StoryEditor

Nokia či Facebook. Firmy, ktoré Amerika nenávidí

31.01.2013, 23:05
Autor:
zajzaj
Nie každého majú radi. Pozrite si rebríček 10 najmenej obľúbených firiem v USA.

Nie všetkým firmám sa darí a nie všetky firmy sú u svojich zákazníkov obľúbené. Dôvodov môže byť celý rad - od zlej marketingovej komunikácie, cez cenovú politiku, zlý prístup k zamestnancom, slabé zárobky akcionárov až po katastrofálny zákaznícky servis. Investorský portál 24/7 Wall St. mapujúci dianie v americkom biznise analyzoval z tohto pohľadu desiatky amerických firiem, do "top ten" najneobľubenejších firiem sa však mohli dostať naozaj len "šampióni". My vám ich teraz prinášame v pravidelnom rebríčku týždňa.

JCPenney
Táto sieť nákupných centier si v posledných rokoch prešla pomerne tŕnistú cestu – z podpriemernej retail spoločnosti sa vyvinula do jednej z najväčších manažérskych katastrof dekády.
Všetko začalo nástupom bývalého šéfa predaja Applu, Rona Johnsona, ktorý sa do čela firmy dostal v novembri 2011. Okamžite sa rozhodol celú firmu reorganizovať a meniť cenovú politiku. Negatívne reakcie nenechali na seba dlho čakať a predaj sa v prvom kvartáli po Johnsonovom nástupe prepadol o pätinu.
To bol však len začiatok. Zákazníci začali predajne spoločnosti húfne obchádzať a predaje klesali tým viac, čím hlbšie Johnson politiku firmy menil. Od jeho nástupu akcie firmy klesli o 40 percent a prestali sa vyplácať dividendy. Viacerí preto nad reťazcom už zlomili palicu. „Bola to katastrofa, je to katastrofa a pravdepodobne to aj bude katastrofa. V podnikaní urobili každú chybu, akú si len dokážete predstaviť,“ komentoval hrozivé výsledky firmy analytik Durban Capital Steve Kernkraut.

Dish Network
Spokojnosť so zákazníckym servisom tohto amerického poskytovateľa satelitného signálu si siahala na dno dlhodobo. Spoločnosť sa v tejto súvislosti dostala na špecializovaných portáloch do „siene hanby“.
Spoločnosť do toho rozzúrila svojich ťažko skúšaných zákazníkov, keď v máji minulého roku prestala poskytovať niekoľko televíznych kanálov, medzi nimi aj mnohé populárne.
Zákazníci však nie sú jediní, ktorí na firmu nadávajú – obrovská frustrácia vládne aj medzi jej zamestnancami. A to až tak, že spoločnosť sa dostala na titulku časopisu BusinessWeek ako „Najhoršia firma v Amerike“, pričom bývalí zamestnanci v článkoch opisovali firemnú kultúru ako „prostredie nevyčerpateľnej arogancie a nedôvery“.

T-Mobile USA
Mobilný operátor pôsobí v Amerike stále ako dcérska firma Deutsche Telekom, spoločnosť AT&T totiž od avizovaného plánu na odkúpenie dcéry firmy odrezalo rozhodnutie amerického protimonopolného úradu.
Deutsche Telekom tak na problémovú dcéru ostal v Amerike sám. T-Mobile je na tamojšom trhu najmenej obľúbeným veľkým operátorom, jeho 4G sieť v pokrytí ďaleko zaostáva za ostatnými tromi veľkými konkurentmi.
Sťažujú sa aj zákazníci – podľa prieskumu ACSI sú s firmou nespokojní a ako najhoršiu v segmente ohodnotili aj firemný zákaznícky servis.
Spoločnosť sa preto chce spojiť s niektorým menším operátorom a konečne zákazníkom ponúknuť ikonický iPhone. Skeptici však hovoria, že je už neskoro – v prvých troch kvartáloch minulého roka operátor stratil úctyhodných 1,558 milióna zákazníkov, pričom jeho konkurentom, naopak, počty zákazníkov rástli.

Facebook
O stratách, ktoré firma po svojom vstupe na burzy urobila, sme už na finwebe niekoľkokrát písali. Spektakulárny prepad hodnoty akcií však nie je jediným problémom tejto sociálnej siete. Spokojnosť zákazníkov sa začína radikálne zhoršovať. Zatiaľ to síce spoločnosť radikálne neovplyvňuje a počty registrovaných užívateľov stále rastú – pred mesiacmi presiahli hranicu miliardy aktívnych užívateľov.
Podľa ACSI je však so sieťou nespokojná väčšina Američanov, v negatívnom imidže Facebook prekonali len troch verejných poskytovateľov služieb. Ľudí hnevajú najmä neutíchajúce nejasnosti okolo ochrany súkromia.

Citigroup
Banka vyhodila svojho prezidetna Vikrama Pandita už pred rokom, po tom, ako bol kvôli finančnej kríze nútený prepustiť tisícky zamestnancov. Jeho nástupca, Michael Corbat však zamestnancov takisto nepotešil, keďže okamžite po nástupe ohlásil, že sa plánuje zrušiť ďalších 11-tisíc miest.
Frustrácia dozornej rady nad rýchlosťou redukcie nákladov tak išla ruka v ruke so stratou, ktorú banka utrpela v dôsledku nepodareného predaja svojej divízie Smith Barney, keď sa muselo odpísať 2,9 miliardy dolárov. Investori banke prestali veriť, jej spamätávanie sa z krízy bolo pomalšie ako u konkurentov a kredit domu znížila aj agentúra Moody’s.
Klienti však so službami banky takisto nie sú spokojní – na špecializovanom portáli MSN to dotiahla až do „siene hanby“ a podľa organizácie Interbrand sa hodnota značky v minulom roku prepadla o 12 percent a dosahuje tak len dve tretiny hodnoty konkurenčnej J.P.Morgan.

RIM
Spoločnosť RIM (Research in Motion) sa v týchto dňoch premenovala na Blackberry. Práve na týmchto, kedysi veľmi populárnych smartfónoch, totiž založila svoj biznis.
To je však už hudba minulosti – podľa posledných dát od spoločnosti Comscore sa jej podiel na americkom trhu scvrkol na 7,3 percenta a stále sa zmenšuje. Po uvedení prepadáku Blackberry Storm spoločnosť totiž nebola schopná prísť s niečím, čo by jej úpadok zastavilo.
Jej povesť utrpela aj sériou niekoľkých technických výpadkov a ďalších nepodarkov, napríklad tabletom PlayBook. Celý projekt skončil v takmer 500-miliónovej strate.
Spoločnosť prepustila tisícky zamestnancov, hodnota akcií sa prepadla len v minulom o pätinu a hodnota značky o takmer 40 percent.

American Airlines
AMR, vlastník aeroliniek, dokázal v pozoruhodne krátkom čase zničiť vzťahy so svojimi akcionármi,vlastníkmi dlhopisov, pilotmi, zákazníkmi, dodávateľmi i so zvyškom zamestnancov.
Kombinácia zlého manažmentu a nepriaznivých hospodárskych výsledkov priviedli spoločnosť na pokraj bankrotu. Neplatila dodávateľom, ani dlžníkom, jej akcie dosiahli dno a masovo prepúšťala. K tomu prišiel medializovaný štrajk pilotov, ktorý ešte zhoršil obraz firmy u verejnosti.
Zákazníci takisto nie sú spokojní – jej zamestnanci boli vyhlásení za „najdrzejších v Amerike“ a spokojnosť klientov je podľa ACSI najnižšia spomedzi ostatných aeroliniek.

Nokia
Úpadok tejto fínskej firmy možno pozorovať na celom svete už roky, spoločnosť musela uvoľniť miesto väčším hráčom, napríklad kórejskému Samsungu. Zlyhanie Nokie na trhu smartfónov, kde úplne prepadla, je o to väčšie, o čo lepšie mala v porovnaní s ostatnými štartovacie pozície.
Na trhu ju tak prevalcovali Apple a Samsung, Nokia nakoniec vzdala vývoj vlastného operačného systému a v zúfalstve vytvorila alianciu s Microsoftom. Zdá sa, že ani táto, podľa mnohých posledná šanca, Fínom nevyšla. Telefóny Lumia boli totiž prijaté len vlažne, predaje nestúpli po tom, ako firma znížila ich cenu.
Akcionári museli preto prehltnúť 20-percentný prepad akcii len v minulom roku, za dvojročné obdobie to bolo dokonca 60 percent. Strácať tak začína aj posledný majetok firmy – jej meno. Podľa Interbrand hodnota značky klesla minulý rok o 16 percent.

Sears
Aj tento americká predajná sieť, ktorá svojho času začínala ako zásielková spoločnosť, sa podľa mnohých nachádza na zostupnej špirále vedúcej ku krachu. Jej šéf, Lou D’Ambrosio, nedávno odstúpil (oficiálne kvôli zdravotným problémom v rodine) a ukončil tak svoj neúspešný pokus firmu zachrániť.
Vinou zlého marketingu a celkovo neinovatívneho prístupu spoločnosť len v poslednom reportovanom kvartáli prišla o 500 miliónov, jej akcie za posledných päť rokov klesli o 60 percent.
Nespokojnosť zákazníkov spoločnosť poslala na dno rebríčkov obľúbenosti, spomedzi veľkých obchodných reťazcov horšie skončil už len Walmart.

Hewlett-Packard
Situácia okolo tejto spoločnosti je doslova devastujúca. HP je podľa prieskumov ACSI podľa hodnotenia Američanov druhou najhoršou značkou osobných počítačov a zlý manažment vedenia začína hnevať aj jej akcionárov.
Len pred piatimi rokmi pritom spoločnosť vykazovala ročný zisk vyše 8 miliárd, teraz je však v strate 12,6 miliardy. Akcie klesli medziročne o vyše 40 percent. Problémom je aj akvizícia britskej firmy Autonomy z roku 2011, ktorá v stále prešetrovaná z údajných podvodov. HP tak môže na súde stratiť ďalšie miliardy.
Firma preto v minulom roku prepustila 27-tisíc zamestnancov, čím trhla rekord – druhé najväčšie hromadné prepúšťanie roka 2012 sa dotklo sotva polvičného počtu zamestnancov.

Zdroj: 24/7 Wall St.

menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 09:34