StoryEditor

Jeho majestátnosť Sorento

18.11.2004, 23:00

Už pri svojom nástupe zaujal elegantným zjavom a súčasne majestátnosťou. Tak sa aj pohybuje -- nielen na asfaltovej ceste, ale i v teréne. Kórejský favorit s talianskym názvom Kia Sorento patrí medzi športovo-úžitkové vozidlá. A v tejto kategórii (SUV) dokáže náležite prekvapiť.
Jedna z prvých ciest po kúpe off-roadu logicky vedie motoristu do terénu. Tam si môže najlepšie odskúšať, čo vozidlo dokáže. To sme urobili aj my. Keďže konštrukciu podvozkových častí Sorenta mali na starosti inžinieri automobilky Porsche, premietlo sa to do dobrej ovládateľnosti tohto off-roadu. Mäkko vyladený podvozok, ako aj celkovo dobre odpružená karoséria poskytujú posádke náležitý komfort i v náročnom teréne.
Spoľahlivý v teréne. Ani väčšie, nepravidelne rozmiestnené priečne nerovnosti Sorento veľmi "nerozhádžu". Navyše, vnútorný hluk je minimálny, takže posádka nie je ani po dlhšej jazde v teréne unavená. Sorento spoľahlivo prekoná aj náročnejšie stúpania a klesania, na ich zdolanie sa však treba vopred poriadne sústrediť a najmä si dobre premyslieť nájazd i rýchlosť. V opačnom prípade sa môže stať, že auto sa zastaví tesne pod vrcholom kopca a spätné cúvanie z tejto situácie nie je vonkoncom príjemné. Samozrejme, v takýchto prípadoch netreba váhať s využitím zapínateľného pohonu 4x4 s redukciou. Všetko sa ovláda elektromagneticky po otočení kolieska vľavo pod volantom. V sériovom vybavení je taktiež diferenciál zadnej nápravy s čiastočnou svornosťou.
Mäkký na asfaltke. Na asfaltke sme si v zákrutách neodpustili skúšku adhézie a keďže mäkký podvozok so zadným pohonom nie je najvhodnejšia kombinácia na vyslovene športovú jazdu, neraz sme pocítili tendenciu uskakovania zadných kolies. Prejazdy ostrejších zákrut teda odporúčame radšej v strednom tempe. Povedané laicky, tam, kde si trúfate ísť deväťdesiatkou, zvoľte radšej osemdesiatku.
Dobrá akcelerácia. Pri predbiehaní sme ocenili výborný záber vďaka dobrému krútiacemu momentu. Takisto počiatočné zrýchlenie na prvých troch z piatich rýchlostných stupňov je uspokojivé, no keď sme chceli predbiehať na štvorke, zrýchlenie sa nám javilo iba ako striedme. Častejšie sme teda museli preraďovať medzi trojkou a štvorkou. Vo všetkých režimoch sme však pozitívne hodnotili príjemne tichý chod motora.
Interiér podľa očakávania. Ako sme predpokladali, interiér Sorenta je v súlade s vonkajším dojmom. Samozrejmosťou je automatická i manuálna klimatizácia, v testovanom modeli označenom EX sme mali vyhrievané predné sedadlá i predné sklo, ako aj elektricky vysúvateľnú teleskopickú anténu. Bohaté je sériové vybavenie: spomeňme vyhrievané veľkoplošné vonkajšie zrkadlá, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča i volant, cyklovač stieračov, vnútorné pozičné svetlá na všetkých dverách atď. Veľký batožinový priestor má dvojité dno a celý je prekrytý roletou.
Užitočné drobnosti. Spínacia skrinka je osvetlená na zeleno, čo je praktické najmä v noci. Stredová lakťová opierka má dva odkladacie priestory a pred spolujazdcom sa nachádza veľká odkladacia priehradka s praktickou prídavnou poličkou. Pozičné svetlá vo všetkých dverách svietia bielym i červeným svetlom. Akustický signál sa ozve v prípade nezapnutých pásov, otvorených dverí či zabudnutého kľúča v spínacej skrinke. Po otvorení krytu kozmetických zrkadielok sa na clonách automaticky rozsvieti tlmené svetielko.
Celkové hodnotenie. V prvej chvíli nás zaskočil zbytočne dlhý chod radiacej páky, ktorá pôsobila, ako keby bola uvoľnená. V skutočnosti však bolo radenie rýchlostí mimoriadne mäkké a zároveň veľmi presné. Len si naň bolo treba zvyknúť.
Hoci je Sorento predovšetkým imidžovým off-roadom, poradí si aj na strmších svahoch a medzi výmoľmi. Jazda po diaľnici je na dôvažok skutočným relaxom v príjemnom interiéri. A vzhľadom na nízke ceny nečudo, že v poradovníku sa na tento off-road čaká nielen u nás, ale aj v motoristicky vyspelých štátoch (napríklad v Nemecku).
KONKURENTI
Ponuka v kategórii off-roadov je vskutku bohatá, takže záujemcovia o tieto vozidlá si majú z čoho vyberať. Ako konkurentov sme dnes vybrali autá s objemovo rozdielnymi agregátmi, ktoré sa aj "na papieri" v jednotlivých parametroch značne odlišujú. Napríklad pohotovostná hmotnosť prázdneho vozidla je najväčšia pri Sorente -- 2 055 kg, Hyundai uvádza pri Terracane 1 990 kg a objemovo najslabší Nissan X-Trail má len 1 510 kg. Najpredávanejším off-roadom v segmente G je Sorento, najpriaznivejšiu spotrebu má najľahší a zároveň najrýchlejší X-Trail. Najvyšším výkonom i krútiacim momentom disponuje Terracan. Napriek niekoľkým rozdielnostiam je však celé trio dobre porovnateľné.
Porovnanie s konkurenciou
Kia Sorento 2,5 CRDi EX Hyundai Terracan Nissan X-Trail
Motor -- dieselový 4-valec, zadný pohon/4x4 4-valec, zp/4x4 4-valec, pp/4x4
Objem, cm3 2497 2902 2184
Výkon, kW (k) 103/140 110/150 100/136
Krútiaci moment, Nm 330 333 314
Max. rýchlosť, km/h 170 166 180
Zrýchlenie 0 -- 100 km, s 14,6 13,7 11,5
Spotreba, l/100 km 11,2 -- 6,9 -- 8,5 10,5 -- 7,5 -- 8,6 9,0 -- 6,2 -- 7,2
Cena s DPH (v tis. Sk)
Základný model od 949 1 131 989
Testovaný model 1 169 1 200 1 179

menuLevel = 2, menuRoute = style/uzitkove-auta, menuAlias = uzitkove-auta, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
24. apríl 2024 06:08