Sledujte nás na Instagrame
@hospodarske_novinyVeci, ktoré na Facebooku vidíte, tam nie sú len tak náhodou. Sofistikovaný algoritmus ich vybral, pretože by sa vám mohli páčiť. Môže to viesť k obmedzenému videniu reality. Pavel Kasík z portálu idnes.cz pre vás pripravil video, ktoré názorne ukazuje, ako fungujú "facebookové okuliare", cez ktoré sa pozeráme na realitu.
Najväčšiu sociálnu sieť Facebook využíva vyše 1,5 miliardy ľudí. Väčšina ľudí sa prihlasuje na Facebook aspoň raz denne, a to aj vďaka nástupu inteligentných mobilných telefónov. Zvlášť na mobile vám Facebook nemôže zobraziť všetky príspevky od ľudí a stránok, ktoré sledujete. Nevošli by sa na displej, ani keby ste listovali hodinu. Facebook preto musí vybrať tie najzaujímavejšie príspevky, aby zaujal netrpezlivých užívateľov aj na malej mobilnej obrazovke. Jedine potom sa budete radi vracať, naučíte sa spúšťať facebookovú aplikáciu niekoľkokrát počas dňa a vytvoríte si návyk.
Aby Facebook ponúkal užívateľom to, čo chcú vidieť, musí ich čo najlepšie spoznať. Pomocou sofistikovaných algoritmov preto do detailu analyzuje všetko, k čomu má vďaka digitálnej povahe služby prístup. Základom sú samozrejme ľudia, ktorých si pridáte do priateľov, a stránky, ktoré na Facebooku označíte tlačidlom "To sa mi páči". Tým to však zďaleka nekončí. Facebook vie, ktoré konkrétne veci ste lajkovali, pod akými príspevkami diskutujete, aké máte záľuby, aké obrázky sa vám páčia, s ktorými priateľmi najčastejšie komunikujete a kde sa práve nachádzate. To všetko sa prejaví v tom, čo na Facebooku uvidíte a čo vám naopak zostane skryté.
Pri analýze vašich návykov ide však Facebook ešte oveľa ďalej: sleduje napríklad to, ako dlho pozeráte na fotku vašej novej lásky, aké máte vzdelanie, čo sa vám nepáči a mnoho ďalších vecí, ktoré si o sebe najskôr ani neuvedomujete. Niektorí ľudia si myslia, že keď sa prihlásia na Facebook, vidia jednoducho prehľad všetkých príspevkov od kontaktov a sledovaných stránok v chronologickom poradí, ale tak to už dávno nie je. Keď si pustíte Facebook, algoritmus automaticky vyberie ten obsah, ktorý má najväčšiu šancu zaujať práve vás. Napríklad preto, že je obľúbený medzi vašimi priateľmi. Alebo ide o príspevok osoby, na ktorej fotku ste včera pozerali neobvykle dlho.