StoryEditor

Seriál HN: Urobil som z Desmodu najpredávanejšiu kapelu

13.11.2011, 23:00
Manažér najpredávanejšej kapely Michal Kožuch bol do skupiny ochotný investovať aj vlastné peniaze na to, aby získala meno vo svete hudby.

Spoznal ich ako mladých nitrianskych muzikantov a urobil z nich najpredávanejšiu slovenskú kapelu. Michal Kožuch stojí za kapelou Desmod už viac ako 8 rokov. Narodil sa v Nitre, no väčšinu života prežil v Martine, pretože jeho Ján Kožuch (prvý držiteľ divadelného ocenenia Dosky, pozn. red.) ako herec prešiel viacerými súbormi.

Vždy mal blízko ku kultúre, keď však otcovi sľúbil, že sa nedá na herectvo, po absolvovaní martinského gymnázia, v roku 1989 začal študovať manažment a marketing kultúry. „Už ako druhák som začal pôsobiť ako manažér nitrianskeho Starého divadla a časom predsa len aj ako herec,“ povedal pre HN Kožuch. Pod divadlom si vtedy otvorili hudobný klub, jeden z prvých na Slovensku vôbec, a okrem toho začal pracovať aj ako kmeňový moderátor v jednom z najpočúvanejších rádií, v nitrianskom N-rádiu.





Stará pekáreň
Po čase si otvoril aj vlastný klub – úspešnú a známu Starú pekáreň v Nitre. „Pamätám sa, ako tam prišli mladí a 'neokukaní chlapci'. Fungovali už od roku 1996, mali svojho manažéra aj prvý album, no ešte sa len rozbiehali,“ dopĺňa. Speváka z kapely, Mária Kulyho Kollára, nahovoril na moderovanie v rádiu a podľa jeho slov mu to v ďalšej komunikácii veľmi pomohlo. Keď v roku 2001 vydali druhý album Mám chuť... začalo sa uvažovať o tom, že by kapelu manažoval. „Dlho som to odmietal, potom som dal definitívnu výpoveď v divadle ako herec aj ako manažér, neskôr som skončil aj v rádiu.“

Sám sa snažil pretlačiť ich koncerty do rôznych miest. „Spieval som ich hity ľuďom do telefónu, keď ich náhodou nepoznali po mene, a takto som ich 'prespieval' ďalej,“ dodáva Kožuch. Trval na tom, že ku každému singlu budú mať videoklip, mohol si to dovoliť zaplatiť aj z vlastných príjmov, pretože klubu sa darilo a vďaka kamarátom v rádiách sa mal možnosť dostať piesne kapely do éteru. Až prišiel v roku 2003 tretí album Derylov svet a hit Hemoroidy. „To bol zlom. Aj keď mi vo vydavateľstve príliš neverili, dokázali sme ich s kapelou presvedčiť, že sa dá predať aj 16-tisíc albumov.“

Koncerty, projekty...
Odvtedy nie je rok, čo by nevydali album, kompiláciu alebo DVD. Kožuch zo začiatku ako manažér riešil hranosť v rádiách a či sú vôbec ich albumy v obchodoch, no vedel, že treba vybudovať kapele meno. „Absolvovali sme desiatky koncertov, veľké turné s IMT Smile, ďalšie vypredané koncerty, turné s Chinaski a symfonickým orchestrom, ktoré odvysielalo aj HBO a naposledy turné so skupinou Nazareth,“ zdôrazňuje niekoľkoročné snaženie Kožuch.

Pochvaľujú si ho však aj členovia kapely. Bubeník Ján Škorec vyzdvihuje najmä jeho kreativitu. „Patrí medzi najlepších manažérov, vždy prinesie veľa nápadov, i keď niekedy mu ich musíme regulovať. Stará sa o nás ako o veľké kapely.“ Naposledy im jeho nápad propagovať nový album Iný rozmer v nákupných centrách vyslúžil zisk platinovej platne za predaj.

01 - Modified: 2004-06-14 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Kancelárska technika ako zdroj výrazných úspor 02 - Modified: 2004-06-14 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Nový podnikateľský model 03 - Modified: 2004-06-14 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Digitalizácia siete do konca roka
menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. apríl 2024 02:58