Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
15.11.2015, 18:45

Bodyguard do vrecka. Po zatrasení telefónom zavolá pomoc a nahrá dôkazy

Okrem paralyzéra a slzného spreja si môžete v núdzi pomôcť aj šikovnou aplikáciou. So SafetyGuard si zavoláte pomoc zatrasením telefónu. Odošlete tak audiovizuálny záznam situácie okolo vás a telefón pri tom začne vydávať nepríjemný zvuk. Portál idnes.cz túto aplikáciu vyskúšal, a nahliadol do jej zákulisia.

Mobilný telefón má jednu podstatnú výhodu: takmer stále ho máte pri sebe. Možnosťami použiť ho, aj pre vlastnú ochranu, sa najprv zaoberali výrobcovia príslušenstva. V súčasnosti sa na túto problematiku pozreli aj softvéroví vývojári.

Telefón samozrejme nemôže útočníka fyzicky zneškodniť, ale pomocou GPS lokátora, akcelerometra, kamery, mikrofónu a reproduktora môže útočníka vystrašiť. Dokáže automaticky privolať pomoc, nahlásiť polohu incidentu, zabezpečiť a odoslať obrazový a zvukový záznam incidentu. Pomocou českej aplikácie SafetyGuard všetko spustíte jednoduchým zatrasením telefónu, alebo opakovaným rýchlym stlačením predvoleného fyzického tlačidla.

Čo aplikácia vie a ako funguje

Hneď po spustení aplikácie SafetyGuard kliknete na ´prihlásiť sa´, ikona s vaším menom sa zobrazí na monitore. Tým je všetko pripravené na niekoľko nasledujúcich scenárov:

1. Poplach

Ten základný sa volá ´poplach´, ale podľa nás by bol výstižnejší názov napríklad "sprievod". Hodí sa napríklad pri nočnej ceste tmavým sídliskom. V prípade ohrozenia, či napadnutia stačí zatrepať telefónom a stane sa niekoľko vecí: vaša ikona na mape začne blikať na červeno, a dispečeri sú upozornení, že máte problém.


V podstate v rovnakej chvíli im váš telefón odošle prvé sekundy obrazového a zvukového záznamu z okolia a samozrejme vašu geografickú pozíciu. Telefón odošle správu vášmu prednastavenému núdzovému kontaktu, ktorou mu oznámi, že ste v ťažkostiach. Pripojí odkaz na webovú stránku, kde je k dispozícii mapa s vyznačenou polohou, možnosť prehrať nasnímané videozáznamy a zoznam núdzových kontaktov.

O niekoľko minút neskôr vám z centra spätne volajú a opýtajú sa, či je všetko v poriadku. Na vyhodnotenie situácie použijú aj záznam z kamery, spravidla sú na ňom nohy a chodník, takže dôležitejší býva zvuk. Ak je všetko v poriadku, položia vám ešte niekoľko overovacích otázok a keď sú si istí, že išlo naozaj o planý poplach, zrušia ho. V opačnom prípade, môžu poradiť, ako sa v danej situácii zachovať, prípadne kam v okolí môžete utiecť. Už samotná aktivita - poplach a telefonát - môže niekedy potenciálneho útočníka odradiť.




V prípade potvrdeného ohrozenia, taktiež dispečeri okamžite kontaktujú políciu, nahlásia problém, vašu polohu a sú schopní podať ďalšie identifikačné údaje, najmä fyzický opis (vek, výška, farba vlasov atď.). Aby si vás polícia nesplietla s útočníkom. V prípade väčšieho problému sú schopní odovzdať aj základné zdravotné informácie, ak ste si ich zadali do systému. Polícia podľa zákona musí na oznámenie reagovať. Nasnímaný audiovizuálny záznam zostáva na serveroch SafetyGuardu a polícia ho môže použiť ako dôkaz. Poplach môžete ukončiť aj sami, je nutné zadať bezpečnostný kód. Ak zadáte inú konkrétnu sekvenciu čísel, systém to vyhodnotí, že ste k tomu boli donútení a dispečing dostane informáciu o ´veľmi vážnom poplachu´.




Pri našom testovaní to fungovalo úplne bezpečne, reakcie centra boli rýchle, a komunikácia vecná. Najviac poplachov sme ale spôsobili neúmyselne tým, že sme aplikáciu zabudli vypnúť, telefón zastrčili do vrecka a vyrazili von. Chôdzou sa poplach aktivoval. Hlasným zvukom alarmu sme vydesili okolie, v tme by dramatickosti dodalo na intenzite aj blikajúce LED svetielko.


2. Cesta

Funkcia ´cesta´ je vhodná napríklad pre deti, ktoré sa práve osamostatnili. V aplikácii si nastavia cieľ cesty, a všetkým núdzovým kontaktom je rozoslaná informácia, že dieťa na cestu vyrazilo, a potom aj automaticky informácie, že do cieľa dorazilo.




Presný cieľ je možné zvoliť ručným výberom na mape. Obľúbené destinácie si môžete uložiť a pomenovať. Aplikácia nefunguje ako navigácia, na mape vyznačí najkratšiu cestu a nie je možné ju prispôsobiť. Nevyžaduje však, aby ste po tejto trase šli, stačí, keď dorazíte do cieľa.

Súčasťou informácie pre kontakty je odkaz na web, na ktorom je možné pohyb používateľa v mape sledovať. V tomto prípade sa nemožnosť upraviť trasu javí ako nepríjemnosť, pretože ak sa dieťa vydá inou trasou, pozorujúci rodič môže mať pocit, že sa niečo deje. Pritom potomok mohol len trasu prispôsobiť kamarátom.





Určitou komplikáciou je v tomto prípade aj funkcia ´zatrepaním spustite poplach´, pretože pri svižnej chôdzi je veľká šanca, že vo vrecku spustíte planý poplach. Vhodným nastavením citlivosti možno tento problém obmedziť.


3. Schôdzka

Rande naslepo, realitná maklérka predvádzajúca byt neznámym mužom, a iné, nie veľmi bezpečné stretnutia. Mnoho situácií, kedy má v bežnom živote zmysel použiť režim ´schôdzka´. Jej aktiváciou totiž spustíte odpočet času, po uplynutí ktorého sa spustí poplach a všetko s ním spojené. Ak schôdzka prebieha tak, ako má, môžete v aplikácii predĺžiť dobu odpočtu, alebo schôdzku ukončiť, už spomínaným zadaním bezpečnostného kódu.





Zaujímavejší je však režim ´kolaps´, kedy užívateľ, napríklad senior, môže nastaviť čas, po ktorom sa spustí poplach, za predpokladu, že sa telefón nebude po nejakú dobu pohybovať. Zadanie teda znie napríklad: ,,Keď sa v nasledujúcich dvadsiatich minútach telefón prestane na viac ako tri minúty pohybovať, spusť poplach!“

Nahliadnutie do zákulisia

V obchode GooglePlay má (teda, vo chvíli písania recenzie mala) česká aplikácia SafetyGuard len jednu užívateľskú recenziu. V tej okrem iného zaznie: "Aplikácia je výborná, ale komu idú informácie o probléme? Kam? Kto pomôže? Koho vyšle operátor? ". To považujeme za relevantné otázky, na ktoré vďaka návšteve sídla Safety Guard v pražských Holešoviciach vieme odpovedať - všetky informácie z aplikácie mieria na dispečing s nepretržitou 24/7 prevádzkou. Striedajú sa tu dve smeny, v túto chvíľu len po dvoch operátoroch. Zatiaľ tak plne dostačuje malá kancelária s dvoma počítačmi, štvoricou monitorov a headsety pre hlasovú komunikáciu.

Podľa skúseností zo zahraničia, jeden operátor priemerne stačí na sedem tisíc registrovaných užívateľov, v jednej chvíli môže riešiť až tri súčasné poplachy. Operátori sú pôvodným povolaním policajti, na komunikáciu v krízových situáciách sú teda cvičení.
 

 

K prípadnému fyzickému zásahu (a tých je podľa skúseností v zahraničí len malé percento) potom na základe oznámenia operátorov vychádza polícia. Reagovať samozrejme môže aj núdzový kontakt.

Záver

Aplikáciu sme testovali na telefóne LG G4 s OS Android 5.1. Aplikácia robí, čo má, a až na niekoľko "spadnutí" (pri nastavovaní profilu) fungovala spoľahlivo. Spojenie s dispečingom bolo vždy otázkou niekoľkých sekúnd, odosielanie notifikačných e-mailov fungovalo bezchybne. V čase testu mal prevádzkovateľ problém s SMS bránou, takže bolo malé percento SMS notifikácií nedoručených.

Asi najväčší zmysel má podľa nás aplikácia pre ženy, ktoré sa vracajú domov neskoro v noci, teda napríklad barmanky. Aj keď pomoc aplikácie nebude napríklad nikdy potrebovať, pôjdu s upokojujúcim pocitom, že o nich niekto vie a v prípade problémov môžu veľmi jednoduchým spôsobom spustiť sériu akcií, ktoré im môžu (ale samozrejme nemusia) pomôcť. Starostlivých rodičov môže upokojiť aj dohľad nad cestou žiačika do školy a zo školy.

Mesačná licencia pre jedného užívateľa stojí 230 českých korún (8,50 eura, pre dvoch užívateľov 14,40 eura)  počet núdzových kontaktov nie je obmedzený. Aplikácia je vo verziách pre Android, iOS aj Windows.

 


 

Ticketportal.sk