Frida Kahlo: Prvá umelkyňa, čo nechala svet nazrieť do svojich útrob
Bolesť prišla v električke
Má len šesť rokov, keď jej prvý raz vstúpil do života. Po náhodnom páde jej diagnostikujú detskú obrnu, ktorá ju na dlhšie obdobie odsúdi nielen na bolesť, ale aj na samotu.
V osemnástich na ňu dopadne podstatne ťažší úder. Píše sa 17. september 1925 a Frida cestuje so svojím priateľom Alejandrom v autobuse, keď ju zrazu prudký náraz vymrští na ulicu. Príčinou je zrážka s električkou a výsledkom zlomené dva stavce, tri zlomeniny na panve, jedenásť zlomenín na pravej nohe, vykĺbený ľavý lakeť a železnou tyčou prepichnutá maternica. Ešte v nemocnici jej oznámia, že pravdepodobne nikdy nebude mať deti. „Nasadili mi sadrový pancier, a tým sa začalo utrpenie, ktoré sa nedá porovnávať s ničím na svete. Som úplne zúfala,“ píše Alejandrovi z lôžka, na ktoré ju zranenia pripútali na celý rok.
A vtedy skrsne v hlave jej umelecky založeného otca spásonosný nápad: daruje jej svoje štetce a farby a kúpi špeciálny stojan, čo jej umožní maľovať poležiačky. Frida sa do tvorby púšťa s plným nasadením a prakticky okamžite si nachádza svoj osudový motív. „Maľujem seba, pretože som často osamelá a nič iné nepoznám tak dokonale,“ odôvodní neskôr svoju voľbu... či skôr nevyhnutnosť.
Neplodnosť na plátne
Krátko nato, ako sa fyzicky pozviecha a stane sa opäť súčasťou bežného života, postihne Fridu ďalšia nehoda. Aspoň tak ona sama s odstupom času pomenuje svoje stretnutie s Diegom Riverom. O dvadsať rokov starší (a aspoň o 80 kíl ťažší) maliar, intenzívne zapojený do komunistickej revolúcie, sa stane Fridinou modlou. Najmä v začiatkoch výrazne poznačí jej štýl a povzbudzuje ju, aby sa maliarstvu venovala profesionálne. No nezostane len pri umení. Napriek varovaniam svojho otca sa ako 22-ročná za Diega vydáva.
Spája ich (aspoň v začiatkoch) vášnivá láska i vzájomný umelecký obdiv, no Fridin manželský život je aj tak poznačený bolesťou. Dôvodom sú najmä Diegove nepretržité nevery a tri nešťastné tehotenstvá, ktoré sa skončia potratom. Fridine plátna sa zapĺňajú čoraz tragickejšími motívmi. „Svojou neplodnosťou veľmi trpela. O to viac, že v mexickom prostredí matka zohrávala významnú úlohu a plodnosť sa silno cenila,“ objasňuje kunsthistorička Zsófia Kiss-Szémanová.
Ani mory, ani sny. Realita
V tom istom roku sa rozvádza s Diegom, aby si ho o rok neskôr zobrala opäť. S podmienkou, že bude od neho finančne nezávislá a nebudú mať spolu sex. Zároveň si postupne osvojuje jeho životný štýl. Usporadúva bujaré večierky, pestuje neviazaný bisexuálny život, fajčí cigary, ohuruje spoločnosť hrubými vtipmi a stáva sa čoraz závislejšou od alkoholu aj morfia, ktorý berie na prekonanie silnejúcich bolestí. Posledné mesiace pred smrťou sa jej životný oblúk symbolicky (a smutne) uzatvára. Amputujú jej nohu, a tak je opäť odkázaná na tvorbu na lôžku. Ležiac v posteli, nesenej štyrmi mužmi, sa zúčastní aj na svojej poslednej výstave. Krátko nato ju nájdu mŕtvu. Len týždeň po jej 47. narodeninách.
FRIDA KAHLO
________________________________________________________________________
Prečítajte si aj príbeh múzy Andyho Warhola. Očami Slováka, ktorý sa s ňou poznal.
________________________________________________________________________
Gala Dalí: Žena, čo stvorila najslávnejšieho surrealistu sveta
Gala-Salvador. Aj takýto podpis nájdete na množstve obrazov najslávnejšieho surrealistického maliara sveta. A to napriek tomu, že Gala – žena, s ktorou Dalí prežil 53 rokov – nikdy do jeho diel nedokreslila ani čiarku.
Všetci Galini milenci
„Len raz za stovky rokov sa umelcovi podarí nájsť si ideálnu ženu pre seba. Dalí to šťastie mal.“ Takto okomentoval ich zväzok jeden z prvých zberateľov Dalího diel. Hoci počas ich manželstva Gala vystriedala desiatky milencov a pre svoj nákladný životný štýl (v zrelom veku si mladých mužov platila) Salvadora v podstate donútila k umeleckej prostitúcii – podpísal 35-tisíc prázdnych papierov, čím dal súhlas na predaj svojich falzifikátov – nikdy o nej na verejnosti nepovedal jediné krivé slovo. A obrazy, na ktorých ju stvárnil, predstavujú možno najvrúcnejšie a najzmyselnejšie vyobrazenie ženy v strednom veku v západnom umení. Keď umrela, prestal prijímať tekutiny a zo všetkého najviac túžil pobrať sa za ňou. Podarilo sa mu to až o šesť rokov neskôr.
[[{"type":"hn-image","fid":"433231","colorbox":"300xauto","attributes":{"style":"height: 318px; width: 250px;","class":"hn-media-image colorbox-insert-image hn-media-element"}}]][[{"type":"hn-image","fid":"433232","colorbox":"300xauto","attributes":{"style":"width: 259px; height: 318px;","class":"hn-media-image colorbox-insert-image hn-media-element"}}]]
Na pomedzí nymfy a diabla
Nebola umelecky činná, nezostali po nej žiadne pozoruhodné myšlienky a dokonca ani neoplývala mimoriadnou fyzickou krásou. Elena Ivanovna Diakonova, ktorú už od mladosti volali Gala, pritom vstúpila do života – a tvorby – mnohým umelcom. Jej prvým manželom bol básnik Paul Éluard, prvým milencom maliar Max Ernst, a jej vplyv priznávajú mnohí ďalší. Vyštudovaná učiteľka bola v podstate jedinou ženou, ktorú parížski surrealisti vôbec vpustili do svojich kruhov.
Pamätníci spomínajú na jej prenikavé čierne oči, eleganciu, sebadôveru, nekonvenčnosť, istú povýšenosť a živelnosť: nielen erotickú, ale aj akúsi bytostnú. Maliar Leonor Fini priznal, ako ho šokovala svojím výrokom, že každý okamih života by mal byť výrazom pomsty, dobytia, alebo aktom získania výhody. „Vždy vedela, čo chce. Potešenie zmyslov a spoločenstvo génia,“ vyjadril sa o nej zasa surrealista André Thirion. A Dalí? „Bola nádherná, okúzľujúca, a pritom neskrotná a silná. Bola niekým na pomedzí nymfy, anjela, diabla a bojovníka. Vedel som, že ju musím mať stoj čo stoj.“
Pygmalion naopak
Dalíovci sa stávajú populárnym manželským párom, ktorý očarúva (a desí) excentrickým životným štýlom. Gala sa okrem „marketingu“ stará nielen o predaj Dalího diel, ale aj o výber najlepších farieb, štetcov či rámov na obrazy a dáva pozor na techniku jeho maľby. Popritom mu pózuje, odháňa Dalího pätolízačov a robí mu spoločnosť pri maľovaní. V roku 1958 vďaka pápežskej výnimke dokonca spečatia svoj zväzok cirkevným sobášom. A hoci posledné roky sa nesú skôr v znamení úpadku – Dalí ochorie na Parkinsonovu chorobu, ich finančná situácia sa zhoršuje, Gala trpí úpadkom svojej fyzickej krásy a istý čas žijú oddelene – väčšina expertov sa zhoduje, že Dalí v nej našiel nielen svoju femme fatale, ale aj svojho Pygmaliona. Bez nej by jeho hviezda nikdy nevystúpila tak vysoko.
GALA DALÍ
- Narodila sa 7. septembra 1894 ako Elena Ivanovna Diakonova v cárskom Rusku.
- Patrila k nadaným študentkám, v mladosti ju trápili choroby.
- Zapojila sa do hnutia surrealistov, ovplyvnila umelcov Maxa Ernsta, Louisa Aragona či Andrého Bretona.
- So Salvadorom Dalí žila od roku 1929, o päť rokov nato sa zobrali.
- Bola modelom pre viaceré jeho obrazy.
- Napriek množstvu mimomanželských afér spolu vydržali až do Galinej smrti 10. júna 1982.
Camille Doncieux: Milenka, ktorá naučila Moneta maľovať ženy
Mala len osemnásť rokov, keď sa s ňou zoznámil jeden z najslávnejších maliarov na svete, Claude Monet. Predstavil ich Frédéric Bazille, s ktorým Monet zdieľal štúdio a očarila ho predovšetkým očami. Takto opisujú stretnutie umelca a jeho múzy Camille Doncieux výtvarní historici dnes. Bola modelkou a jej zjav teda neočaril len jeho. Často potom pózovala aj Monetovmu blízkemu priateľovi Pierrovi Augustovi Renoirovi či Eduardovi Manetovi.
Z pikniku portrét
Poškodené zdravie
Počas ich krátkeho manželstva ju zobrazil nespočetne veľakrát, jej portréty patria k jeho najkrajším dielam. Zdravie Camille sa však zhoršovalo, hovorilo sa o tuberkulóze, aj o dôsledkoch viacerých potratov, ale v roku 1879 Camille ako tridsaťdvaročná matka dvoch detí zomrela. Monet ju dokonca maľoval aj na smrteľnej posteli, premožený žiaľom. Maľbu, o ktorej neskôr napísal, že zobrazovala jej smrť a „sled meniacich sa farieb“, počas svojho života nikdy nepredal a dodnes patrí medzi jeho najznámejšie diela. Jeho druhá žena Alica sa potom nedokázala zmieriť s jej stále silným miestom v Monetovom živote, a tak zničila všetky jej vyobrazenia, okrem jedného. (luc)
CAMILLE DONCIEUX