11.07.2014, 00:00

Pobozkal som múzu Andyho Warhola

Slovák Jozef Keselica hovorí o svojich stretnutiach s umelkyňou Ultra Violet, ktorá inšpirovala Warhola aj Dalího.

Warhola chcela zviesť. No zostalo to pri umení Ultra Violet, umelkyňa a múza dvoch velikánov umenia. O žene, ktorá inšpirovala Dalího aj Warhola, hovorí Jozef Keselica, ktorý nakrútil film o živote Andyho Warhola a s Ultra Violet sa poznal.

Kedy ste sa po prvýkrát stretli s Ultra Violet?
Bolo to, myslím, v roku 1990, keď mala výstavu v Medzilaborciach. Od konca deväťdesiatych rokov som sa začal intenzívne zaujímať o Andyho Warhola, jeho tvorbu a život. A keď som zistil, že k nám príde jeho múza, chcel som sa s ňou stretnúť. Utkvel mi v pamäti obraz, keď tak zamyslene stála na schodoch múzea, samozrejme, celá vo fialovom. Mám niekde aj polaroidovú fotku z toho dňa. 

Nezostalo to však len pri fotografii, vy ste ju potom aj sprevádzali do Mikovej, odkiaľ pochádzajú rodičia Andyho Warhola.
Áno, moja mama tiež odtiaľ pochádza a za slobodna mala rovnaké priezvisko ako Warholova stará mama (Chomová, pozn. red.). Na tú návštevu mám zaujímavú spomienku. Na cintoríne v Mikovej je taký zvláštny hrob, ja ho volám reinkarnačný. Je na ňom totiž meno Andrej Varchola, čo by samo osebe nebolo nič výnimočné. Pretože Varchola je v Mikovej bežné meno. Tento konkrétny Andrej Varchola má však na náhrobku zaujímavý dátum.

V akom zmysle?
Narodil sa v roku 1868 a zomrel v roku 1928. Takže keď prekryjete prvé dve čísla, vyjde vám dátum narodenia Andyho Warhola – 6. augusta 1928. Ukázal som to aj Ultra Violet a zaujalo ju to. Sadla si na ten hrob a spomínala na Andyho. Zrazu spod hrobu vyliezol had a odplazil sa preč. A ona pohotovo vyhlásila, aha, pozrite, to je duch Andyho Warhola.

Zostala teda verná svojej povesti excentrickej ženy a umelkyne.
To už mala také svoje filozoficko-duchovné obdobie. Hlásala návrat k Bohu, veľa hovorila o apokalypse a podobne. Odrážalo sa to aj v umení, stvárňovala rôznych anjelov. 

Takže opak búrlivej mladosti?
Presne. Už to nebola žena, čo vymetá všetky večierky. V 60. rokoch bola mladá, krásna, nesmierne vitálna a navyše prežila časť života s dvoma svojskými géniami.

To hovoríme o Salvadorovi Dalím a Andym Warholovi.
Dalí ju vlastne predstavil Warholovi a ona k nemu potom akoby prestúpila. 

A ako spomínala na obdobie s Dalím?
O Dalím sme  nikdy nehovorili, to pre ňu vtedy bola už očividne uzavretá kapitola.


Ultra Violet do umeleckých kruhov prenikla ako asistentka známeho surrealistického maliara Salvadora Dalího.

A ako to mala s Warholom?
Opísala ho ako karikatúru muža. Podľa nej mal až strašidelne bledú tvár, prázdny pohľad a každé oko inej farby, podobne ako Warholov obdivovateľ – spevák David Bowie. Hovorila o tom, aký bol Andy milý, pobožný, naivný a ako sa vždy slušne správal k ľuďom okolo seba. O tom, že pôsobil na ľudí veľmi skromne, dokonca až tak, že niektorí si mysleli, že je nemý. Warhol bol trochu čudák ako každý umelec, Ultra Violet mi tvrdila, že namiesto žuvačky žuval magnet – sarkasticky dodala, že asi preto, aby bol pre ľudí príťažlivejší. Zaspomínala si aj na to, že ako tesne po poznámení s ním, v roku 1963, ho chcela zviesť, ale vietor mu nadvihol parochňu, ktorú mal pripevnenú kovovým gombíkom k lebke. To ju znechutilo a ďalej sa už bavili len o umení. Ona sama bola veľmi príjemná a ochotná prísť kedykoľvek na výstavu a rozprávať o Andym alebo o svojej tvorbe, ak ju niekto pozve.

Vnímali ste ju viac ako umelkyňu alebo len ako múzu?
Vždy bola vitálna, energická a vedela sa pohybovať v spoločnosti. Snáď mi to nebude zazlievať, ale meno si urobila na Dálím a najmä na Warholovi. Napríklad keď bola nejaká párty, tak sa vždy šikovne postavila po pravici Andyho. Takže keď ich fotili do novín, v popiske pod fotografiou bolo vždy: ,zľava Ultra Violet, Andy Warhol´ a tak ďalej. 

Takže sa na Warholovi priživovala?
Trochu silný výraz, ale v podstate áno, ale veď tak obdobne fungoval aj Andy Warhol nakmä vo svojich začiatkoch. Motal sa okolo slávnych tak dlho, až sa stal jedným z nich. Tiež začínal tým, že sa pohyboval medzi smotánkou, urobil si známosti, predal nejaké obrazy vplyvným ľuďom a to ho naštartovalo. 

Kde môžeme v Andyho diele vidieť najväčší vplyv Ultra Violet?
Ak sa pýtate na konkrétny obraz, tak to vám nepoviem. Ale Warhol bol známy tým, že od každého zbieral nápady a inšpiráciu. Často sa aj bežných ľudí pýtal, povedz, čo mám maľovať, mám úplne prázdnu hlavu. Napríklad jeho známe dolárové bankovky vznikli tak, že mu vraj niekto povedal, namaľuj, čo máš na svete najradšej. Za nápad mu Warhol zaplatil 50 dolárov a bankovky ho inšpirovali. Takže určite mnohé z jeho nápadov pochádzajú od Ultra Violet, keďže trávili spolu veľmi veľa času. Myslím si, že sa ovplyvňovali navzájom. Nehovoriac o tom, že Ultra Violet účinkovala v mnohých Warholových filmoch. Warhol sa s obľubou nechal ovlyvňovať a inšpirovať svojím okolím a to nielen neživým. Rád prijímal nové kreatívne myšlienky od každého člena - „rodiny" The Factory. 

Snímka: archív Jozefa Keselicu
A čo jej vlastná umelecká tvorba?
V nej vidieť tiež sčasti Warholov vplyv. Podľa mňa u nej hrá prím skôr to, kým bola, ako samotná umelecká hodnota diel. Ale určite sú originálne a majú svojich priaznivcov. Je známe, že Ultra Violet bola herečkou, speváčkou, výtvarníčkou, spisovateľkou, performerkou, dalo by sa smelo povedať – multimedálnou umelkyňou.

Vystavovala niekoľkokrát aj na Slovenku.
Dve výstavy mala práve v Medzilaborciach, tamojšiemu múzeu darovala aj zopár obrazov. A tuším v roku 2001 v Bratislave, kam ju pozval slovenský popartista Daniel Brogyanyi. Tam vznikla aj fotografia, ako jej spolu s Mirikom Sirikom dávame bozk na líce.  

Stretli ste sa potom aj v Amerike?
Ešte v roku 1994, keď v Pittsburghu otvárali obrovské múzeum Andyho Warhola. Keď sme sa stretli, spoznala ma a dokonca sme si spolu zatancovali po slávnostnej ceremónii otvorenia múzea.Stretli sme sa tam aj s Warholovým dvorným fotografom Billym Nameom a s Johnom Warholom, Andyho bratom, ktorý nás pozval k sebe domov na nedeľný obed.

Zostali ste v kontakte?
Vymenili sme si pár listov a mailov, ale v pravidelnom kontakte nie. No aj tak ma zasiahlo, keď som sa dozvedel, že už nie je medzi nami.

 

KTO JE ULTRA VIOLET

Narodila sa 6. septembra 1935 ako Isabelle Collin Dufresne vo francúzskom La Tronche. Šľachtický pôvod a silne veriaca matka jej v mladosti vôbec nevoňali, odmalička rebelovala a v devätnástich sa rozhodla odísť z Európy do New Yorku. Zaujímala sa o umenie a aj ako asistentka vtedy už známeho surrealistického umelca Salvadora Dalího získala prístup do newyorských galérií a múzeí. Aj vďaka tomu sa postupne zoznamovala s mnohými slávnymi osobnosťami, medzi ktorými nechýbal Miloš Forman, Marc Chagall, Bob Dylan, John Lennon, Yoko Ono či dokonca americký prezident Richard Nixon.
Vzťah s Dalím prerástol z pracovného čoskoro do mileneckého a Isabelle sa stala jeho múzou. V roku 1963 ju zoznámil na jednej večeri s vtedy začínajúcim Andym Warholom. Mladá umelkyňa našla nového inšpirátora. S Warholom trávila stále viac času, ako uvádza v autobiografickej knihe Moje roky s Andym Warholom (v origináli Famous For 15 Minutes: My Years with Andy Warhol), napríklad priznáva, že ho chcela zviesť. Hoci sa jej to kvôli Andyho homosexuálnej orientácii nepodarilo, stali sa
nerozlučnou dvojicou, ktorá vymetala bujaré večierky vo Warholovej Továrni. Na nich sa stretávala celá vtedajšia newyorská smotánka a celebrity, ale aj celkom bežní ľudia. Práve na radu Andyho Warhola si zvolila originálne umelecké meno Ultra Violet a začalo sa takpovediac jej fialové obdobie. Pod vplyvom tvorivého ducha Továrne začala sama navrhovať oblečenie, doplnky či parochne, neskôr aj maľovať a písať. Účinkovala tiež v mnohých Warholových filmoch.  Rok po Warholovej smrti napísala už spomínanú životopisnú knihu a divoké 60. roky postupne vystriedalo duchovnejšie obdobie. Začala sa venovať náboženským témam, svojským spôsobom stvárnila napríklad tému apokalypsy a rôznymi technikami vytvárala anjelov. Koncom 90. rokov sa vrátila naspäť do Francúzska a otvorila si vlastné štúdio v Nice a prednášala o umení. Opäť sa priklonila ku katolíckej viere, ktorá sa odrážala aj v jej tvorbe. 14. júna tohto roku podľahla rakovine.

Snímka: archív Jozefa Keselicu

Zľava dvorný fotograf Andyho Warhola Billy Name, Ultra Violet a Jozef Keselica pri otváraní múzea Andyho Warhola v Pittsburghu. V ruke držia plagáty s pozvánkou na podujatie, ktoré sa už 23 rokov koná na Slovensku. Snímka: archív Jozefa Keselicu 

KTO JE JOZEF KESELICA

Vyše 25 rokov sa zaoberá Andym Warholom, založil The Andy Warhol Pop Art Club. Za film 15 minút slávy Andyho Warhola získal na Svetovom festivale neprofesionálneho filmu (UNICA) v roku 1993 bronzovú medailu. Je autorom mnohých článkov a knihy AWA – od A k W a opäť späť – aNDREw wARHOLa. Spolupracoval a účinkoval v mnohých dokumentoch o Warholovi v domácich aj zahraničných televíziách. Osobne sa niekoľkokrát stretol s blízkymi spolupracovníkmi a priateľmi Andyho Warhola – Ultra Violet, Billy Name, ako aj s obidvoma bratmi Andyho Warhola – Johnom Warholom a maliarom Paulom.   

_________________________________________________________

Čo nájdete dnes v prílohe Víkend

- príbehy žien, ktoré zmenili umenie
- múzy slávnych maliarov, ale aj dámy, ktoré nielen inšpirovali, ale aj tvorili
- Frida Kahlo - najlepšie zaránajúca maliarka, ktorá celý život trpela
- Gala - tá, čo stvorila Salvatora Dalího
- Camille, ktorá poplietla hlavu Monetovi a ďalším impresionistom

 

Prílohu nájdete v dnešných tlačených HN.
Alebo si môžete jednoducho objednať pdf vydanie cez SMS na váš mail TU.