11.01.2013, 00:00

Plesové šaty na mieru. Návrhári "obliekli" biznismenov (foto)

Butik, požičovňa či dizajnér? Spolu s dvoma riaditeľmi sme vyskúšali tretiu možnosť.

Návrh č.1: Dizajnérka Michaela Mazalánová tvorí róbu pre riaditeľku Asseco Solutions Martinu Moškovú

Dali sme dokopy jedného návrhára, jedného biznismena a jedno zadanie: podľa vzájomnej dohody vytvoriť skicu ideálnej plesovej róby. A boli sme zvedaví nielen na výsledok, ale aj na priebeh tohto procesu. Keďže sme tušili, že pre dámy bude táto úloha o čosi komplikovanejšia, začali sme u generálnej riaditeľky Asseco Solutions Martiny Moškovej. Skicár a ceruzku sme zverili mladej návrhárke Michaele Mazalánovej, ktorá má však svoj talent prejavený už aj „na papieri“ – tento rok totiž vyhrala česko-slovenskú súťaž mladých módnych návrhárov Schwarzkopf Fashion Talent.

Aj Slovenka schybí
„Nemám veľmi rada veľké honosné róby,“ upozorňuje hneď na úvod Mošková a dodáva, že uprednostňuje skôr čistejšie línie a z farieb by si na svoje plesové šaty vybrala čiernu. Hneď od začiatku je teda jasné, že žiadne „torty“ sa nebudú konať a Michaela Mazalánová podotýka, že v tomto smere sa ich názory zhodujú. Zaujíma nás teda, či nastávajú v bežnom živote slovenského módneho návrhára aj situácie, že klientky prídu s požiadavkou niečoho absolútne... nevkusného.
„Stáva, a často,“ priznáva mladá dizajnérka s úsmevom.
Prípad Martiny Moškovej je však úplne opačný – spokojnosť na oboch stranách zavládne aj po výbere spomínanej čiernej farby. „Blondínkam pasuje kontrast čiernych šiat,“ prikyvuje Mazalánová.
S postupom času a otázok nadobúdajú budúce šaty čoraz jasnejšie obrysy, s každým novým podnetom sa na papieri objavuje nový, zlepšený model.
„Vizuálna predstavivosť mi funguje okamžite,“ smeje sa Michaela Mazalánová po otázke, či sa model rodí s odstupom času, alebo súbežne so zadávaním predstáv klientky. Niekoľko „áštvoriek“ plných skíc jej slová len potvrdzuje.



Trendy a trendy
Martina Mošková napokon do finále posunula dva návrhy, z ktorých vzišiel aj ten víťazný. Obsahoval oba prvky, ktoré sa jej na šatách páčia: odhalený chrbát i vlečku. V tejto chvíli a naše stretnutie  končí a pre Michaelu nastupuje druhý stupeň tvorby, vytvoriť návrh šiat vo Photoshope tak, aby v konečnom dôsledku pôsobil takmer ako reálna fotografia.
„Hovorili ste, že nemáte rada trendy, ale v tomto smere ste veľmi trendová,“ hodnotí s úsmevom šéfka IT firmy. Podávame si ruky a v tej chvíli je už podoba šiat len v na  návrhárke.
O deň neskôr „pristáva“ v našej mailovej schránke návrh, zhmotnenie predchádzajúcej diskusie.




Návrh č.2: Dizajnér Marcel Holubec tvorí smoking pre riaditeľa UniCredit Bank Miroslava Štrokendla



„Idete neskoro, ja už mám odev na ples kúpený. A dokonca aj červeného motýlika, aby som ladil s manželkou,“ privítal nás s úsmevom generálny riaditeľ UniCredit Bank Miroslav Štrokendl. „A nosí sa to ešte vôbec, farebné zladenie páru?“, obráti sa vzápätí na módneho dizajnéra Marcela Holubca, ktorý taktiež dostal za úlohu vytvoriť riaditeľovi skicu ideálneho plesového oblečenia. „Mne osobne sa to zladenie nepáči,“ podotýka opatrne Holubec, no zároveň dodáva, že módnym prešľapom motýlik vo farbe šiat dámy určite nie je. Záleží vraj na osobných preferenciách. Prvú názorovú nezhodu teda máme za sebou, začína sa druhé kolo, v ktorom proti sebe nastúpili: smoking verzus frak.

Smoking víťazí
Voľba návrhára Marcela Holubca je jasná: išiel by „do fraku“. Pri tvorbe modelov je tu však vždy aj  druhá strana, a tá v osobe Miroslava Štrokendla namietla: „Ja by som si zvolil určite radšej smoking,“ hovorí rozhodne a dodáva, že hoci nie je veľký plesový nadšenec, smoking predsa len viac využije. Diskusia sa uzatvára, zadanie je jednoznačné, navrhovať sa bude smoking. Čo sa týka farby, na plesoch by sa páni mali držať len jednej z dvoch možností, čiernej alebo – ak chcete aspoň malú zmenu – tmavomodrej. Dizajnér však dodáva, že existujú aj možnosti, ako pánsky outfit oživiť. „Dá sa to docieliť rôznymi detailmi a jemnými aplikáciami,“ tvrdí. Na generálneho riaditeľa sa teda obraciame s ďalšou otázkou: nakoľko trendy a extravagantný by mal byť  jeho smoking.
„Poďme tou zlatou strednou cestou. Čo sa týka ostatných detailov, dávam vám voľnú ruku,“ rozhodne sa Štrokendl.



Do tretice všetko elegantné
Marcel Holubec teda svojho „klienta“ ešte premeria a odchádzame s jasným zadaním, ktoré však návrhárovi dáva aj značnú dávku voľnosti. Výsledok? Tri rôzne návrhy, ktoré aj najväčších klasikov presvedčia, že ani pánsky odev nemusí byť stereotypný. A že zlatá stredná cesta naozaj existuje.