StoryEditor

Cena nerozhoduje. Päť vecí, ktoré musíte o e-shopoch vedieť

21.01.2015, 23:00
Prečítajte si, na čo máte právo. Zákon vám napríklad umožňuje vrátiť tovar za určitých podmienok aj rok po jeho kúpe. A to bez udania dôvodu.

Naučte sa rozoznať spoľahlivý internetový obchod a prečítajte si, na čo máte právo. Zákon vám napríklad umožňuje vrátiť tovar za určitých podmienok aj rok po jeho kúpe. A to bez udania dôvodu. Ak radi nakupujete zo zahraničia, radšej využite služby, ktoré ponúka PayPal. A pripravte sa na to, že ak colník zistí, že váš tovar je „fake“, nedostanete ho. 

1. Týmto obchodom sa vyhnite 

Na Slovensku je podľa údajov vyhľadávača Pricemania približne až sedemtisíc e-shopov. Ako rozoznať tie spoľahlivé? Staviť by ste jednoznačne mali na referencie priateľov, no pokiaľ si chcete sami vyskúšať nový obchod, uistite sa, že obchodník o sebe uvádza maximum údajov.

Jednoznačne musí podľa zákona uvádzať obchodné meno, adresu či kontakt. Obchod si navyše preverte aj v obchodnom či živnostenskom registri na internete. Ak nakupujete niečo drahšie, zavolajte tam. Ak vám obchodník neodpovedá, rovnakú „spoľahlivosť“ čakajte aj od prípadných reklamácií. 

Okrem toho pomáha aj „zdravý sedliacky rozum“. Obchod by mal mať jednoznačne prehľadný dizajn a jednoduché ovládanie. Navyše žijeme vo „Facebookovej“ dobe, a tak si daný e-shop skúste vyhľadať aj na populárnej sociálnej sieti. Výborné referencie získate aj na vyhľadávačoch tovarov internetových obchodov. Ak sa na niekoho množia sťažnosti, niečo nie je v poriadku a obchodu sa vyhnite. 

2. Ako nájsť svoj tovar na internete? 

Nie je možné, aby ste si samostatne porovnávali ceny vo viacerých internetových obchodoch. Stojí to priveľa času. V zásade na Slovensku existujú tri veľké vyhľadávače (a množstvo menších), ktoré vám nájdu váš tovar a ceny porovnajú za vás. Je to pricemania.sk, najnakup.sk a heureka.sk. 

Každá z ich má svoje špecifiká, no v zásade vám aj tieto vyhľadávače pomôžu eliminovať riziko nakupovať od neovereného obchodu. Ľudia, ktorí stoja za vyhľadávačmi, poskytujú informácie práve z obchodov, ktoré by nemali patriť medzi „garážové“. Okrem toho ihneď pri tovare z obchodu vidíte aj jeho hodnotenie zákazníkmi. 

 

3. Cena nerozhoduje

Pri nákupe z internetu nemáte možnosť skontrolovať si tovar, a tak si pri objednávaní dávajte pozor. Najmä na popis, aby ste si náhodou nekúpili niečo, čo ste vôbec nechceli. Okrem toho sa vaša objednávka môže predražiť aj spôsobom dodania. 

Všímajte si tak dostupnosť tovaru, možnosť doručenia či osobného odberu. Obchod, ktorý je lacnejší, ale na opačnej strane republiky, môže byť tak paradoxne so spôsobom doručenia drahší ako ten, čo máte vo vlastnom meste s možnosťou osobného odberu. Myslite nato aj pri reklamáciách, ktoré môžu byť tak omnoho jednoduchšie. 

 

4. Tovar viete vrátiť bez udania dôvodu aj rok po kúpe

Áno, to, čo je v titulku, platí, no len ak si obchodník nesplnil takzvanú informačnú povinnosť. Najčastejšie sa však stretnete s prípadom, že tovar vďaka tomu, že ste zmluvu uzatvárali na diaľku, viete vrátiť bez udania dôvodu do 14 dní. Nie len siedmych.

„Právo odstúpiť od zmluvy bez uvedenia dôvodu je pre spotrebiteľa garantované z dôvodu, že v prípade predaja na diaľku spotrebiteľ nemôže tovar pred uzatvorením zmluvy vidieť,“ uvádza právnik Martin Kluch. 

Navyše je vám obchodník povinný vyplatiť spätne cenu za tovar do 14 dní, odkedy ste mu tovar doručili. 

5. Ak je to možné, nakupujte zo Slovenska

Určite vás nechceme odradiť od nákupov zo zahraničia, ktoré môžu byť často výhodnejšie, no v tom prípade musíte počítať s určitým rizikom. Ak nenakupujete od gigantov ako Amazon, Ebay či napríklad Alibaba, viažete na seba riziko, že peniaze ani tovar neuvidíte. Dané obchody sa totiž neriadia podľa našej legislatívy. Okrem toho, ak nakupujete často a veľa, a najmä z Číny, môžete sa pripraviť na clo. 

To sa platí pri predmetoch, ktoré presahujú hodnotu 150 eur. Navyše tu existuje aj ďalšia a ešte horšia možnosť. A to zadržanie tovaru. Pokiaľ ste si (aj bez vášho vedomia) zakúpili takzvaný fake. Domov vám príde len list s oznámením, že váš tovar bol zaistený. V tom prípade je veľmi tažké dostať sa späť k peniazom či tovaru. 

 

Snímky: wired.com, archív, stefanini.com

01 - Modified: 2007-02-21 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Ženy dobiehajú mužov. Už aj v zločine
01 - Modified: 2024-03-20 06:53:18 - Feat.: - Title: Vyskúšali sme za vás obchod Temu. Vyplatí sa kúpiť drobnosti za pár eur či dokonca centov? 02 - Modified: 2023-12-13 11:23:48 - Feat.: - Title: Zradné "zľavy" a "výpredaje": Tieto falošné e-shopy sa snažia oklamať Slovákov cez lákavé predvianočné akcie 03 - Modified: 2023-04-26 09:50:15 - Feat.: - Title: Pracovníci ruskej spoločnosti sú nútení každý deň sa vyzliekať. Ide vraj o preventívne opatrenie proti krádežiam 04 - Modified: 2022-11-01 23:00:00 - Feat.: - Title: 5 TOP VÝHOD INTEGRÁCIE E-SHOPU S ERP SYSTÉMOM 05 - Modified: 2022-09-19 07:17:54 - Feat.: - Title: Na praktiky webovej stránky, ktorá ponúka oblečenie, sú sťažnosti už dlhšie. Inšpektori nemôžu zasiahnuť
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. apríl 2024 21:05