Tanec mu je poslaním i prácou. No predovšetkým radosťou. "Niektorí si hľadajú cestu cez pózu, niektorí cez kvalitu,“ hovorí pre HN tanečník Laci Strike.
Vašimi rukami prešlo niekoľko stovák ľudí. Skutočne sa naučí tancovať každý, alebo je nutné mať na tancovanie talent?Veľmi to závisí od toho, kto ako chce, kto ako maká. Zažil som veľa talentovaných detí, ktoré na to kašlali, lebo mali talent a boli si vedomé, že majú vždy prevahu, no bolo veľa pracovitých detí, ktoré na sebe tak makali, že predbehli tie talentované. Všetko sa dá vydrieť. Keď niekto veľmi chce, je to len otázka cviku.
Pre aké typy ľudí je tanec najvhodnejší? Možno ho považovať istým spôsobom za "liek“?
Vplýva to z rôznych aspektov. Sú deti, ktoré majú od narodenia problémy s motorikou - a tak aj k nim pristupujeme. Mali sme tu aj chlapa, ktorý mal cez tridsať rokov a mal rovnaké problémy. Chodil sem a pomáhalo mu to. Máme tu aj decká, ktoré sú akoby psychicky "dávané“ dole, alebo v škole im to dávajú pocítiť. Sú dievčatá, ktoré majú silnejšiu postavu, ale keď sa dá, vezmeme ich do telky. Máme tu aj malého Tomáška, ktorý je také hyperaktívne dieťa, aké som v živote videl. Tanec je vhodný pre každý typ.
Napriek všetkým pozitívam, má tanec aj nejaké negatívne stránky?
Sú veci, ktoré občas pri tanci zabolia. Nemyslím tým úrazy, ale situácie, keď idú decká na súťaž a nevyhrajú alebo neskončia tak, ako si predstavovali. Myslia si, že im bolo ukrivdené. Snažím sa im však vysvetliť, že v súťažiach ide vždy o subjektívny pohľad na vec. Tanec nemá také limity ako atletika alebo hod oštepom. Tam sa to zmeria a je jasné, kto hodil viac.
Snažím sa im vysvetliť, že netancujú preto, aby vyhrávali, no každá prehra človeka posúva dopredu. To sú veci, ktoré ich treba naučiť pochopiť, aby to brali v pohode a neboli vystresované. Decká si musia všetkým prejsť samy. Keď sa zadarí, tak sa zadarí, keď nie, tak nie. Aby nedopadli tak, že v osemnástich rokoch nebudú mať nič, ak im rodičia niečo nevybavia.
Je problémom prejsť po rokoch tancovania na úplne iný druh tanca?
Každý tanec má inú techniku. Keď niekto tancuje napríklad roky balet, ktorý vychádza z úplne iného držania tela ako street dance, tak sa to treba odučiť. Dá sa to však. Držanie tela sa učíme ako prvé, ako treba stáť, aby tanečník nevyzeral ako keby zjedol pravítko. Hip-hop je viac afro.
Existujú pre tanec vôbec nejaké obmedzenia - možno s ním začať aj v päťdesiatke?
Ak niekto v živote tancoval a chcel by sa k tomu vrátiť, samozrejme, dá sa to. A keď si chce vyskúšať práve street dance, nech sa páči. Nemáme s tým problém, chceme sa venovať každému. Samozrejme, že 50-ročný človek nemôže očakávať, že sa naučí saltá. V rámci možností ho to však môže obohatiť. Aj tu platí pravidlo, v akom kolektíve sa človek hýbe, tak sa cíti. Kto chodí do krčmy s päťdesiatnikmi, cíti sa rovnako ako on. Päťdesiatnik Karči Zajac k nám chodí, ľudia ho tu majú radi.
Okrem hip-hopu a break dancu ste vyskúšali aj latinskoamerické tance. Platia pri každom tanci rovnaké pravidlá?
Každý štýl má svoje priority. V hip-hope vo veľkej miere záleží najmä na kreativite. Sú pravidlá, ktoré sú pri ňom dané, a tie, ktoré si tanečník vytvára sám. Iba takto sa tanec môže neustále vyvíjať a meniť. Keď sa tanečníci stretávajú, k tanečnej choreografii pribúdajú nové kroky. Naopak, vo folklóre sú veci, s ktorými sa nedá veľmi hýbať. Je to zvláštne, ale slovenský folklór má veľa podobného s niektorými hip-hopovými štýlmi. Myslím si, že keď Slováci chodili za prácou do Ameriky, tak ho tam priniesli (smiech). Štandardné tance bazírujú na detailoch. Ak padne brada o tri centimetre dolu, sú postihy. Latina je zasa temperamentná. Máme súťažnú i pravú brazílsku uličnú sambu. Nedajú sa porovnať. Tam neprekáža, že sa nedotiahnu špičky podľa predpisu. Je tam vidieť veľkú radosť. Tanec by nemal byť drezúrou - treba vycizelovať techniku, ale ponechať slobodu.
Tvrdíte, že tanec vznikol z radosti. Je radosť z tanca naozaj taká dôležitá?
Áno, je to základná priorita. Keď majú tanečníci z tanca radosť, je to na javisku vidieť. Nie je to len sucho technicky odtancovaná spartakiáda. Až vtedy je to umenie, keď prichádzajú emócie, keď z ľudí vychádza energia. Keď sa odtancuje niečo iba technicky, tak je to chladné - akoby ste porovnávali rysovanie s nejakou umeleckou maľbou. Pričom pomyselnou umeleckou maľbou je tanec spojený s radosťou.
V hip-hope sa výkon hodnotí získaním rešpektu. Je to pravidlo pri každom tanci?
Rešpekt nie je len hocijaká fráza a neprichádza zo dňa na deň. Na Slovensku je stále ľahké byť frajerom. Je tu málo ľudí a každý si myslí, že je kráľom. Na svetových akciách je to však ťažšie. Stále sa smejem na tom, ako sa niektoré skupiny hrdia, že sú majstrami sveta v hip-hope. To nie je však správna cesta. Väčšinou to "hrajú“ cez pózu: kto uhrá väčšieho drsňáka, lepšiu formu alebo kto sa lepšie oblečie. Pritom tí najväčší majstri chodia oblečení veľmi stroho. Niektorí si hľadajú cestu cez pózu, niektorí cez kvalitu. A to sú dva zásadné rozdiely.
Pre zväčšenie kliknite na obrázok |
Kto je Laci Strike
Ladislav Neuschl (33) je už roky známy pod pseudonymom Laci Strike. Vyštudovaný zubný technik v roku 2000 odišiel do Španielska, kde sa dva roky pohyboval hlavne v oblasti tanca. Po návrate na Slovensko v týchto aktivitách pokračoval, získal niekoľko ocenení. Verejnosť si ho pamätá najmä z účinkovania v televíznych šou Tanec za milión a Bailando. Má vlastnú tanečnú školu Street Dance Academy. Jeho choreografiu si môžete pozrieť aj na doskách v Slovenskom národnom divadle v hre Fetišistky.
Prečítajte si aj: |
V koži tanečníka Bratislava. Bulharská ulica. Pondelok popoludní. Veľká staršia budova. Na prvý pohľad by iba ťažko niekto povedal, že tu sídli najväčšia tanečná škola na Slovensku, kde sa hrnú každoročne stovky ľudí. Polorozpadnutý kultúrny dom kompetentní vzkriesili na dnešné tanečné centrum. Vchod nie je ťažké nájsť, púta nápisom Street dance academy. Sme tu teda správne. Celý článok >> |
Tanečné školy na Slovensku BRATISLAVA Tanečné štúdio Danceart Ayisi's Dance and Training Center Tanečné centrum Eleganza Tanečný klub Danube Boogie Dance Club 1. Tanečný klub Senior Avalon – skupina írskeho tanca Anta Agni KOŠICE Tanečné centrum Košice Detský folklórny súbor Železiarik TRNAVA Folklórny súbor Trnafčan POPRAD Detský folklórny súbor Letnička BANSKÁ BYSTRICA Detský folklórny súbor Matičiarik ŽILINA Tanečná škola Plešinger |