StoryEditor

Nový podnikateľský model

15.06.2004, 00:00

Od predstavenia stratégie On demand v októbri 2002 uplynul už rok a pol. Definícia, ktorú vtedy použil Samuel Palmisano, generálny riaditeľ IBM, je stále aktuálna. On demand je forma podnikania, v ktorej firma integruje svoje podnikové procesy v rámci celej spoločnosti a prepojí ich so svojimi kľúčovými partnermi, dodávateľmi a zákazníkmi, čo jej umožňuje rýchlo reagovať na dopyt, trhové príležitosti a externé hrozby. On demand je teda určitý stav podnikania a IBM ho pomáha spoločnostiam dosiahnuť rýchlejšie a efektívnejšie ako ich konkurencia.

NOVÝ FAKTOR
Novým faktorom v prechode spoločností na model On demand je fakt, že internet sa stal dôležitým a väčšinou aj kľúčovým nástrojom pre rozsiahlu a bezpečnú vnútropodnikovú a aj externú komunikáciu. Tradičné vertikálne integrované spoločnosti sa stávajú súčasťou ekosystémov, v ktorých spoločnosti a ich partneri dodávajú produkty a služby svojim zákazníkom a klientom. Strategickým zámerom IBM je urýchliť vývoj zákazníkov smerom k modelu On demand, čo umožní podnikom maximalizovať ich produktivitu a inovácie a vyťažiť čo najviac z technológií IBM.
Stratégia On demand predstavuje pre zákazníkov možnosti, ako reagovať na enormný tlak konkurencie. Spočíva v tom, že si klienti zakúpia alebo prenajmú informačné technológie len vtedy, keď ich potrebujú, napríklad počas nepredvídaných špičiek. Ak majú podniky zvýšiť svoju pružnosť a variabilitu, potrebujú flexibilnejšiu a všestrannejšiu metódu nákupu a financovania informačných technológií.

MODEL ZAOBSTARANIA
Model On demand je založený na priebežných platbách a oslobodzuje zákazníkov od veľkej počiatočnej investície spojenej s tradičným vlastníctvom technologického majetku. Dovoľuje im sústrediť sa na kľúčové činnosti a využívať omnoho viac výpočtových zdrojov, než si môžu dovoliť priamo vlastniť a spravovať. Ak sa podniky ocitnú v útlme, môžu objem svojich služieb obmedziť a tým podstatne znížiť náklady.
Model On demand však obsahuje aj princíp komplexnej integrácie, myšlienku autonómnych systémov a dáva odpoveď na zásadné otázky kultúry, riadenia a etiky, ktoré treba nastaviť, ak chcú podniky využiť mimoriadne príležitosti, ktoré sa im núkajú.

Dôležité je, aby všetky automatizačné systémy spolupracovali, aby celá firma dokázala reagovať rýchlo, pružne a s nízkymi nákladmi na akýkoľvek problém, ktorý sa pred ňou zrazu vyskytne, bez ohľadu na odvetvie, v ktorom podniká -- či ide o banku, univerzitu, orgán štátnej správy, nemocnicu, alebo výrobnú spoločnosť. Spoločnosti čelia zmenám na kapitálových trhoch, zmenám dopytu, ponuky aj cien. Mení sa situácia na trhu práce, menia sa priority zákazníkov, zamestnancov, študentov a občanov. Spoločnosti chcú reagovať okamžite, pomocou všetkých zdrojov, ktoré majú k dispozícii, ako aj zdrojmi svojich dodávateľov, partnerov a distribútorov.

VÝPOČTOVÁ INFRAŠTRUKTÚRA
Model podnikania On demand je podporený novým druhom výpočtovej infraštruktúry, ktorá je integrovaná a virtualizovaná nad úrovňou fyzických systémov. Navyše by sa mala dokázať po väčšinu času spravovať sama. Vytvorenie takejto infraštruktúry vyžaduje veľa snahy a spolupráce v celom IT odvetví. Je potrebné integrovať nielen technológie, ale aj techniku s podnikateľskou víziou. Dôležitá je aj podpora otvorených platforiem a spoločné normy a štandardy.
Prechodom na On demand sa spoločnosti zbavia špecifických architektúr a snahy všetko kontrolovať, odkryjú si podstatne väčšie príležitosti. Či už dosiahnu rast v krátkodobom horizonte, vyplývajúcom zo znižovania nákladov a zvyšovania produktívnosti, alebo trvalý rast, ktorý vzniká spolu s transformáciou na On demand, investície do IT budú vychádzať zo základného faktu: preorientovať sa prostredníctvom IT na potreby zákazníka.
Spoločnosť IBM prepracovala a automatizovala svoje podnikové procesy, čoho výsledkom bolo zmenšenie štruktúry, zníženie počtu používaných aplikácií, výrazné úspory nákladov či skrátenie času potrebného na účtovnú uzávierku.
IBM zároveň postupne zjednodušila a upravila svoju infraštruktúru. Následne sa zamerala na prepracovanie riadiacich procesov. Výsledkom bola efektívnejšia komunikácia, integrácia v rámci infraštruktúry, vytvorenie jedinej globálnej siete a zníženie množstva používaných aplikácií o viac ako dve tretiny. (sk)

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
05. máj 2024 22:17