Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
02.10.2015, 08:54

Elektrobicykel len pre lenivých? Chyba

Mali sme v rukách bicykel, ktorý šliape do pedálov za vás. A napriek tomu sme sa na ňom dokázali poriadne spotiť.

Už na prvý pohľad bolo jasné, že to, čo si odnášam z predajne, nie je obyčajný bicykel. Samozrejme, že mal dve kolesá či brzdy, ale bol mimoriadne ťažký, no paradoxne veľmi rýchly. Ukrýval totiž batériu a špeciálny elektromotor. Teda dokáže šliapať takmer bez vašej pomoci. A ak si myslíte, že to je nuda a elektrobicykel nepatrí do rúk bežným cyklistom, tak sa mýlite. Ako ja.

Som aktívny cyklista, ktorý cez rok „nabehá“ približne 1 500 kilometrov v teréne a na cestách. Preto som mal skeptický pohľad na niečo, čo vám pri bicyklovaní môže pomáhať. Verte, že zapotiť sa môžete viac než dosť. 

Pomáha, ale nie stále 

Hneď ako som po prvýkrát na náš testovací bicykel, teda pardon, elektrobicykel, vysadol a skúsil sa previezť, bol to zážitok. Pri každom jednom zošliapnutí pedála som cítil ľahkosť, akou elektromotor pomáha užívať si jazdu a sledovať krajinu. Nikdy by som si to predtým nepripustil, ale je to výborný pocit. 

A prakticky každý, kto sa na tom e-bicykli aspoň na chvíľku odviezol, bol tým zážitkom unesený. Je to zábava. Teda len do rýchlosti 25 kilometrov za hodinu, a potom sa „pomoc“ vypne a všetko je na vás. Ak teda máte chuť poriadne si zabicyklovať, nie je to žiadny problém. Navyše silu, akou vám bude elektrobicykel pomáhať, si dokážete veľmi jednoducho regulovať. 

Počas môjho testu som „najazdil“ približne 100 kilometrov a snažil sa všímať výhody a nevýhody, ktoré ponúka tento typ bicykla.

Môj prvý poznatok: je stvorený pre terén, a nie pre dlhé jazdy po rovnom asfalte. V lese a na poľných cestách si jazdu dokonale vychutnáte, na rovnom asfalte si zas slušne zabicyklujete. 

Po druhé, je to super doplnok na cesty do práce a z práce.
Na bratislavské cyklochodníky (áno, vraj existujú) a cesty bol tento celoodpružený bicykel ideálny. Ráno cestou do práce sa nechcete veľmi spotiť, ale zato prísť v prijateľnom čase. S týmto je to ťažká pohoda. Žiadne emisie, ani zbytočné auto v ranných zápchach. 

A nakoniec, po tretie, s dojazdom sa trápiť nebudete. Má približne 100 kilometrov, no po jazde v zablatenom lese zabudnite na to, že bicykel umyjete „vapkou“. Dôkladným čistením s opatrnosťou okolo elektrického motora som zabil vyše hodiny a stále ostali miesta, kam som sa mokrou hubkou nedostal. 

Šliapať musíte 

K dispozícii som mal celoodpružený bicykel značky Haibike, ktorý mal hmotnosť  22 kilogramov a jeho maximálna rýchlosť (s elektromotorom) je 25 kilometrov za hodinu. Funguje však len vtedy, ak šliapete do pedálov. Elektrobicykel mal hliníkový rám a kvalitné kotúčové brzdy Shimano. 

Užijete si aj mesto, aj prírodu Ak by som na tento zaujímavý a ťažký „stroj“ pozeral z pohľadu pravého cyklistu, tak vidím v tom veľký podvod a len nástroj pre „lenivých“ ľudí, ktorým nejde o poctivú cyklistiku. Nie je to pravda. 

Keď to zhrniem, tak toto je super stroj na zážitkovú cyklistiku. Ja som sa na tom vybláznil poriadne a viem si predstaviť, že v lese pre pohodlnejších cykloturistov to je ideálny nástroj na šport. Takto si užijete jazdu pri pokojnom tempe, alebo podľa vlastného štýlu si môžete nastaviť silu elektromotora, ktorý vám nemusí pomáhať vôbec. No a potom si už len vychutnať zážitok z krajiny či mesta, ktoré na bicykli (či už s motorom alebo bez) spoznáte takto najlepšie. 

Ďakujeme za požičanie predajni ebajk – Svet elektrobicyklov.