StoryEditor

Variácie s rôznymi kabínami

23.06.2003, 02:53

Svojím výnimočným dizajnom upúta Renault Trafic vari najskôr. Ale tiež interiérom, ktorý v kategórii úžitkových vozidiel nemá obdobu. A rovnako svojou praktickosťou. Skriňová dodávka je k dispozícii s dvoma dĺžkami, v ktorých sa užitočný objem pohybuje v rozpätí 5 -- 5,9 m3. Užitočná hmotnosť dosahuje až 1200 kg. Veria kombi je vhodná na prepravu osôb, ale 9-miestne kombi možno jednoduchou úpravou transformovať na 6-miestnu verziu s možnosťou odpočtu DPH.
Okrem toho jestvuje aj špecifická 6-miestna úžitková verzia, ktorú sme testovali a je to predĺžená polopresklená kabína, pri ktorej nie je nutná dodatočná prestavba, no zákazník si rovnako môže uplatniť odpočet DPH.
V interiéri je všetko vymyslené tak, aby mal vodič pri jazde dostatočné pohodlie a aby sa príjemne cestovalo i ďalším pasažierom. Radiaca páka na 6 rýchlostí je integrovaná do prístrojového panelu, takže netreba veľa pohybov a ruky z riadenia nie sú natoľko unavené. Zároveň sa vodič môže ľahko presunúť do zadnej časti kabíny. Všetky dôležité ovládacie prvky sú v dosahu vodiča, azda len ovládanie zabudovaného rádia mohli konštruktéri navrhnúť inak.
Ocenili sme rozmiestnenie a rôznosť odkladacích priestorov i držiakov na nápoje. Pozdĺžne, kruhové, hlbšie i plytšie. Do poličky v čalúnení dverí pohodlne vojde i dvojlitrová fľaša. Na okrajoch dverí pri skle sa dalo písať, čo je výhodné najmä pri práci s dokumentmi.
Všetky verzie na prepravu nákladu majú sériovo ABS v kombinácii s elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily, takže Trafic prekvapujúco účinne zabrzdí aj v kritickej situácii. Dostatočne dimenzovaná brzdová sústava zastaví toto vozidlo na nečakane krátku vzdialenosť, čo by mohlo robiť --v prípade nedodržania dostatočného odstupu -- robiť problémy vodičom jazdiacim za touto dodávkou. V bežnej premávke sme sa presvedčili, ako majitelia i malých osobných áut podceňovali Trafic a potom boli prekvapení jeho dynamikou i účinnými brzdami.
Samozrejmosťou je diaľkové ovládanie zamykania/odomykania dverí, elektrické ovládanie predných okien (zadné sú posuvné manuálne), výškovo nastaviteľný volant, v aute nechýba imobilizér, posilňovač riadenia, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a determálne sklá. Samostatnú pozornosť si zaslúžia vonkajšie zrkadlá. Nielenže sú dostatočne veľké a vyhrievané, ale v spodnej časti majú malé panoramatické zrkadlá, v ktorých vidieť prejazd zadného kolesa i vozidlá v tesnej blízkosti vo vedľajšom pruhu. Toto riešenie so zdvojenými vonkajšími zrkadlami sme ocenili najmä v hustej mestskej premávke a pri cúvaní do stiesneného priestoru. Rovnako ako pravé bočné posuvné dvere. A tiež dotykové zatváranie okien.
Nepríjemným prekvapením bolo zistenie, že predné stierače sa pri dotykovom zapnutí pohli skôr, ako stihli ostrekovače pokropiť sklo. V takom prípade je zbytočne vysoké riziko poškriabania skla. Takisto sme si museli chvíľu zvykať na sťažený výhľad z miesta vodiča šikmo vľavo. Naopak, veľmi vhodné sa zdalo umiestnenie nalievacieho hrdla nádrže hneď pri dverách vodiča a červené podfarbenie kruhových prístrojov.
Dvaja spolujazdci majú vpredu k dispozícii dostatočne veľkú lavicu, ktorá je však pevná, a teda nedá sa nastavovať. Nastupovanie uľahčuje schodík. Pod zadným sedadlom je dostatočne veľký odkladací priestor a v jednej polovici dodávky ho nájdete aj vzadu. Do úložného priestoru sa dobre nakladajú aj dlhšie, respektíve objemnejšie predmety, lebo podlaha je rovná, bez akýchkoľvek vyvýšenín. Na pripevnenie tovaru slúži v dodávke 6 úchytov. Vo verzii kombi nechýba vzadu zásuvka na 12 voltov. Upútali nás zvislé, elegantne rozmiestnené zadné svetlá.
Kotúčové brzdy sú pri dodávke i kombi aj na zadnej náprave, na diskoch sú 16-palcové pneumatiky. Benzínový motor s objemom dva litre má výkon 88 kW (120 koní) a prejavuje sa ako mimoriadne pružný a výkonný. V tomto prípade by sme však viac odporučili dieselový agregát,. Bez problémov zvládal jazdu po diaľnici i úzkych okresných cestičkách v kopcovitom teréne.
Renault ponúka pre Trafic dva naftové motory dCi (turbo s priamym vstrekovaním Common Rail) s objemom 1,9 litra. Úspornejší má výkon 60 kW (82 k) a krútiaci moment 190 Nm, výkonnejší, ktorý sme si aj otestovali na ceste, disponuje 74 kW (100 k) a poskytne krútiaci moment 240 Nm. Vďaka nemu sme si bez problémov dovolili "súperiť" s váhajúcimi vodičmi osobných áut pri rešpektovaní všetkých pravidiel premávky vrátane rýchlostného limitu. Azda len prvý rýchlostný stupeň sa nám zdal krátky.
Z hľadiska lízingu vychádza mesačná splátka pri 50% akontácii približne na 12 tisíc Sk, pričom lízing trvá 36 mesiacov.
ZÁKLADNÉ TECHNICKÉ ÚDAJE -- krátka skriňa
Renault Trafic 1,9 dCi Renault Trafic 1,9 dCi Renault Trafic 2,0
Motor 4-valec, dieselový 4-valec, dieselový 4-valec, benzínový
Objem, l 1870 1870 1998
Výkon, kW (k) 60/82 74/100 88/120
Krút. moment, Nm 190 240 190
Max. rýchlosť, km/h 138 155 163
Spotreba, l/100 km 8,9 -- 6,5 -- 7,4 8,9 -- 6,5 -- 7,4 12,5 -- 8,1 -- 9,7
Cena, tis. Sk 613 643 643

menuLevel = 2, menuRoute = style/uzitkove-auta, menuAlias = uzitkove-auta, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
25. apríl 2024 19:16