Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
13.09.2014, 00:00

Lacné produkty a Apple? To nejde dokopy

Spoločnosť Apple sa definitívne vracia k späť k imidžu drahej firmy. Experiment s lacnejším iPhone 5C jej nevyšiel.

Apple bol vždy firmou s nálepkou “Premium”.  Vlani sa však pokúsil o zmenu - a na trh uviedol lacnejší, plastový iPhone 5C s cieľom poraziť konkurenciu najmä na rozvojových trhoch, napríklad v Ázii. Avšak farebná , “low-costová” verzia 5C, prepadla.
Uvedením nových dvoch iPhonov 6 sa Apple vracia späť k svojej pôvodnej cenovej stratégii. Slová bývalého šéfa marketingu Kena Segalla z minulej zimy o tom, že “Apple je firmou, ktorá nerobí lacné veci,” sa teda naplnili.

A čo viac, Apple nielen že “nie je lacnou firmou”, ale stáva sa ešte drahšou. Hoci 4,7-palcový iPhone 6 stojí v s viazanosťou USA 199 dolárov - rovnako ako na tamojšom trhu stál každý z jeho predchodcov v čase uvedenia na trh - firma predstavila aj väčšiu a drahšiu 5,5-palcovú verziu. Jej cena začína na 299 dolároch pri dvojročnej zmluve s operátorom.



Samozrejme, za svoje peniaze dostane zákazník viac - nové funkcie, kvalitnejšie prevedenie a podobne. To však Apple robil zakaždým, keď predstavil svoje nové modely. Narozdiel od vlaňajška však na nový telefón bude potrebných minimálne 199 dolárov. Možnosť kúpiť si lacnejšiu verziu, ako bola spomínaná 5C, odpadá. Naopak, druhou alternatívou je drahšia a väčšia “šestka”.



Jednoducho, prax ukázala, ako píše Segall, že zákazníkom firmy Apple záleží na dizajne, jednoduchosti, kvalite a skvelom používateľskom zážitku - a sú ochotní za to zaplatiť. 

Opäť teda platí: Apple je firmou, ktorá predáva prémiové produkty a zriedka docháza k tomu, že sa “uchýli” k ich zlacňovaniu.

Názor HN:

Imidž je na nič - hlásala svojho času notoricky známa reklama na nealko nápoj. Prax však často ukazuje, že to celkom neplatí. A pri Apple dvojnásobne - aj na slovenskom trhu. Lacnejšie verzie - hoci dizajnovo vydarené, farebne veselé iPhony 5C, ktoré boli predstavené vlani, sa neujali ani na našom trhu. Potvrdili by to aj čísla predaja od mobilných operátorov. Platí totiž: ak si človek pripláca za Apple, radšej zaplatí o stovku naviac a dostane to najlepšie. Dôvodov môže byť subjektívne viac, avšak platí, že podvedome ľudia uvažujú aj o tom, že si nebudú kupovať produkt o prémiovej značky, ktorý je promovaný ako “lacnejší, low-costový, ľudový”, pretože by to mohlo poškodiť aj ich ich “prémiový” osobný imidž. Preto je možné, hoci trochu smelo a priskoro, dedukovať, že z nových dvoch iPhonov 6 si veľa ľudí vyberie drahšiu verziu s väčším displejom - hoci by v skutočnosti taký veľký mobil vôbec necheli. Ale jednoducho - tento je aktuálne to najlepšie, čo Apple ponúka.

Zdroj: huffingtonpost.com, fnk

Súvisiace články