Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
09.09.2013, 00:00

"Facebook" pre mamičky dobýja Európu

Sociálna sieť Modrýkoník.sk sa rozširuje do Nemecka či Francúzska.

Na začiatku bola príprava svadby, ktorá priniesla sklamanie. Na internete totiž neboli o sobáši takmer žiadne dodatočné informácie, ktoré jeho manželka hľadala. Čo nenašla, nakoniec vytvorili sami. Podnikateľ Róbert Vereš spolu so svojou ženou v roku 2005 založili portál Mojasvadba.sk. „Zistil som, že svadobné portály sú veľmi úspešné v Spojených štátoch a u nás nič také nebolo,“ spomína Vereš. Nový biznis im pritom doniesol hneď ďalší. S prekvapením totiž zistili, že ľudia na ich stránke čoraz viac hľadajú odpovede na otázky materstva. Následne tak vznikla sociálna sieť Modrýkoník.sk, akýsi „Facebook“ pre mamičky. V súčasnosti mesačne privíta na Slovensku viac ako štyri a pol milióna návštevníkov. Pre veľkú úspech doma aj v Česku sa rozširujú do Nemecka, Veľkej Británie či Francúzska. Podľa Richarda Hida, analytika spoločnosti Web research center, je podobných projektov v Európe stále málo. Šanca na úspech je tak vysoká.

Verešovi pomáha biznis partner Peter Vidovič s cieľom rozbehnúť projekt v celej Európe. Práve táto dvojica pritom má už jeden úspech na konte. Etarget, ktorý predával inzerciu na internete, dokonca v strednej Európe konkuroval americkému Googlu.

Lákaví zákazníci
Základný biznis model v prípade „facebooku pre mamičky“ znie zdanlivo jednoducho. „Príjmy generujeme z reklamy,“ hovorí Peter Vidovič. Kľúčová tu je však podľa neho osobitá štruktúra používateľov. „98 percent z nich sú ženy, väčšinou pred vydajom, tehotné alebo čerstvé mamičky,“ spresňuje. Marketéri túto skupinu zaraďujú z hľadiska preferencií k jedným z najbonitnejších,“ dodal. Návštevníčky sa vyznačujú vysokou lojalitou k portálu aj z hľadiska dĺžky stráveného času. V skupine sú tiež minimálne rozdiely naprieč krajinami. Tie existujúce, napríklad pri výchove, z hľadiska plánov expandovať nepredstavujú problém. „Pretože my sme sociálna sieť, kde obsah vytvárajú používatelia,“ vysvetľuje Robert Vereš.

V každej krajine inak
Firma Asmira, ktorú partneri vytvorili na zastrešovanie projektov, preto v každej krajine štartuje vždy samostatný národný portál pod originálnym názvom. Dvojica nateraz nespresňuje výšku investícií do expanzie. „V princípe jej náklady tvoria mzdy na lokálnych pracovníkov a náklady na rozbeh. Na nové projekty využívame zdroje už zo ziskových slovenských a českých projektov,“ povedal Vidovič. Súčasťou portálov Asmiry pre ženy býva aj bazár, blogy čí fóra. Podľa odborníka na sociálne siete, Richarda Hida z londýnskeho Web research center má projekt šancu na úspech. „Sociálne siete, ktoré sa zaoberajú konkrétnymi problémami ľudí sú v Európe oproti Spojeným štátom stále na začiatku. V tomto prípade ide projekty, ktoré treba vytvárať na mieru jednotlivých krajín,“ hovorí analytik s tým, že Slovákov siete zo Spojených štátov v Európe len tak nepredbehnú.

Bez nadčasov a porád
Asmira má teraz 22 zamestnancov. Z hľadiska iných firiem sa môžu zdať netradičné niektoré manažérke prístupy. „Nemáme radi nadčasy, nemyslíme si, že zvyšujú produktivitu. Rovnako ani porady a interné deadliny. Počítame, že každý ide na maximum,“ hovorí Vereš. Jeho partner vysvetľuje, že takto získavajú čas a zdroje, ktoré inde venujú kontrole. Aby to fungovalo, však používajú takzvaný systém autobusu. „Ak sa ukáže, že niekto takéto nastavenie zneužíva, musí vystúpiť,“ dodal Vidovič.

Zaujímavosťou 20-člennej IT firmy je tiež vlastný kuchár. „Ako fanúšikovia zdravej stravy sme si povedali, že ho vyskúšame, a už to skúša štyri roky. Má to aj praktické výhody, pri obede sa všetci zídeme a podebatujeme si,“ povedal.

Verešovi pomáha biznis partner Peter Vidovič s cieľom rozbehnúť projekt v celej Európe. Práve táto dvojica pritom má už jeden úspech na konte. Etarget, ktorý predával inzerciu na internete, dokonca v strednej Európe konkuroval americkému Googlu.

Lákaví zákazníci
Základný biznis model v prípade „facebooku pre mamičky“ znie zdanlivo jednoducho. „Príjmy generujeme z reklamy,“ hovorí Peter Vidovič. Kľúčová tu je však podľa neho osobitá štruktúra používateľov. „98 percent z nich sú ženy, väčšinou pred vydajom, tehotné alebo čerstvé mamičky,“ spresňuje. Marketéri túto skupinu zaraďujú z hľadiska preferencií k jedným z najbonitnejších,“ dodal. Návštevníčky sa vyznačujú vysokou lojalitou k portálu aj z hľadiska dĺžky stráveného času. V skupine sú tiež minimálne rozdiely naprieč krajinami. Tie existujúce, napríklad pri výchove, z hľadiska plánov expandovať nepredstavujú problém. „Pretože my sme sociálna sieť, kde obsah vytvárajú používatelia,“ vysvetľuje Robert Vereš.

Ticketportal.sk