Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.06.2020, 00:01

Najčastejšie obavy firiem pri prechode na dátové centrá

  • Dátové centrá poskytujú omnoho viac ako len uskladnenie dát.

  • Ponúkajú bezpečný priestor a množstvo služieb navyše.

  • Článok je natívnou informáciou.
Najčastejšie obavy firiem pri prechode na dátové centrá
Zdroj: Orange

Koronavírus preveril množstvo oblastí nášho života. Spravil revolúciu v našich vzťahoch s blízkymi ľuďmi, naučil nás viac premýšľať nad investovaním svojho rozpočtu a priniesol digitálnu revolúciu do slovenských domácností i firiem o niekoľko rokov skôr. A hoci počítač, tablet či internetové pripojenie s WiFi nie sú pre Slovákov žiadnou novinkou, hlava rodiny sa musela počas home officeu postarať aj o stabilné a kvalitné pripojenie, aby rodičia mohli plnohodnotne pracovať a deti študovať.

Celá situácia viedla k väčšiemu náporu na prenos dát, pričom tento stav bol poriadnou zaťažkávacou skúškou nielen pre domáce, ale aj pre firemné pripojenia. Predtým nemuseli byť dimenzované na „prietok“ takýchto dátových objemov.

„V období pandémie naše siete preniesli počas pracovných hodín priemerne 70-tisíc GB dát za hodinu. Hoci je to takmer tretinový nárast oproti dovtedajšiemu stavu, sieť je dimenzovaná na omnoho vyššie prenosy, preto zákazníci nezaznamenali prakticky žiadnu zmenu,“ približuje vyťaženosť siete počas koronapandémie Štefan Rak, B2B manažér Orange Slovensko.

​Z prenosu dát, dovtedy primárne vnútri firemnej infraštruktúry, sa zo dňa na deň stalo štandardom pripojenie zvonka, teda z home officeu. Reč je pritom o parametroch, ktoré zamestnávateľ nemôže nijako oklamať ani obísť. Firmám tento nový stav ukázal dôležitosť spoľahlivého pripojenia, ktoré musí spĺňať biznisové požiadavky.

Prax potvrdzuje, že nestačí kúpiť si do firmy rezidenčný internet, ktorý síce umožňuje sťahovanie dát s rýchlosťou 300 Mbit/s, no pri uploade je to sotva 10 Mbit/s, ak na ňom chcete mať pripojený databázový server. Ak z neho niekto konštantne sťahuje dáta, je jasné, že upload potom skrátka nestíha.

Riešenie je jednoduché

Kým veľkí hráči nemuseli riešiť zásadné obavy, pretože ich infraštruktúra bola na veľký prietok pripravená, niektoré menšie a stredné podniky mohli naraziť. Mohli sa prejaviť slabosti v podobe nedostatočnej rýchlosti, v kapacite či spoľahlivosti pripojenia.

„Začiatkom marca bolo pre firmy kľúčové zvýšiť kapacity liniek z dôvodu zvýšeného počtu externých prístupov pre zamestnancov pracujúcich z domu,“ hovorí Rak. Okrem dostatočných kapacít však prináša biznisové pripojenie aj inú výhodu. Nielenže sa vie postarať o takzvaný symetrický rýchlostný profil, teda o rovnakú rýchlosť pre upload, ako i sťahovanie dát, ale zabezpečí aj záložné pripojenie.

​Ani fyzické prerušenie optického spojenia, ktoré môžu spôsobiť napríklad robotníci preseknutím kábla, nenaruší chod vášho podniku. Jednou z možností, ako mať aj v neštandardnej situácii pripojenie presne podľa potrieb, je aj možnosť prenájmu infraštruktúry či dokonca kompletného zabezpečenia IT služieb od tretej strany. Takéto služby poskytujú spravidla špecializované dátové centrá.

Nemusíte tak mať u seba obrovský server a dokupovať komponenty zakaždým, keď vás prekvapí neštandardná situácia a potreba zvýšiť napríklad diskovú kapacitu či zabezpečenie svojej internetovej linky. V dátovom centre sa o všetko postará tím vyškolených ľudí. Odpadajú vám starosti so samotnou prevádzkou a s celkovou starostlivosťou.

Získavate komplexný balík starostlivosti, za ktorý platíte mesačný poplatok, a o zvyšok sa starajú profesionáli. Takéto riešenie sa nazýva outsourcing. Prepožičanie služieb vám teda nerieši len problém so spoľahlivým pripojením alebo infraštruktúrou.

„Outsourcovanie služieb je pre nás pomerne efektívne. Kým v minulosti sme mali k dispozícii rack plný železa, o ktoré bolo potrebné sa starať a zvyčajne malo konečný objem zdrojov, aktuálne si jednotlivé potreby môžeme pomerne jednoducho manažovať,“ hovorí Ondrej Farkas, CIO spoločnosti GGFS. „Úplný prechod na cloud sme uskutočnili po tom, ako sa nám po štyroch rokoch skončila výrobcom poskytnutá záruka na hardvér a jej predĺženie o dva roky sa rovnalo približne štvrtine pôvodnej hodnoty hardvéru.“

Nie je to málo a práve to sú dôvody, prečo sa oplatí využiť flexibilné riešenia dátových centier. Kedykoľvek potrebujete niečo inak nadimenzovať, nadstaviť, zabezpečiť – stačí sa poradiť so špecialistami, ktorí sa o vás starajú.

Počiatočný impulz

Pýtate sa, čo by pre vás mohlo byť rozhodujúcim faktorom, aby sa jazýček váh priklonil na stranu prenájmu služieb dátového centra? Nuž, nie vždy to musí byť pandémia, ktorá vás má presvedčiť o nových riešeniach pre váš biznis.

Ak sú technológie významnou súčasťou vášho biznisu, napríklad prevádzkujete e-shop, mali by ste zvážiť túto možnosť automaticky a vybrať si zabezpečenie, ktoré pomôže predchádzať rizikám. Nehľadajte teda riešenia, až keď je neskoro.

Navyše, pri premýšľaní nad využívaním služieb dátového centra nie je podstatné, či ste veľká, alebo menšia firma. Počet zamestnancov rozhodne nie je meradlom. Ide prevažne o aktivity a zameranie spoločnosti. Podstatné sú tiež interné predpisy, procedúry, dôležitú úlohu zohráva aj citlivosť údajov, potreba nepretržitej dostupnosti služieb a tak ďalej.

Modelové príklady sú tu dva. Na jednej strane ide o veľké spoločnosti, ktoré dali starostlivosť o svoje zariadenia do rúk špecializovaným partnerom. O tomto scenári sa bavíme hlavne v tom prípade, ak je ťažisko biznisu týchto firiem inde ako v technológiách.

Na druhej strane je aj veľmi veľa malých a stredných firiem, ktoré sa rozhodli pre outsourcing IT služieb v dátovom centre, lebo im nedáva ekonomický či prevádzkový zmysel budovať svoje dátové centrá vnútri firmy. Tiež zvažujú, či vôbec nakúpiť vlastný hardvér, alebo aj celý výpočtový výkon zabezpečia len hostingom. Získajú tak spomínané výhody v oblasti šetrenia nákladov.

Naozaj silný hráč vám teda okrem ľudí poskytuje najmodernejšie technológie, postará sa o vysokú dostupnosť služby aj lokalitu na bezpečnom a strategickom mieste.

Bezpečnosť a stúpajúci trend spotreby dát

Okrem internetovej linky, ktorá zvládne nápor dát a spĺňa potrebné parametre, je tu však ešte jedno významné hľadisko. Je to bezpečnosť. Vo vyspelých riešeniach ide ruka v ruke s kvalitným poskytovateľom služieb. Vaše dáta musia byť v bezpečí nielen fyzicky, ale aj z kybernetickej stránky.

Z fyzickej stránky je dôležité, aby bol priestor, kde sú umiestnené technológie, ktoré využívate, chránený pred prírodnými živlami či vlámaním, ale aj neoprávnenými vstupmi. Množstvo nástrah však čaká najmä v digitálnom svete, preto je neoddeliteľnou zložkou kvalitnej technickej vybavenosti firmy aj kybernetická bezpečnosť. Diery v bezpečnostných opatreniach alebo útoky hackerov, to všetko sú nepretržité starosti, na ktoré je potrebné myslieť. Viac sa o nich dočítate ďalej v článku.

Každý deň tvoríme čoraz viac dát. Na jednej strane ide aj o nás bežných používateľov, ktorí denne produkujeme a prenášame dáta. Možno si to neuvedomujeme, ale každou správou na Facebooku či tweetom vytvoríme aspoň malý objem dát. Zároveň sa však zvyšuje celosvetovo aj počet ľudí, ktorí sú online a využívajú služby internetu.

Všetko sa deje v násobne väčších objemoch v súvislosti s firmami. Čoraz väčší nápor na firemnú infraštruktúru, kvalitnejšie linky a stabilné pripojenie bude čoraz väčšou témou. Pandémia a jej opatrenia tak mohli slúžiť čiastočne aj ako malé skúšobné laboratórium na previerku vašej firmy. Až na to, že pokus bežal naživo. Ak teda chcete kráčať s dobou a sústrediť sa viac na gro vášho podnikania a nie neustále riešiť problémy s vlastným hardvérom, pomalým pripojením, padaním serverov či privolávaním technika, popremýšľajte aj nad možnosťou využitia dátového centra a jeho full servisu.

Ako čo najlepšie chrániť svoje dáta?

Ak máte zamestnancov pod dohľadom vo vašich firemných priestoroch, v ideálnom prípade máte istým spôsobom pod palcom aj bezpečnosť ich zariadení. Pri práci z domu však mnohé firmy neboli na tieto nástrahy home officeu prichystané, alebo na to jednoducho ani nepomysleli. Omnoho dôležitejším parametrom bolo pre ne to, aby zamestnanci zostali produktívni.

Zamestnávatelia tak spravili často provizórne riešenia pre zamestnancov, narýchlo vytvárali vzdialené prístupy. Tie však nemuseli byť stopercentné z každej stránky. Počet brute-force útokov zameraných na protokol vzdialenej pracovnej plochy (Remote Desktop Protocol) sa pritom v krajinách, v ktorých bola zavedená karanténa, zvýšil z 30 miliónov vo februári až na 100 miliónov v marci tohto roka.

Koronavírus okrem počtu kyberútokov zvýraznil tiež metódy a ciele útočníkov. Terčom sa stali ľudia a zariadenia pracujúce na diaľku. Viac než štvrtina (27 %) účastníkov prieskumu pracujúcich z domu uviedla, že počas pandémie koronavírusu dostali phishingový e-mail súvisiaci s témou COVID-19.

Obľúbenosť DDoS útokov

Pandémia koronavírusu spôsobila, že sa takmer všetky aktivity presunuli do online prostredia. Zvýšený dopyt po online zdrojoch neunikol ani kyberútočníkom. Tí začali vykonávať útoky na najdôležitejšie digitálne služby alebo na tie, ktorých popularita cez pandémiu narástla. „V prvom štvrťroku 2020 vzrástol aj celkový počet DDoS útokov. Počas tohto obdobia bezpečnostné riešenie Kaspersky DDoS Protection odhalilo a zabránilo dvojnásobnému počtu útokov v porovnaní s posledným kvartálom 2019,“ informuje Miroslav Kořen, generálny riaditeľ Kaspersky pre východnú Európu.

Zároveň hovorí až o 80 % vyššom počte útokov v porovnaní s prvým štvrťrokom 2019. Zaujímavosťou je, že vzrástla tiež priemerná dĺžka trvania útokov. V priebehu prvého kvartálu 2020 trval DDoS útok o štvrtinu dlhšie než v prvom kvartáli 2019. „Momentálne pozorujeme, že DDoS útoky sa zameriavajú na prvky vnútornej infraštruktúry, napríklad na korporátne VPN brány alebo e-mailové servery,“ vysvetľuje Kořen. Kvalitné dátové centrum toto všetko dokáže pokryť a ochrániť to najcennejšie, čo vo firme máte. Vaše dáta.

Kvalitné riešenia aj tím

Všetky spomínané príklady však majú len podčiarknuť čoraz väčší dôraz na ochranu dát. S tým súvisí okrem spoľahlivých riešení, ktoré kvalitné dátové centrum ponúka, aj vyškolený profesionálny personál. Zvážte všetky tieto body pri výbere vášho partnera v oblasti dátového centra a jeho služieb, ktoré vám môžu výrazne pomôcť zabezpečiť pre svoju firmu infraštruktúru, na ktorú sa budete môcť stopercentne spoľahnúť v akejkoľvek situácii.

Najčastejšie obavy firiem pri prechode na dátové centrá:

(Odpovedal Štefan Rak, manažér pre B2B segment, Orange Slovensko)

  • Firemné dáta uložené za hranicami

Miesto uloženia firemných dát je pre mnohé spoločnosti kľúčové. Kým globálni hráči môžu dáta presúvať po celom svete, niektoré firmy zákon zaväzuje držať ich na Slovensku. Cloudové riešenia preto v presvedčení, že dáta opustia hranice, nezvažujú. Stačí si však u prevádzkovateľa dátového centra overiť, kde sú dáta lokalizované. Orange TechPark garantuje, že dáta neopustia Slovensko.

  • Premrhané investície do vlastnej infraštruktúry

Prechod na cloudové riešenia nevyhnutne neznamená nahradenie všetkej svojej doterajšej infraštruktúry. Zákazník sa môže rozhodnúť, ktoré zo služieb premiestni do cloudu a ktoré chce naďalej prevádzkovať z vlastného servera. Ide to aj kombinovane. Existujú hybridné cloudové riešenia, ktoré do privátnej siete prepoja fyzickú a virtuálnu infraštruktúru.

Dokonca aj pri samotnom serveri, ktorý firma už fyzicky má, si môže vybrať – môže ho prevádzkovať vo svojej réžii vo vlastných priestoroch, alebo ho umiestniť do dátového centra. V žiadnom prípade teda existujúca infraštruktúra nemusí vyjsť „nazmar“ a nemusí byť prekážkou v prechode do cloudu.

  • Vo vlastných priestoroch je prevádzkovanie IT infraštruktúry lacnejšie

V niektorých prípadoch to môže byť pravda, ale nie je to také jednoznačné. Pri prevádzkovaní IT technológií treba brať do úvahy nielen nájom priestorov, ale aj kvalitu prostredia, ktorú vyžadujú – vlhkosť, teplota či prašnosť – a tiež fyzickú bezpečnosť. Poškodenie, krádež, záplavy/zemetrasenie nie sú hrozby, nad ktorými sa bežne zamýšľame. Okrem toho treba myslieť na zabezpečenie pripojenia pred útokmi (DDoS, malware), zvážiť náklady na správu zariadení (teda IT personál) a tiež energetické nároky na prevádzku.

Umiestnením serverov do dátového centra odpadávajú v podstate všetky tieto starosti, okrem správy technológií (aj tú dokonca viete nechať v prípade záujmu na špecialistov dátového centra). A keďže pri dátovom centre ide o špecializovanú stavbu určenú práve na zabezpečenie starostlivosti o IT zariadenia, jej efektivita a tiež poplatky za služby sú neporovnateľné s tým, čo musíte vynaložiť na zabezpečenie všetkých týchto služieb vo vlastnej réžii.

  • Nákup hardvéru nahradia rovnako vysoké prevádzkové náklady

Mnohí skeptici považujú cloud iba za zmenu z kapitálových na operatívne náklady, bez zváženia flexibility virtuálnych riešení. Dobrým príkladom sú účtovníci, ktorí posledné dni v mesiaci počítajú výplaty pre mnohých klientov a na relatívne krátky čas potrebujú veľký výpočtový výkon (CPU, RAM, HDD). Na týchto pár dní nemá zmysel kupovať si fyzický server s kapacitami, ktoré budú 27 dní v mesiaci nevyužité.

Vďaka cloudu môžu posledný týždeň v mesiaci zvýšiť svoje výpočtové kapacity na čas, ktorý potrebujú a zaplatiť iba za to, čo reálne využili. Flexibilita cloudu je výhodou aj pre firmy, ktoré sa rozvíjajú a ich IT potreby môžu v reálnom čase rásť či klesať. Nepotrebujú raz ročne kupovať vybavenie a zvyšovať kapacity serverov, parametre si menia na mesačnej báze. Z toho vyplýva, že používať cloud môže byť, naopak, omnoho výhodnejšie ako nakúpiť si vlastné zariadenia.

Tento článok je natívnou informáciou

Ticketportal.sk