04.01.2016, 00:00

Slovenský príbeh ohňa. Dizajnové kachle žnú úspechy aj za hranicami

Čo sa stane, keď sa stretne ostrieľaný dizajnér a zapálený podnikateľský startup? Vytvoria niečo, čo je rýdzo slovenské, no zožne ovácie aj za hranicami. Pozývame vás sledovať zaujímavý príbeh s príjemne teplou atmosférou.

Keď sa pred niekoľkými mesiacmi vyhlasovala Národná cena za dizajn, jej hlavný laureát bol možno pre niekoho prekvapením. Pretože keď povieme, že sa ním stali keramické kachle, našinec sa logicky spýta: a čo môže byť na kachliach výnimočné a dizajnové? No muž, čo ich má na svedomí, netajil pri zadaní nadšenie. „Priznám sa, že som na takúto tému čakal už roky,“ hovorí Michal Staško, ktorý sa dlhodobo venujeme produktovému dizajnu. „Veľmi sa mi páčilo, že by sme mali robiť niečo jednoduché a praktické, nie nejaké zložité technológie či komplikované koncepty.“ Výnimočné však rozhodne boli okolnosti, za ktorých vznikali. Piešťanský výrobca Athenika sám seba v tom období definoval v podstate ako startup a kachle NOX boli jedným z jeho prvých výrobkov. „Rozhodne to bolo na slovenské pomery nezvyčajné, že hneď od začiatku spolupracoval s dizajnérmi. Žiaľ, často sa len niečo skopíruje,“ dôvodí. Okrem zadania ho vraj povzbudil aj úprimný záujem majiteľa firmy, ktorý mal navyše s výrobou kachlí už skúsenosť z predchádzajúceho pôsobiska.


Rozvlnená fatamorgána
A tak začali vznikať NOX – kachle, čo dostali do vienka viacero príbehov. Už ich samotný názov skrýva viaceré významy – okrem latinského pôvodu značiaceho v preklade noc alebo spánok, aj meno bohyne. Nox alebo aj Nyx bola mytologická postava, ktorá stála na úplnom začiatku prvého stvorenia, symbol výnimočnej krásy a sily súčasne. A noci, samozrejme. Z jej mytologických detí by ste mohli poznať napríklad Chárona – prievozníka mŕtvych duší po rieke Styx, ale aj Hypnosa, boha spánku.
 


Nový HN magazín je každý piatok vložený v HN. Hľadajte Hospodárske noviny vo svojom stánku alebo nákupnom centre po celý víkend. Sledujte nás aj na Facebooku.



No my sa vráťme k našim slovenským „noxom“. Ak vám ich tvar pripomína klasický radiátor postavený kolmo, nie ste ďaleko od pravdy. „Pôvodne vzniklo asi dvadsať rôznych návrhov a z nich si zadávateľ vybral práve koncept vlny, ktorý sa nám obom páčil,“ spomína Michal Staško. Nešlo však len o jednoduchú estetiku. „Je to celé o príbehu ohňa a tepla. Pretože aj teplý vzduch či fatamorgána sa vlnia. Na druhej strane, skrýva sa v ňom aj fyzikálny potenciál.“ Jednoducho povedané, vďaka vlnám sa povrch násobí a kachle sú teda výhrevnejšie, ako keby boli hladké. „A áno, radiátor tam vidíte správne,“ smeje sa.
Milým detailom je aj vrchná rímsa s okrúhlymi priehlbinami. „Je to v podstate taká zábavka, ale nie samoúčelná. Do jamiek si môžete ako vajíčka povkladať okrúhle kamienky, ktoré príjemne steplejú a zohrejú vám napríklad skrehnuté ruky.“


Dômyselný detail. Do priehlbiniek si môžete dať nahriať napríklad kamienky, čo vám zohrejú ruky. Snímka: Erik Ďuriš


Z nuly na sto. Okamžite
Aj tento detail očividne zaujal porotu, ktorá kachle ocenila Národnou cenou za produktový dizajn. Kým pre dizajnéra to bolo potechou, ale tak trochu aj logickým dôsledkom, pre výrobcu absolútnym šokom. „Aby sme ich prihlásili, som ho presvedčil ja. Pretože v čase uzávierky súťaže neboli definitívne hotové a on sa chcel zúčastniť tak o dva roky,“ hovorí Michal Staško, ktorý dodáva, že účasť mala byť aj istým povzbudením pri vývoji. Úspech mal nečakané dôsledky – výrobca, ktorý chcel firmu budovať postupne a pomaly, mal zrazu za sebou štart z nuly na sto. Začali sa mu sami od seba ozývať distribútori a obchodníci, dokonca aj zo zahraničia. Ako neskôr „priznal“ Michalovi Staškovi, posun nastal aj v samotnom produkte. „Povedal mi, že vďaka tomu aj on prehodnotil technológiu použijú vnútri či materiál, aby boli špičkové z každej stránky. Jednoducho, že aj sami sa chceli posunúť vpred.“

Dizajnér Michal Staško sa dlhé roky venuje produktovému dizajnu, spolupracoval aj s výrobcom Tuli vakov. Snímka: Martin Tichov
Tradície bez vymýšľania
No ani Michala Staška ocenenie nenechalo chladným. Napriek tomu, že už má na svojom konte aj prestížnu RedDot Design Award za multifunkčnú priestorovú hračku pre deti. „Bol to taký príjemný flashback, pretože pred dvadsiatimi piatimi rokmi som ako študent dostal vtedy ešte Cenu za dizajn.“ Aj jemu sa niektoré ďalšie dvere otvorili. No funguje to tiež naopak. „Na Slovensku si totiž mnohí myslia, že keď je niekto ocenený, tak je zákonite drahý, a tak sa ho neoplatí oslovovať.“ Ale hlavným zadosťučinením podľa neho je, že sa pozornosti dostalo niečomu čisto slovenskému a tradičnému, pretože kachle sa kompletne vyrábajú u nás doma.

A ak vás NOX oslovili, no ešte nemáte dom, kam by ste ich postavili, vyčkajte. Už o rok totiž Michal Staško sľubuje, že príde ďalší modelový rad.