20.03.2012, 00:00

Odborník radí

Chystám sa otehotnieť a rada by som svojmu telu doprala čo najviac vitamínov. Zachytila som informáciu, že pre vo zvýšenej miere by som mala užívať kyselinu listovú, vitamíny A a D. Poraďte, je to naozaj tak?

Pavel Blažíček, odborný garant pre klinickú biochémiu a laboratórnu medicínu
Inštitút laboratórnej diagnostiky Alpha medical Bratislava

Ak plánujete tehotenstvo, mali by ste v dostatočnom množstve užívať v strave alebo vo forme tabliet kyselinu listovú. Odporúčané denné dávky kyseliny listovej sa pohybujú od 400 do 600 mikrogramov. V období plánovania tehotnosti a v prvých troch mesiacoch tieto dávky môžete zvýšiť až na 800 mikrogramov. Optimálnym obdobím je užívať ju mesiac pred počatím a celý prvý trimester. Hoci sa kyselina listová vyskytuje najmä v zelenej zelenine, póre, rajčinách, reďkvičkách, vo fazuli, v obilných klíčkoch, pomarančoch, čučoriedkach, banánoch a mäse, často sa stáva, že jej v tele máme primálo. Ak môžete, konzumujte čerstvé potraviny, vitamínu neprospieva dlhé skladovanie v chladničke. Absencia sa môže prejaviť únavou, vypadávaním vlasov a anémiou.

Kyselina listová ochráni vaše budúce dieťa pred vrodenými vývojovými defektmi, hlavne pred rázštepom neurálnej trubice a vážnym poškodením mozgu a miechy. Jej deficit so sebou prináša riziko predčasného pôrodu, vrodených defektov srdca, močového mechúra, končatín a rázštepy pier či podnebia. Aj v tehotenstve si dávajte pozor na to, koľko čoho zjete. V prvom trimestri sú nebezpečné príliš nízke, ale aj príliš vysoké hladiny vitamínov A a D. Ako budúca mamička máte povolených maximálne 5 mikrogramov vitamínu D denne, ktoré vám dá dvesto gramov ryby, tri vajcia či sto gramov avokáda. Pri vitamíne A nesmiete prekročiť dennú dávku, čo znamená tri miligramy denne. To však neznamená, že sa týchto vitamínov musíte vzdať, len ich treba vedieť správne v strave užívať.

Áčko je nevyhnutné na vývoj buniek, déčko zasa na tvorbu kostí a jeho nedostatok sa spája s problémami so štítnou žľazou či s cukrovkou. Pri nadbytku týchto vitamínov však hrozí poškodenie plodu. Pritom nie je ťažké sa nimi predávkovať. Ak si ako budúca mamička dávate často sardinky alebo tresčiu pečeň, ste ohrozená. Jedna konzerva tresčej pečene totiž viac ako dvadsaťnásobne prekračuje povolenú dennú dávku vitamínu D! Pozor si treba dať aj na vitamín A. Sledovaním žien užívajúcich hormonálnu antikoncepciu sa zistilo, že po jej vysadení je hladina vitamínu A v krvi veľmi vysoká. Preto sa oplatí s tehotenstvom počkať pol roka po jej vysadení.