StoryEditor

Very british? No! Very good!

24.02.2010, 23:00
Najznámejší britský argument na obranu všetkého typicky nevyhovujúceho, avšak typicky anglického, je úplne vedľa! Nie, Jaguar XF nie je vôbec "very british", je konečne "very good"!

Dvaja v tom
Dve staronové mená, dva úspešné životné príbehy, dvaja predátori rafinovane zamaskovaní diplomatickým úsmevom.
Jaguar XF - anglická legenda, ktorá nekompromisne zamieša karty v predajných štatistikách, verzus Mikuláš Čurik, šéf prevratného slovenského projektu, o ktorom budete v najbližšom čase ešte veľa počuť.

Oži v koži
X-efko sa nám bohužiaľ nepodarilo dostať do rúk medzi prvými, takže bežné omieľačky o zvuku motora a detailnom vyratúvaní výbavy sme nechali na iných. Môžem však potvrdiť absolútne bezkonkurenčný stupeň výbavy - v tejto triede, pri takej imidžovej značke za takú skvelú cenu, nevídaný. Ste presvedčení, že vaše auto najvyššej triedy za násobok peňazí je celé "v koži“? Nie, nie je. Máte pravdepodobne koženú len časť sedadiel, páku a časť volantu. Dverné panely, celá palubná doska, bočné stĺpiky a mnoho iného je skvelá napodobenina, no väčšinou dokonca hodnoverne pôsobiaci kus plastu vyrobený jediným úderom lisu, avšak prefíkane prešitý skutočnou niťou. Skúste si to! Hladkám, škriabem, očuchávam, neveriacky krútim hlavou. X-efko má voňavo vypracovanú kožu úplne všade, na palubnej doske, na strope, na slnečných clonkách, na dverách. Nie som závislý od prírodných materiálov, mám však pocit, že dostávam za svoje peniaze poctivú prácu, že ma Angličania naozaj nechcú oklamať. Osobne si tento pocit v dnešnej prešpekulovanej dobe klamlivej reklamy veľmi vážim.



Star Trek
"Nemám veľa skúseností s Jaguarom, ale pri stlačení štartovacieho tlačidla, čo pulzujúcim podsvietením znázorňuje tlkot srdca, som si fakt pripadal ako v Star Treku,“ opisuje svoje pocity inak veľký automobilový fanúšik Čurik. "Toľko vecí sa začne vysúvať, otáčať a nastavovať, že nepripravený človek sa môže normálne zľaknúť.“
Ak toto vyhlási človek, ktorý pripravuje svetu úplne novú dimenziu elektronickej bezpečnosti, znamená to, že Jaguar trafil do čierneho! Je otázkou času, kedy aj táto značka začne využívať prevratné možnosti biometrického prístupu pomocou jedinečného snímania nezameniteľných znakov tváre. Nedá mu nespomenúť trošku nešikovné dotykové ovládanie vyhrievania sedadiel, avšak ja na obranu pripomínam, že sú vybavené aj vetraním! Nepoznám lepšiu funkciu: ponáhľajúc sa v letnej zápche na stretnutie, s telefónom na uchu, niet nič horšie ako spotený chrbát s prilepenou košeľou...

Koniec športiakom?
Jaguar XF je vzrušujúce prekvapenie, ktorému sa podarilo posunúť moje vnímanie naftového motora ako náradia pre penzistov do nového svetla. Pred pár rokmi som si hrdo zakúpil Audi S4 Biturbo ako vysnívaný vrchol športovej techniky. Ako sa má moje pretekárske ego vyrovnať s faktom, že dnešná rodinná limuzína s naftovým srdcom poskytuje úplne rovnaký výkon, o tretinu vyššiu hodnotu točivého momentu, a to všetko pri polovičných nákladoch na prevádzku?! Automatická prevodovka reaguje najmä v športovom režime veľmi svižne a presne, čo v kombinácii so spomínanou dávkou výkonu prináša prekvapujúce dobrodružstvo a zároveň otázku, načo sú nám vlastne rýdzo športové autá?! Postupne skutočne len na imidž.

Index zbesilosti: Šelma disponuje množstvom funkcií, ktoré ju pribíjajú k zemi, zvyšujú jej priľnavosť k vozovke a tým podčiarkujú jej športový charakter. Stabilizačný systém sa síce dá do istej miery vypnúť, to však z X-efka driftéra aj tak neurobí. Je veľmi pravdepodobné, že na suchom asfalte by bol rozdiel s vypnutou elektronikou ohurujúcejší, avšak počas nášho testu sme mohli testovať tak psie záprahy... Jediná zbesilosť spočívala v podržaní elektronického gombíka ručnej brzdy spolu so strhnutím volantu v 140 km rýchlosti. Auto sa po počiatočnom záchveve a urputnom boji elektronických strážcov nakoniec konečne nechá vrhnúť do "hodín“ a váhavo sa šmýka bokom, až kým ho elektronika nenapraví aspoň do smeru cúvania. Možno "X-efková mačka“ nie je ideálne driftovacie náradie, ale lepšie fungujúcu elektroniku som zatiaľ nezažil.
"Veľmi zábavné mi pripadalo, ako sa auto bránilo našim pokusom vyviesť ho z rovnováhy vo vysokej rýchlosti na snehu a ľade,“ komentuje môj hosť. "Sem-tam sa mi nejaký ten šmyk podarí. V tomto voze to bolo skoro nemožné. Čo pri divokej jazde síce nepomáha, svedčí to však o veľkej spoľahlivosti auta. Asi to bol celkom tvrdý oriešok, spojiť tak veľký výkon a ohromný krútiaci moment s elektronikou, ktorá zabezpečí, aby si aj menej skúsený šofér jazdu naozaj užíval,“ uzatvára svoje dojmy Mikuláš Čurik.

Okom dizajnéra Juraja Mitra: Automobilka Jaguar potrebovala revolučnú obnovu palety modelov. Po rokoch mdlej evolúcie, keď starú od novej generácie XJ-čiek s problémami rozoznal aj odborník, čím zákazník logicky strácal dôvod obnoviť svoj vozový park, dozrel čas na radikálnu zmenu. Téma bola jasná - moderné, a reprezentatívne, nie historizujúco okázalé, robustné, majestátne, a pritom elegantne dynamické, DNA luxusného Jaguara a stále sexy. Po vyslovení takýchto požiadaviek by asi väčšina dizajnérov zložila telefón, no na linke bol Ian Callum. Nemohli si vybrať lepšie, Callum mal bohaté skúsenosti s podobnou problematikou, keď aj vďaka jeho návrhom Aston Martin vstal z popola. Jeho jasne čitateľný rukopis sa nedá prehliadnuť na novej generácii Jaguarov a kto namieta na miestami až súrodeneckú podobnosť s Astonom, to asi nemyslí so záchranou Jaguara úprimne.


Dizajn X-efka je majstrovská práca s jedným kusom homogénnej hmoty, jeho štylistikou sa tiahne jedna myšlienka, žiadne cudzorodé prvky ani rušivé detaily. Odvekému konfliktu gracióznej elegancie s funkčnosťou sa podarilo vyhnúť bez väčších kompromisov. S metrom v ruke by sa mohol zdať prístup do kufra obmedzujúci, dizajn bol však podriadený iným cieľom ako prepraviť štyri decká, babičku, sánky a psa na chalupu. Podstatné je, že pri nastupovaní do auta sa netreba skladať ako origami, aj tu sa podarilo vyriešiť dedičstvo starších nízkych limuzín tejto značky.


Kvalitne spracovaný interiér sa posádke predstavuje malým divadlom, keď výduchy ventilácie s výsuvným ovládačom prevodovky predvedú svoju krátku šou. Je fascinujúce, že v zornom poli vodiča sa objavuje vydutie kapoty, ktoré jasne ukazuje, odkiaľ pochádza tá podmanivá sila, čo nás tlačí do sedačiek. Oproti exteriéru omnoho konzervatívnejšia architektúra prístrojovej dosky s decentnými odkazmi na tradície značky nie je nudná, ako by sa mohlo zdať. Jaguárovitá šelma má rada hru s dotykmi, na otvorenie kastlíka či rozsvietenie v interiéri stačí jemné pohladenie. Ovládať sa nechá dotykovým displejom, ktorého grafika je asi jediné, čo odflákli. To si radšej budeme šuškať medzi sebou do ucha, veď kto by mal tu guráž im to vykričať, keď svet im tak fandí.
Dizajn už dávno nie je len povrchové kĺzanie po tvare, čoraz viac nás núti do jeho vnímania zapájať ďalšie zmysly, vône a haptické hry sú len začiatok nového dobrodružstva na ceste za autami v budúcnosti, ktorej sa Jaguar už nemusí obávať.
Dámy a páni, pán dizajnér Ian Callum, potlesk, prosím!

menuLevel = 2, menuRoute = style/zivotny-styl, menuAlias = zivotny-styl, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
23. apríl 2024 16:57