StoryEditor

Autoview: Fenomenálny

28.10.2010, 00:00
Podľa slovníka: nadpriemerný, neobvyklý, neobyčajný, nevšedný, nezvyklý, ojedinelý, vynikajúci, výnimočný unikát, ktorý prevyšuje zvyčajnú, alebo priemernú mieru výskytu.

A taký presne je! Nové "XJ-éčko“ je skvelým príkladom synonymického prekladu slova fenomenálny a podľa mňa by ho mala Wikipedia začať v tomto duchu zobrazovať. Od čias Mercedesu CLS je totiž nový Jaguar XJ po dlhom čase prvým superluxusným "kupákom“ poskytujúcim obrovský priestor pre cestujúcich, pri zdôraznení vyslovene športových čistučkých línií, ktoré evokujú pocit rozmazanej rýchlosti hoci aj na parkovisku pred hotelom.

1922 - 2010: Legendárnu automobilku Jaguar založil už v roku 1922 Sir William Lyons, známy výrobca motocyklových sajdkár. Pôvodný názov Swallow Sidecars bolo nutné kvôli skratke SS po roku 1945, pochopiteľne, zmeniť a následne sa zapisuje do dejín značka Jaguar Cars Limited, zaoberajúca sa po vojne konečne výrobou luxusných a športových automobilov. V roku 1989 bola spoločnosť odkúpená koncernom Ford, ktorý ju v roku 2008 predal indickej firme Tata.
Ak musel Jaguár prejsť touto vskutku zaujímavou cestou, od prívesných vozíkov na motocykle k dnešnému svetovému výrobcovi luxusných áut, aby sa v modely XJ zúročili všetky skúsenosti za temer 80 rokov, tak to stálo za to. A je mi jedno, či za tým stojí studený Angličan s povestnou šálkou čaju v ruke či unudený Ind s handrou na hlave a hadom okolo krku!

ŽENSKÁ ŠELMA?
Najslávnejším modelom značky a zrejme aj sveta bol v šesťdesiatych rokoch vyrábaný Jaguar E-type. Neobyčajne krásne vozidlo s nadčasovo aerodynamickými tvarmi karosérie dokázalo ísť rýchlosťou až 225 km/h a stalo sa tak najrýchlejším sériovo vyrábaným vozidlom svojej doby. Neskôr bolo dokázané, že týmto modelom, najmä vďaka jeho mäkkému falutatívnemu dizajnu, si značka navždy získala uznanie a lásku ženského publika. Je "XJ-éčko“ novej doby stále tak sexi, bude opäť úspešné? Spýtali sme sa dámy, ktorá o úspechu vie naozaj dosť. Do lona šelmy si s typickým úsmevom a prekvapivou istotou sadá Beáta Bellová - generálna riaditeľka mimoriadne úspešnej farmaceutickej firmy Roche Slovensko, s. r. o.

KONIEC ARCHAIZMU!
Napodobiť anglickú náladu nie je ľahké. Fotiť "XJ-éčko“ v uliciach Bratislavy či s kombajnom v pozadí niekde pri poli sa mi zdala rovnaká blbosť ako ho naháňať po okruhu. Šéfka Roche nás však jediným telefonátom preniesla do čarovného prostredia jesennej botanickej záhrady s uplakaným nádychom Buckhinghamshire. Je nutné uznať, že ten Jaguar k dámskej spoločnosti v kostýme skutočne ladí. Je neuveriteľné, ako sa dokáže 1 796 kg hliníka tváriť nenápadne, s prižmúrenými očkami a poslušne čakať na povel, ako verná šelmička. Ak však Chriss Bangle pred pár rokmi odvážne zamiešal karty s kontroverznou "sedmičkou“ a vystavil tak BMW vážnej kríze, dizajnéri z Coventry zašli s odvahou ešte ďalej. Vykašľali sa na tradičné tvary "XJ-éčka“ vychádzajúce z karosárskej filozofie šesťdesiatych rokov, poskákali po hlave Maserati, spochybnili majestátnosť Bentley a konečne dokreslili anglickému výrazu "luxury saloon car“ presnú tvár.

PRÍBEH Z DŽUNGLE
"Celému modernému poňatiu auta nie je čo vytknúť, hádam len tie zadné svetlá pôsobia tak akosi retro,“ komentuje vozidlo Beáta Bellová. Súhlasím s ňou, no Jaguár má k tvaru a ledkovým škrabancom pripravený pútavý príbeh o pazúroch predátora zaťatých do hladkej svaloviny obete a pri pohľade na zadok auta v noci tú napätú atmosféru priam prežívate s ním. Napriek známemu trojlitrovému turbodieselu, ktorý sme testovali nedávno v menšom "XF-ku“, brutálny záťah motora ma opäť prekvapil. Auto je síce podstatne väčšie, no nezabúdajme, že celohliníková karoséria tento hendikep značne kompenzuje. Radenie bezchybné, v režime sport cítite skutočný rozdiel, motor drží vyššie otáčky, neskôr preraďuje a ochotne podraďuje s medziplynom pri prudšom šliapnutí na plyn. Nepochopiteľne dokonalé je zachovanie vyváženia karosérie, ktorá sa pri použití nízkoprofilových dvadsiatok na kolesách dokáže chovať aj na rozbitej vozovke ako vládna limuzína. Podvozok je čitateľný, na hrane adhézie mierne pretáčavý, avšak elektronika zasahuje presne a bez kompromisov, malý šmyk si vôbec nevšimnete. Šéfka Bellová sa spokojne usmieva, v aute je okamžite ako doma, všetky nastavenia sedadla, volantu, zrkadiel nahmatáva akoby s Jaguarom vyrastala. Nemá vôbec problém s rozmermi limuzíny, umývacou linkou prebehne akoby "pilotovala“ Fiat Uno a letíme ďalej. To je pre extravagantné "XJ-éčko“, ktoré nemalo nikdy ovládacie prvky umiestnené tak, ako ostatní, veľmi dôležitý argument. "Vy poznáte tento vysúvací ovládač automatickej prevodovky“? - pýtam sa úprimne udivený, keď Bellová intuitívne otočí kolieskom doprava a auto sa pohne.. "Nie, ale zdá sa mi to logické..“ odpovedá. Nuž, klobúk dole!

Index zbesilosti: Jaguár XJ je veľké luxusné dieselové auto, ktoré sme na dôvažok dostali k dispozícii medzi prvými a úplne nové. Dúfam, že mi odpustíte, no nemal som srdce povypínať všetky systémy a pustiť ho "driftom medzi patníky“. Viem, že pozornejší z vás si pamätajú moje nadšenie z driftujúcej "sedmičky“, no predsa len... klient BMW a špeciálne benzínového osemvalcového biturba je inak nastavený ako aristokrat cestujúci v dieselovom "XJ-éčku“. To sa hádam ani nepatrí...

Čo sa nám páči: Podvozok v Sport režime - to je vážne vyladený reálne športový podvozok, ktorý sa neustále pripomína nad červeno podsvieteným displejom! Skvelé! Sklenená strecha, ktorá dodáva svetlo inak tajomnému interiéru. Detailne spracovaný kvalitný interiér, s karbónovou lištou obtiahnutou dokola cez dvere aj palubovku. Obrovský multifunkčný displej s TV a DVD funkciami, ktorý ponúka dve obrazovky - podľa uhla pohľadu info pre vodiča či film pre spolujazdca.
Veľmi štýlový inštrument panel, ktorý pri nasadaní pútavo zobrazuje striebornú šelmu na čiernom pozadí a kde si môžete za jazdy prepínať otáčkomer na menu s množstvom funkcií. Štýlové, praktické fúkače vzduchu najmä v strede kokpitu evokujú pocit LeMans špeciálu, odlišujú palubnú dosku od ostatných nudných "klavírov“. Obrovský kufor!

Čo by mohlo byť inak: Automatické svetlá sa po zotmení musia zapnúť aj manuálne, inak nefunguje podsvietenie interiéru. Dotykový displej fungoval na môj dotyk naozaj dosť nerozhodne, mám však pocit, že ide o konkrétne vozidlo, nedočítal som sa, že by tento problém niekto iný komentoval. Vykurovanie a chladenie sedadiel sa nedá spustiť naraz - často chcem vetrať sedadlo, no nie studeným vzduchom, keď som spotený. Teplota sedadiel, prepínanie celého menu je vyradené z činnosti pri každom zaradení spiatočky a zapnutí cúvacej kamery, no tá sa nevypne ešte pomerne dlhý čas, keď sa pomaly hýbete vpred, až pri dosiahnutí väčšej rýchlosti, čo je problém v podzemných garážach. Ohlas na ovládanie hlasitosti hudby je veľmi pomalý. Vďaka zadným opierkam hlavy je výhľad v spätnom zrkadle veľmi obmedzený.

Na záver: Nový Jaguár XJ nemá konkurenta. Je to, samozrejme, subjektívny názor, no nová CLS či Audi 7 sú podľa mňa v inej triede, skôr v strednej ako najvyššej. XJ by som výbavou či komfortom iste porovnával skôr k "eSku“ či A8, no dizajnovo otvoril Jaguar novú epochu, vlastnú triedu. Nemyslím si, že vôbec niekedy nájde konkurenta. A aký pocit si odniesla generálna riaditeľka Beáta Bellová? "Myslela som si, že Audi robí najkrajšie autá pre dennú prevádzku. Moju šestku by som nevymenila za nič na svete. No hľadať tak auto vyššej triedy... bude to Jaguar!“

menuLevel = 2, menuRoute = style/zivotny-styl, menuAlias = zivotny-styl, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
20. apríl 2024 13:07