Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
03.07.2014, 11:09

Startup, ktorý pohorel. Porota mu nedala šancu

V projekte Nájdite si biznis s HN sa predstaví startup storie.sk, platforma pre jednoduché e-shopy.

Ako môže niekto radiť obchodníkovi, keď sám žiadny obchod nemá? Pavel Svitek zo storie.sk sa pri prezentácii svojho projektu dostal pod paľbu otázok aj kritiky od investorov. Nakoniec si však z účasti v Nájdite si biznis s HN odniesol cenné rady.

Predstavenie projektu

Môj prvý e-shop
„Podnikateľa, ktorý si chce založiť virtuálny obchod, čaká celá tortúra. Musí rátať s nákladmi, v prípade väčšej firmy sa rozprávame o tisíckach eur plus náklady na prevádzku. Pre začínajúceho podnikateľa je dôležité predávať, nie byť expertom na IT a e-shopy. A toto chceme poskytovať,“ hovorí Pavel Svitek, keď predstavuje projekt storie.sk. Dodáva, že podnikateľ by sa mal skôr sústrediť na tovar a samotný obchod, a nie študovať IT príručky a strácať čas programovaním stránky. Navyše, podľa neho až 70 percent e-shopov vlastnia ľudia popri práci. A tu už naozaj neostáva priestor na programovanie. „Od väčšiny konkurencie sa líšime tým, že ponúkame responzívny dizajn, teda administrácia e-shopu aj samotné nakupovanie sa dá jednoducho robiť aj z tabletu či mobilu,“ dodáva Svitek. Jedinečný je podľa neho tiež jednoduchý dizajn a obsluha. Väčšina stránok sa dnes spravuje z tzv. backendu, teda zmeny na stránke sa robia v špeciálnom editore a samotné zmeny sú viditeľné až na hotovej stránke. „Naša editorská platforma umožňuje zmeny priamo na stránke, napríklad jednoduchým potiahnutím myši. Takéto zmeny sú viditeľné okamžite,“ hovorí Svitek. Storie.sk vám za poplatok od 12 až 50 eur mesačne poskytne kompletný servis pre váš e-shop. „Súčasťou služieb je aj jednoduchá analytika, teda prevádzkovateľ obchodu vidí, kto uňho nakupuje a kto si iba obzerá tovar,“ dodáva Svitek s tým, že v budúcnosti by chceli vytvoriť komunitu e-shopov, vývojárov či grafikov, ktorí budú navzájom spolupracovať a pomáhať si.

Otázky a odpovede
Vy nemáte vlastný obchod?
Investori však vedia, že platforiem na tvorbu e-shopov je na svete pomerne veľa. Preto ich zaujíma, čím je storie.sk výnimočný. „Ako sa líšite od svetovej a slovenskej konkurencie?“ zaujímajú sa Michal Matys aj Michal Pastier. Tu nachádza Svitek trochu problém. „Boli sme výnimoční responzívnym dizajnom, no aj ten už konkurencia zavádza. V budúcnosti sa chceme odlíšiť komunitou, ktorú plánujeme okolo seba vytvoriť,“ vysvetľuje. Dalibor Jakuš svojou otázkou nechtiac upozorní na ďalšiu komplikáciu, keď sa opýta, kto je cieľová skupina pre storie.sk. Dozvedá sa, že takmer všetci. „Zaujímavá je pre nás aj skupina, ktorá už nejaký online obchod má, ale i tá, ktorá vlastný e-shop iba chystá,“ hovorí Svitek s tým, že iba na Slovensku sa počet e-shopov každoročne zvýši asi o tretinu. Na najväčší kameň však narazí Michal Pastier. „Máte vy alebo niekto z vašich partnerov vlastný online obchod?“ pýta sa, ale dostáva negatívnu odpoveď. „Ako potom chcete radiť ľuďom, ktorí nemajú žiadne skúsenosti s predajom cez internet, keď sami žiadny obchod nemáte?“ čuduje sa. Ďalšie mierne zhrozenie nastáva po tom, čo Pavel Svitek oznámi, že storie.sk by síce chcela expandovať aj za hranice Slovenska, no doména storie.com im nepatrí a je obsadená. „Rozhodli sme sa založiť túto firmu na základe otázok a starostí majiteľov obchodov, ktorí sa zverovali v diskusiách a na fórach,“ prizná Pavel Svitek. Michalovi Meškovi sa zase nepozdáva, že storie.sk ponúka zatiaľ iba jednu možnosť platby. „Máme PayPal, ale pracujeme na zavedení TransPay, čo je vlastne brána do internet bankingu,“ dodáva Svitek.

Hodnotenie
Definujte si cieľovú skupinu
To, že ľudia okolo storie.sk nemajú vlastný e-shop, investorov zaskočilo. „Na vašom mieste by som ho hneď rozbehol, aby ste videli, že to, čo predávate klientom, aj naozaj funguje,“ podotýka Dalibor Jakuš s tým, že obvykle firmy vznikajú naopak – teda klient niečo chce a firma nájde riešenie. V tomto prípade však bolo najprv riešenie a potom klienti. „Váš najväčší problém je ten, že nie ste unikátni. A chýba mi tu niečo, čo by ma motivovalo vybrať si práve váš systém,“ podotýka Michal Meško. Michal Pastier však prichádza s riešením. „Musíte zladiť komunikáciu, značku, doménu a aj produkt. Teraz pôsobíte veľmi nesúrodo. Napíšte si na veľkú tabuľu heslo ,jednoducho‘ a pozrite sa naň vždy, keď budete chcieť začať vymýšľať nové funkcie,“ radí investor. Storie.sk má totiž už dnes funkcie, ktoré vedia fakturovať či spravovať sklad. „Zvoľte si jednu cieľovú skupinu, napríklad tých ľudí, ktorí majú e-shop popri práci a ponúknite im iba niekoľko jednoduchých funkcií. Ak budete stále špekulovať nad tým, čo by sa tam dalo pridať, tak sa zbytočne zacyklíte a nikdy poriadne nezačnete,“ pripája sa Michal Matys. „Vaše posolstvo by malo byť ,Môj prvý e-shop‘. Vy totiž nie ste odborníci, ale ak si rozbehnete vlastný obchod, môžete radiť ostatným z vlastnej skúsenosti. A zároveň im predať platformu,“ uzatvára Pastier.


Verdikt poroty

Michal Pastier, spolumajiteľ agentúry Zaraguza Digital
Komunikujete rovnako ako konkurencia. Stanovte si presne cieľovú skupinu, pre ktorú chcete robiť. Keď ten človek príde na vašu stránku, musí mu byť jasné, že je to pre neho. Najlepšie bude, keď si nad to ešte raz sadnete a rozhodnete sa, pre koho to chcete robiť. Udržte komunikáciu jednoduchú a zjednodušujte, nekomplikujte si to.

Dalibor Jakuš, spoluzakladateľ profesia.sk
Tiež by som vám radil, aby ste si jasne stanovili cieľovú skupinu, pretože z toho vám vyplynie aj to, aké funkcie chcete začleniť a prepojiť. Budete zbytočne robiť zložité fakturačné programy alebo skladové hospodárstvo, keď ich bude využívať pár klientov. Nevyrábajte sto vecí pre každého klienta zvlášť, v tom sa utopíte.

Michal Matys, spolumajiteľ Translata a EuroCoc
Nie som v tejto problematike doma, ale z toho, čo som doteraz počul, mi je jasné, že nemáte unikátny produkt. Preto odporúčam zamerať sa na úzku skupinu, konkrétne tých ľudí, čo majú e-shop popri práci, a vytvoriť okolo nej komunitu. A tiež treba zlepšiť komunikáciu. Predstavili ste sa nám veľmi košato, ale váš produkt je jednoduchý.

Michal Meško, spolumajiteľ kníhkupectva Martinus
Ste na trhu, ktorý je perspektívny a rastie, no plávate vo veľkej konkurencii. V takejto forme, v akej ste dnes, však trh neprevalcujete. Naozaj sa zamerajte na jednu cieľovú skupinu a buďte unikátni aspoň tým. Chýba mi pri vás niečo, kvôli čomu by som si to ako majiteľ obchodu kúpil.

Michal Hrabovec, spolumajiteľ Anasoft
Páči sa mi myšlienka školení, blogu a komunity ľudí, ktorých táto oblasť zaujíma. Nezameriavajte sa na boj s konkurenciou, stoja proti vám oveľa väčšie firmy.


Pavel Svítek, marketingový manažér storie.sk pre HN.

Pohľad odborníkov nám pomohol

 

Prečo ste sa prihlásili do projektu Nájdite si biznis s HN?
Potrebovali sme pohľad niekoho, kto už vie v biznise chodiť a aby nás usmernil, ktorým smerom sa máme vydať.

Ako hodnotíte rady investorov? Uviedli ste už nejaké do praxe?
Presnejšie sme si definovali cieľovú skupinu, presne podľa rád investorov. Začali sme vďaka tomu presnejšie cieliť marketing, s ktorým sme nedávno začali.

Ako vám pomohla účasť v Nájdite si biznis s HN?
Ceníme si najmä spätnú väzbu od skúsených ľudí, čím viac feedbacku, tým lepšie. Ozvalo sa nám už dokonca viacero ľudí, ktorí náš systém testujú a niektorí sa chcú stať stálymi platiacimi zákazníkmi.

Ticketportal.sk