StoryEditor

RIM je mŕtva, nech žije BlackBerry

31.01.2013, 23:00
Výrobca kultového telefónu mení meno aj imidž. Slávu mu má navrátiť novinka s označením Q10 a Z10.

Mal to byť veľký comeback, no zatiaľ to vyzerá na hanbu roka. Nepomohla ani veľkolepá prezentácia v štýle Apple, ani vymenovanie speváčky Alicie Keys za kreatívnu riaditeľku. Thorsten Heins dokonca začal svoju prezentáciu ako šéf spoločnosti RIM, ukončil ju ako šéf firmy BlackBerry. Firma si totiž zmenila meno aj imidž a predstavila svoj vlastný liek na nezáujem zákazníkov o telefóny BlackBerry – dva modely s označením Q10 s hardvérovou klávesnicou, a Z10, ktorý je čisto dotykový. Heins sa však prerátal. Namiesto nadšenej reakcie sa dočkal iba poklesu ceny akcií.

Až o mesiac
Samotná prezentácia k BlackBerry 10 stála za pozornosť viac, ako samotný telefón. Thorsten Heins urobil šou veľmi podobnú premiére iPhonu pod taktovkou Steva Jobsa. Na záver si na pódium pozval speváčku Aliciu Keys a oznámil, že bude pre BlackBerry pracovať ako kreatívna riaditeľka.

„Tak trochu som sa s vami rozišla kvôli niečomu, čo bol viac nablýskané,“ povedala speváčka na prezentácii. „Teraz sme zase spolu, tentoraz exkluzívne,“ dodala. Alicia totiž predtým, než sa upísala BlackBerry propagovala iPhone od konkurenčnej značky Apple.

Novinka z dielne zaskočila uvedením na trh. BlackBerry totiž dorazí na pulty kanadských a britských obchodov v marci. Navyše, na americkom trhu sa objaví ešte neskôr. „Chcel by som ich v USA vidieť skôr, naozaj. Ale čo máme robiť?“ povedal Heins agentúre Bloomberg. „Túto časovú dieru by mohla využiť ostatná konkurencia a potenciálnych záujemcov o Black Berry by si mohla stiahnuť k sebe,“ hovorí analytik Ivor Lehoťan z Capital Markets s tým, že každé zdržanie predaja má negatívny dosah na celkový predaj.

Volajte nás BlackBerry
Thorsten Heins, dnes bývalý riaditeľ Research in motion (RIM) ani nemusel zdvihnúť zadok zo svojej stoličky, aby sa stal riaditeľom novej firmy. Od uvedenia BlackBerry 10 sa totiž kanadská spoločnosť RIM volá BlackBerry. „Zmena názvu je správny krok, no samo o sebe to firmu nezachráni,“ poznamenal analytik. Zmenou názvu aj novým telefónom firma akoby chcela začať odznova. Zatiaľ to však na veľkú zmenu nevyzerá. BlackBerry má už nejaký čas problém s peniazmi a každý štvrťrok vykazuje stratu. Po tom, čo predstavila nový smartfón, sa jej akcie prepadli o 12 percent.

Ani budúcnosť nevyzerá pre BlackBerry ružovo. Firma síce nezverejnila cenu, no podľa odhadov by mal stáť asi 799 dolárov. Kľúčovým faktorom preto bude ochota operátorov telefóny dotovať. „Táto cena je príliš vysoká na to, aby zaujala spotrebiteľov. Momentálne existuje na trhu dostatok kvalitných smartfónov, ktoré sú lacnejšie aj o 30 percent,“ vysvetľuje analytik Lehoťan.

Posledná šanca
Podľa niekoľkých analytikov, ktorých oslovila agentúra Bloomberg, bude BlackBerry 10 labuťou piesňou. „Buďme úprimní, ak zákazník chce dotykový telefón, kúpi si Android alebo iPhone,“ povedal analytik spoločnosti Sterne Agee Shaw Wu. „Chce jednoducho lepší telefón, a to tento nie je.“

Napriek všetkým negatívnym predpovediam sa však môže stať, že BlackBerry 10 firme konečne zarobí nejaké peniaze. To sa však v tejto chvíli určiť nedá. „Black Berry 10 je skutočne posledný pokus o prežitie, inak môže firma skončiť ako Kodak, ktorý sa nedokázal prispôsobiť digitalizácii,“ skonštatoval Lehoťan.

menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
25. apríl 2024 23:06