvo C 70: výnimočne pôsobivé kabrio, ktoré ako jedno z mála nestráca pôvab ani za dažďa
Motor: radový päťvalec, 1 984 cm3 turbo diesel s priamym vstrekom
Výkon: 110 kw (150 k)/350 Nm
Prevodovka: 6-stupňový Geartronic
Náhon: vpredu motor, predný náhon
Prevádzková hmotnosť:   1 740 kg
Akcelerácia: 10,9 sek. 0 – 100 km/h
Max. rýchlosť: 225 km/h
Spotreba mesto: 8,7 l nafty/100 km
      mimo mesta: 5,1 l nafty/100 km
Cena: od 36 040 eur(1,8 mil. Sk) s DPH

 


 
Ďalšie unikátne príbehy biznisu, exkluzívne rozhovory a reportáže nájdete v dnešnej life style prílohe HN v magazíne prečo nie?! Alebo najnovšie aj vo vašom iPade.
01 - Modified: 2004-08-16 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Učenie sa s psychowalkmanom 02 - Modified: 2004-08-16 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Vzdelávanie v cudzích jazykoch 03 - Modified: 2004-08-16 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Znovuobjavenie ruštiny
menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. apríl 2024 07:28