30.06.2011, 00:00

Nepárna Audinka

Trend je jasný. Audi je opäť v hre o najlepšie štvordverové kupé, ktoré zapadlo medzi párnu osmičku a šestku. A bude to boj na niekoľko generácií.

Sedan, kupé, kabriolet, hatchback... a najnovšie „Sportback“. V angličtine jasný opis situácie jedným slovom. V praxi nápaditá a zatiaľ stále neopozeraná definícia špeciálnej prémiovej triedy, ktorú Audi rozvinula do nesporne zaujímavej rodinnej ságy. Môj prvý test pre Autoview bolo práve Audi A5 Sportback, ktorý som nazval „drzou tínedžerkou“. No priznám sa, bol som ohúrený! Toto vozidlo my až na jeden parameter krásne sadlo, vynikajúco sa správalo a hlavne – od čias mnou zbožňovanej „CLS-ky“ bolo po rokoch prvé, ktoré sa mi skutočne do detailov páčilo. Jediný spomínaný deficit bola veľkosť a isté – hoci nespravodlivé zaradenie v triede. Povedzme si úprimne, istá dávka nepotrebného snobizmu... No presedlať z CLS-ky v hornom segmente Mercedesu na Audinku postavenú de facto na štvorkovom podvozku pre menej náročných sa mi zdalo ako mierny krok späť. Túžil som to auto natiahnuť, napakovať výbavou a nalepiť mu adekvátnu cenovku! A oni to urobili! Urobili to tak, ako sme si iste viacerí želali, a zvládli to dokonale!



Dvaja v ringu
S čím sa však zrejme nerátalo, bol ťažký a vskutku prekvapivý úder od Jaguaru vo forme prekrásneho a plne nabúchaného modelu XJ, ktorý síce patrí ešte o stupienok vyššie, no táto legendárna mačka zatiaľ stále dopláca na dogmy vyplývajúce z jej historicky známej poruchovosti. A aby to mala „á sedmička“ ešte ťažšie, temer navlas v rovnakom čase prilial Mercedes olej do ohňa absolútne prepracovaným, komplet novým modelom akoby na zákazku stavanej CLS-ky! Proklamovaný súper BMW 5 GT ani Porsche Panamera do tohto súboja podľa mňa z rôznych dôvodov nepatria. Takže A7 verzus CLS? Áno, presne tu sa hýbu misky váh pomerne vyrovnane a keďže CLS-ku sme testovali nedávno, je prirodzené si Audinku oťuknúť v tomto vzťahu.



Nemecký detail
Mercedesu nikto neuprie v roku 2004 fenomenálny zásah do nepoznaných komnát nášho nákupného správania, keď predstavili prvé prevratné štvordverové kupé. Audi má ľahšiu pozíciu z aspektu šliapania po stopách úspechu, no na druhej strane treba uznať, že latka bola už na prvý raz postavená neobvykle vysoko. Netrúfam si komentovať dizajn oboch vozidiel, keďže obe spájajú neobvyklé a mierne retro štylizované tvary, hoci každé iným spôsobom, a napriek tomu vo finále môžeme obe hodnotiť ako nadčasovo moderné. Interiér Audiny na mňa pôsobí trochu kontraproduktívne – svojou čistučkou dokonalosťou v najmenších detailoch až evokuje obavu sa niečoho dotknúť, tvári sa viac škrobene, prísnejšie a „nemecky“. CLS je určite menej chladnejšia, viac hravá, akoby nabádala k nasadnutiu, no na druhej strane je v nej menej priestoru na sedenie a ergonómia predošlej generácie sa javila príjemnejšia.

[[{"type":"hn-image","fid":"127533"}]]

Index zbesilosti
Bohužiaľ sa nekonal... Auto sme dostali na jeden deň a posúdiť jeho kvality na odľahlej ploche, prípadne ich porovnať už s vážne zbesilou CLS sa jednoducho nedalo. Prednosťou CLS je výrazne vyššia hodnota krútiaceho momentu motora – až o 120 Nm, aj mierne vyšší výkon, no v protiklade s týmto údajom je lepšia akcelerácia Audi o desatinu sekundy, no tá sa zrejme vďaka inému sprevodovaniu vo vyššej rýchlosti stráca. Jednoznačným rozdielom bude určite náhon všetkých kolies QUATTRO oproti zadnej náprave CLS. S akou mierou svornosti však pracujú aktívne diferenciály Audiny a do akého levelu sa dostanete s vypínaním elektroniky, sa môžeme len domnievať. A5 sa vďaka tomuto pohonu v podstate nedala dostať do šmyku ani s povypínanou asistenciou, takže očakávam podobné, možno mierne menej agilné správanie aj u jej dospelejšej sestry. Na Tokio Drift ju radšej neprihlasujte...

V noci
Jednou z maličkostí, ktorá pracuje bez diskusie lepšie ako CLS, je automatické prepínanie diaľkových adaptívnych svetiel. Akoby Audi lepšie zvládlo naladenie monitorovacieho softvéru protiidúcich vozidiel. Konečne som mohol nechať diaľkové v autorežime a vyrobiť pár prudších manévrov aj v nočnej premávke. Čo ma, naopak, prekvapilo negatívne, bol pomerne veľký hluk od spodku dverí pri jazde v daždi, ktorý by som očakával tak v „á dvojke“, nie v aute za dva milióny.

[[{"type":"hn-image","fid":"127528","attributes":{"class":"right","width":"300","height":"345"}}]]Plus – mínus
V neprospech Audiny hovorí výrazne vyššia hmotnosť a menší výkon pri mierne vyššej spotrebe, naopak, pozitívne by som hodnotil o dosť väčší objem palivovej nádrže, dvojspojkovú prevodovku, prekvapivo luxusný podvozok, ktorý nestratil presné vedenie stopy v rýchlych zákrutách a, samozrejme, pohon všetkých kolies. Mercedesu treba uznať lepšie brzdy, najmä v daždi a prekrásne hladké radenie. Väčšina ostatných parametrov je veľmi podobná a súvisí podľa mňa so subjektívnym pohľadom a potrebami zákazníka.

Záverečný verdikt
Ako sa dalo predpokladať, Mercedes neurobí chybný krok späť, takže druhá generácia dlho očakávanej CLS je veľmi tvrdý oriešok. Audi predstavilo úžasné auto, s obrovskými možnosťami doplnkovej výbavy, s perfekcionistickým spracovaním a skvelou motorizáciou, ale ako vo finále poznamenal známy redaktor z anglického Top Gearu – je trošku cítiť, že je to prvý pokus. Priznám sa, sám som sa dostal do istého rozporu, viac sa mi páči celkový tvar Audiny, jej moderná papuľa s nezameniteľnými svetlami a sexi zadok s vymakaným vysúvacím spojleríkom, ale luxus a techniku by som tradične, no aj v tomto konkrétnom prípade, zvolil od Mercedesu. Jedna vec je kúpa auta, ktoré vás nesmierne teší a uspokojuje, no dnes vás s kúpou takéhoto luxusného vozidla musí zaujímať aj úroveň služieb a servisu. A tieto aspoň doma na Slovensku celkom objektívne poskytuje Mercedes v kvalite, ktorá jednoducho nemá konkurenciu.