StoryEditor

Zákulisie značky bez tváre. Len v prečo nie?!

25.10.2012, 00:00
MMM. Tri tajomné písmenká ešte tajomnejšej módnej ikony Maison Martin Margiela. Vstúpte, prosím.

Lídri svetovej módy kývajú z prehliadkových mól, usmievajú sa z obálok časopisov a adorujú luxus. Martin Margiela nie. Martin Margiela vysokú módu rozkladá, kamery ho nikdy nevideli a modely podpísané jeho menom vlastne nenavrhuje. Boli sme v zákulisí najtajomnejšej značky sveta. Značky, ktorá nemá tvár.


„Stlačte číslo jeden.“ Postava zahalená do bieleho plášťa bez slova ukáže na nápis na svojom iPade, zabalenom do bielej látky. Nie je dôležité, kto tou postavou je, na tomto mieste sa totiž ľudia delia na tých v bielych plášťoch a tých druhých. Patrím k tým menej šťastným, a tak poslúchnem rozkaz. Stláčam jednotku na malej škatuľke, ktorú mám zavesenú na krku. „Vitajte v showroome značky Maison Martin Margiela,“ ozve sa mi v slúchadlách anonymný hlas bez náznaku akejkoľvek emócie. Začínam chápať, prečo táto značka patrí na vrchol svetovej luxusnej módy.



Neviditeľný muž
Toto všetko sa odohráva vo vestibule historickej budovy na Rue Saint Maur 163 v Paríži. „Postavy“ sú zamestnanci značky Maison Martin Margiela. Biely plášť je ich každodennou rovnošatou, takže sa dajú ľahko identifikovať medzi hŕstkou novinárov z celého sveta. Prečo nie?! malo ako jediné slovenské médium šancu nahliadnuť do sídla tejto značky, ktorá sa rozkladom luxusnej módy dostala až na jej špicu. Čo znamená, že na modeloch presne vidíte, ako boli ušité, v popredí sú strihy, švy, stehy – akoby ste model rozobrali a zošili znova dohromady.


Postava pomaly vpláva do dverí, a tak aj ja vstávam z kresla potiahnutého bielou látkou (áno, aj mňa to už v tejto fáze prestáva prekvapovať) a nasledujem ju. Po úzkych točitých schodoch vystupujem do prvej miestnosti. Na pohľad nič zvláštne, okrem toho, že je takmer celá biela. Pár pracovných stolov, bežné známky každodenného ruchu, na policiach hrubé fascikle s módnymi časopismi... Len Martina Margielu by ste tu hľadali márne. 
Mediálne plachý návrhár totiž od založenia svojej značky nevyšiel ani raz po prehliadke na mólo. Osobné rozhovory neposkytuje. Existuje pramálo fotografií jeho tváre. Lenže ak by ste sa aj prebúrali cez túto pancierovú kuklu, Margielu by ste v tejto budove aj tak nenašli. V roku 2009 svoju značku definitívne opustil.  

Jeden za všetkých, všetci za Martina
Pred niekoľkými rokmi totiž „MMM“ kúpil módny magnát Renzo Rosso a o istý čas sa Margiela z čela značky porúčal. Bez veľkých gest a bez komentára, pochopiteľne. Maison Martin Margiela si však ponechala nielen meno, ale aj odkaz svojho zakladateľa. Teda až sterilne čistú módu, ktorá rozkladá všetko, čo tu bolo doteraz. Preto tie biele plášte, preto obalené     lustre, sedačky, všetko. A preto aj toľko tajomstiev okolo. Na výslní sú šaty, všetko, čo by rozptyľovalo vaše zmysly,  je zakázané.
Sú tu prítomní aj ľudia z kreatívneho tímu?, pýtam sa medzi rečou jednej postavy, ktorá, ako sa ukáže, má na starosti PR.
„Áno, ale oni nehovoria s ľuďmi ,zvonku'. Maison Martin Margiela komunikuje, ale ako celok, ako tím. Ja nehovorím za PR, hovorím za Maison. Chceme sústrediť pozornosť na modely, nie na osoby, ktoré ich vytvárajú. To je idea, ktorú značka počas celých 25 rokov sledovala,“ vysvetľuje mi.     

XXXL
Na móle táto tajuplná stratégia znamená predovšetkým koncept „oversized“. Podľa toho Maison ľahko identifikujete – modelky majú na sebe oblečenie, ktoré je zdanlivo o niekoľko čísel väčšie, nie príliš farebné, no strihovo veľmi sofistikované. Často aj vtipné, a často aj... tak zvláštne neosobné, musíme dodať. Lenže lepšie je raz vidieť, ako stokrát teoretizovať, a tak aj my sa cez spleť parížskych ateliérov dostávame až (takmer) na záver, na dotyk tej najčerstvejšej kolekcie Maison Martin Margiela. Vstupujeme do miestnosti, kde sa vynímajú haute     couture modely, ktoré len pred 24 hodinami zažili svoju svetovú premiéru na parížskom fashion weeku. Dotýkame sa šiat vysokého umenia krajčírstva, ktoré je výkladnou skriňou každej módnej značky. A na tomto mieste musíme priznať, že aj svetoví módni novinári pôsobili dojmom, že sa im to nestáva každý deň.    


Novinári, na mólo!
Presne tieto modely sme sledovali večer predtým na haute couture prehliadke značky. Live. Spolu s novinárskou aj módnou špičkou sveta. „Aha, práve vchádza Renzo Rosso,“ pošepne mi jeden z kolegov a nenápadne ukáže na zakladateľa značky Diesel, ktorý časom kúpil napríklad aj holandský módny dom Viktor&Rolf, a jeho firma Staff International vyrába a distribuuje aj také ikony ako Just Cavalli či Vivienne Westwood. „Anna Dello Russo, naľavo,“ ozve sa vedľa mňa o chvíľu. V podobnom duchu sa nesie naše pozorovanie až do začiatku šou. Vtedy sa priamo medzi nami objavia modelky, na ktorých nás najskôr upútala tvár. Asi by z toho u Martina Margielu neboli najšťastnejší, ale ak sa pred vami objaví armáda modeliek s tvárou zakrytou maskou z drahých kameňov, nemáte na výber. Chvíľu váhate, či nevytvoriť ešte väčší koridor (pre istotu), chvíľu zasa, ako sa asi dýcha pomedzi kamene. Potom však primárne inštinkty ustúpia do pozadia a vy sa sústredíte na defilé toho najlepšieho, čo módny dom môže ponúknuť.

   
Odhalené tajomstvo
V tomto prípade to boli dlhé večerné róby, väčšinou tmavé a  polopriehľadné. Oplatilo sa sústrediť sa na detaily – napríklad spoje šiat, ktoré nápadne pripomínali ozdobné kľučky na dverách. Objavila sa však aj prepracovaná kožená vesta a ako zlatý klinec programu aj priesvitný plastový plášť, mimochodom, ďalšie z poznávacích znamení značky.
Strih. O 24 hodín neskôr máme toto všetko priamo pred sebou a keď sme predtým spomínali, že to bol takmer koniec nášho programu, tak nie náhodou. Čakala nás totiž ešte jedna – nemenej     dôležitá – prehliadka. Značka, ktorú doteraz poznali takmer výlučne módni fajnšmekri, sa rozhodla navrhnúť kolekciu pre švédsky highstreetový reťazec H&M. Vysoká móda zostupuje z mól! „háemko“ sa síce už v minulosti preslávilo spoluprácou s ikonami ako Karl Lagerfeld či Stella McCartney, ale Margiela, to je predsa len niečo iné. Na vlastné oči sa o tom presvedčia aj Slováci, 15. novembra kolekciu spolu so svetovou premiérou odhalia aj v jednej bratislavskej predajni. Dovtedy je tajomstvom. Teda bola. Vďaka prečo nie?! si ju môžete     pozrieť už teraz, to bol totiž ten spomínaný posledný bod našej „parížskej agendy“.

   
Luxusná žuvačka
Ste teda pripravený na veľké odhalenie? ...do zatemnenej čiernej miestnosti vstupujeme po jednom. Nevidím ani na pár centimetrov od svojich topánok. Postavy nám len s baterkami svietia a naznačujú, kam si máme sadnúť.  Opäť dokonalý marketing, prebleskne mi hlavou. A v tom už čosi prebleskne aj naozaj. V čiernej stene pred nami sa zrazu objavia výklenky a v nich tak starostlivo utajovaná kolekcia.
„Tento model si pamätám,“ poznamená môj sused. S pribúdajúcimi modelmi začína byť jasné, že ide o reedíciu. Maison Martin Margiela pre H&M prepracoval svoje najslávnejšie modely a slovo, ktoré ich najviac vystihuje, je vtip. Každá vec má svoj príbeh, pointu, žart. V novembri tak aj u nás objavíte kabát pripomínajúci zvinutú perinu, „psaníčko“ inšpirované obalom od žuvačky, kabelku, ktorá sa nosí úplne naopak, horizontálne šaty, ručne maľované topánky, dámsku oversized košeľu či sveter zošitý z futbalových fanúšikovských šálov. Vitaj v našom svete, Martin Margiela!


Maison Martin Margiela pre prečo nie?!: Aj naďalej ostaneme anonymní


Prečo ste sa rozhodli spolupracovať so značkou H&M a vytvoriť kolekciu pre „bežných“ ľudí?
Snažili sme sa urobiť niečo zaujímavé pre našu spoluprácu, niečo úplne nové, iné. Dospeli sme k názoru, že by bolo fajn ukázať širšiemu publiku prehľad modelov Maison z konca minulého storočia. Urobiť remake našich známych modelov sme považovali za dobrý nápad.

Takže ide o reedíciu, v kolekcii nenájdeme žiadne úplne nové modely.
Presne tak.

Ako táto kolekcia vznikala?
V skutočnosti išlo naozaj o spoluprácu. Nie ako v prípade iných značiek, kde by sa to uvádzalo ako Maison Martin Margiela „pre H&M“, alebo „v H&M“. Bola to diskusia. Keď sme predstavili koncept, oni povedali, super, poďme do toho. Keď sme vyberali konkrétne modely, navrhli nám – toto radšej nie, vyberte tento. Niekedy sme, samozrejme, nesúhlasili, ale vždy sme sa snažili nájsť spoločnú, strednú cestu.

Bola táto spolupráca v niečom nová aj pre vás?
Áno, je to niečo omnoho väčšie, než väčšinou robíme. Produkcia je omnoho vyššia, je tu mnohonásobne viac predajných miest... Napríklad v Latinskej Amerike nepredávame vôbec, takže teraz to bude pre nás možnosť osloviť nových ľudí. Veľa sme sa naučili aj od nich.

Nestratíte tým však niečo zo svojej anonymity?
Nie, aj naďalej budeme anonymní. To, že spolupracujeme s touto švédskou firmou, neznamená, že zajtra uvidíte naše tváre, že budeme všade v reklamách a podobne. Chceme ukázať mnohým ľuďom naše modely, chceme, aby ich nosili, aby pochopili Maison a našu filozofiu. A pre toto je H&M ideálny partner.

To však pre vás bude úplne nová cieľová skupina zákazníkov. Aké reakcie od nich očakávate?
Dúfame, že budú prekvapení a že sa začnú zaujímať o našu značku. Dúfame, že si kúpia túto kolekciu a že odhalia aj náš svet, ktorý je omnoho väčší. Je veľa toho, čo ešte môžeme ponúknuť. Možno budú niektorí zákazníci naozaj prekvapení, pretože nejde o skutočný mainstream. Ale myslím si, že napokon aj tak zistia, že v mnohých modeloch je ukrytý humor a dúfam, že to bude skvelé. 

Koľko ľudí vlastne tvorí kreatívny tím vašej značky?
Momentálne dvadsať.

Sú to všetko Francúzi?
V tomto 20-člennom tíme je vlastne 18 národností. Sú tu aj ľudia z východnej Európy, z Blízkeho východu, Brazílie, Číny... Je to veľký mix.

Zaujala ma najmä  východná Európa. Máte nejaké spojenie aj so Slovenskom?
Máme ľudí zo Slovinska, z Ruska,  Poľska... Je to veľmi zábavné, počuť okolo seba toľko jazykov. Človek sa naučí povedať „všetko najlepšie“ v toľkých rečiach. Napríklad včera som sa naučil, ako sa to povie po nemecky, ale už som to aj zabudol (smiech).

 
Viac biznis príbehov, exkluzívnych rozhovorov a reportáží nájdete
v 60-stranovom magazíne prečo nie?!, ktorý je dnes vložený ako darček v HN.

01 - Modified: 2004-09-17 14:26:27 - Feat.: 0 - Title: Jaroslav Rezník: "Nie som kultúrny barbar..." 02 - Modified: 2004-09-17 14:29:40 - Feat.: 0 - Title: Ľavica pod Ficovými krídlami 03 - Modified: 2004-09-17 14:32:53 - Feat.: 0 - Title: Kerry chytá druhý dych
menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
27. apríl 2024 05:23