Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
23.11.2019, 00:01

Firma, ktorá stvorila symbol dnešných štyridsiatnikov

  • Na rozdiel od Samsungu či Nokie začínala firma Sony priamo s elektronikou. 
  • Venovala sa oblasti zvuku a hudby, no neskôr sa jej pole pôsobnosti mimoriadne rozšírilo do množstva iných odvetví.
  • Prečítajte si ďalšiu časť nášho mini seriálu História firiem, kde sme zhrnuli počiatky spoločnosti Sony, ktorá stojí aj za hitom menom walkman. 
Firma, ktorá stvorila symbol dnešných štyridsiatnikov
Zdroj: Wikimedia Commons / Sailko

V minulých častiach nášho seriálu História firiem sme sa pozreli na históriu značiek Samsung, Motorola a Nokia

Aká by to bola ešte v minulom desaťročí domácnosť bez aspoň jedného elektrospotrebiča Sony? Či už išlo o televízor alebo starú známu hi-fi vežu, tieto kúsky elektroniky neoddeliteľne patrili do našej výbavy. Dnes je však silnejšia konkurencia. Ako sa Sony vyšplhala na vrchol? 

Po skončení Druhej svetovej vojny sa Japonsko stavalo na nohy. V roku 1945 založil v priestoroch obchodného domu muž menom Masaru Ibuka obchodík s elektronikou. Mal osem zamestnancov a ešte v tom istom roku sa k nemu pridal Akio Morita. Vznikla spoločnosť Tokyo Tsushin Kogyo, teda Tokijská telekomunikačná spoločnosť. A hoci dlhšiu dobu premýšľali nad zmenou názvu, až o dvanásť rokov neskôr sa rozhodli premenovať na Sony.

​Dlho totiž hľadali slovo, ktoré by malo trochu medzinárodnejší „cveng“ a dobre by vyznelo v rámci marketingu. Nový názov vychádza z latinského pomenovania zvuku, teda „sonus“. Zároveň ho spojili s pomenovaním „sonny“, teda mladý chlapec, synáčik, ktoré sa vtedy (i dnes) používalo v Amerike.

Výraz „sonny boys“ sa zároveň vtedy usadil v Japonsku ako celkom zaužívané slovné spojenie. Označovalo chytrých mladých chlapcov, za ktorých sa Ibuka a Morita rozhodne považovali. Zrodil sa teda názov Sony.

Pri názve ešte zostaneme. Vyvolal totiž zmiešané i búrlivé reakcie. Na jednej strane nebolo vôbec bežné, aby mala japonská firma takýto medzinárodný, až americký názov. Tlačili ju, aby sa aspoň premenovala na Sony Electronic Industries, Sony Teletech a podobne.

Dvaja zakladatelia sa však nenechali zlomiť a zároveň presným názvom vymedziť svoje pôsobenie. Na druhej strane, Sony bolo napísané latinkou a nie tradičným japonským písmom, čo bolo tiež trochu poburujúce. S názvom Sony však boli skrátka dva zakladatelia spokojní a ako sa neskôr ukázalo, bol to dobrý ťah v rámci zahraničných trhov.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 70% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Ticketportal.sk