Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
14.07.2019, 00:09

Starajte sa o svoje dáta. Premýšľajte o krok popredu a nehľadajte riešenia, až keď je neskoro

  • Vybrať si správne datacentrum môže mať pre firmu význam pri znižovaní nákladov, zvyšovaní efektivity a šetrení v dlhodobom zmysle.
  • Naozaj silný hráč vám poskytne ľudí, najmodernejšie technológie, zabezpečí vysokú dostupnosť služby a lokalitu, ktorá má strategické, bezpečné miesto a priestor s určitými parametrami.
Starajte sa o svoje dáta. Premýšľajte o krok popredu a nehľadajte riešenia, až keď je neskoro
Zdroj: Orange

Dátové centrá majú omnoho väčší význam, ako je len prenájom svojho priestoru, výkonu a siete. Ich pridanou hodnotou je, že poskytujú služby navyše, ktoré by ste pre svoju firmu o dosť náročnejšie zháňali sami, vo svojej réžii.

Vybrať si pritom správne datacentrum môže mať pre firmu význam pri znižovaní nákladov, zvyšovaní efektivity a šetrení v dlhodobom zmysle.

Kto by sa o to mal zaujímať?

Všetko sa v podstate odvíja od stupňa paranoje, ktorý v sebe máte. Ak prevádzkujete webovú stránku firmy skôr “na okrasu”, kvôli základným informáciám o dostupnosti a otváracích hodinách, potom zrejme nebude pre vás atraktívne mesačne platiť za dvadsaťštyrihodinovú starostlivosť o váš server a nebudete mať dôvod ísť do maximalistických riešení.

Ak ste však už hoci aj malá firma, no je pre vás kľúčové, aby servery bezchybne bežali a práve neustála dostupnosť webu či infraštruktúry bez výpadkov je pre váš biznis a výsledky dôležitá , už by vás to malo zaujímať. Kvalitné dátové centrum totiž ponúka profesionálnu starostlivosť hneď v niekoľkých bodoch.

Naozaj silný hráč vám totiž okrem ľudí tiež poskytne najmodernejšie technológie, zabezpečí vysokú dostupnosť služby a lokalitu, ktorá má strategické, bezpečné miesto a priestor s určitými parametrami.

Môžete si tam uložiť svoje vlastné technológie a oni sa vám o ne postarajú – tu hovoríme o tzv. hostingu, alebo zvolíte úplne komplexné riešenie, ktoré pre vás bude znamenať v podstate len mesačný poplatok a vy si ušetríte starosti ešte aj s kúpou a inštaláciou serverov, hardvéru, softvérových riešení – to je tzv. hosting alebo prenájom výpočtovej kapacity.

“Okrem toho, že je to komfortné a efektívne riešenie, dá sa považovať za ešte bezpečnejšie ako je samotný housing. Výpočtová kapacita nie je kompletne alokovaná len v jednom dátovom centre a tak v prípade akéhokoľvek nečakaného problému v jednom datacentre, môže byť celá služba prevádzkovaná z iného,” vysvetľuje Tomáš Zápražný, certifikovaný datacentrový špecialista, Orange Slovensko.

Ako si nájsť správneho poskytovateľa

Na samom začiatku pri obzeraní sa po možnostiach a poskytovateľoch dátových centier začnite v kľude neformálnym rozhovorom. Mnohokrát už vďaka nemu máte odhad, ako vážne berie poskytovateľ svoje služby a bezpečnosť svojho dátového centra.

“Pokiaľ ide o nás, zákazníkom dávame do pozornosti aj to, že v našom dátovom centre máme technológiu aj my sami – tej technológie, na ktorej poskytujeme služby našim približne trom miliónom zákazníkov. Týmto službám teda naozaj veríme.”

Premýšľajte tiež o krok popredu a nehľadajte riešenia, až keď je neskoro. “Na Slovensku je to bohužiaľ tak, že firma rozmýšľa o dátovom centre a využívaní jeho služieb často až vtedy, keď má problém,” upozorňuje na situáciu Tomáš Zápražný.

Problémy pritom môžu vzniknúť hocikedy a môžu byť ozaj rôzne. Či už je reč o konektivite, ktorú práve ohrozil bagrista pretnutím kábla, alebo vám asistent v sklade oblial nedobre chránený server minerálkou.

“V našom datacentre sme pripravení nielen z hľadiska technologického vybavenia, ale aj kvalifikovaným personálom. Staviame na ľuďoch so skúsenosťami,” vysvetľuje Tomáš Zápražný.

Najväčším rizikom je totiž ľudský faktor. Pravidelne preto svojich ľudí trénujú podľa medzinárodných odporúčaní, neoutsourcujú či neposielajú zamestnancov zbytočne na iné pracoviská. “Keď človek ráno príde, nie je poslaný niekam, kde sa musí takmer nanovo zorientovať. Staviame na skúsených ľuďoch, ktorí sa vo svojich veciach špičkovo vyznajú.”

Neustále testovania

Základom dobre fungujúceho dátového centra sú okrem dobre vyškolených zamestnancov aj priebežné testy. Treba skúšať celú funkcionalitu dátového centra.

“Je potrebné napríklad simulovať výpadky elektrickej energie, či sa všetko zachová, ako sa má, testujú sa rôzne alarmy, krízové situácie. Zákazník sa s tým nemusí stretnúť všade, my to však považujeme za veľmi dôležité. Ak by sa mal niekde ukázať problém, tak ho odhalíme včas.”

A práve to sú rozhodujúce faktory. Služby kvalitného dátového centra nie sú vo svojej podstate jednoduchými záležitosťami. “Ide o dlhoročné skúsenosti a sledovanie toho, čo sa deje vo svete a v tejto brandži,” uzatvára Tomáš Zápražný.

Ekológia má v konečnom dôsledku vplyv na to, koľko zákazník zaplatí

V článku vyššie sme si povedali dôvody, prečo by si mal klient zvoliť dobre zabehnuté dátové centrum. Jednou z dôležitých vlastností dátového centra je však aj to, ak je postavené s dôrazom na ekológiu. Nejde tu pritom len o prvoplánové “zelené” reči.

Celá orientácia svetových hráčov na poli dátových centier totiž naozaj stojí na ekológii a efektivite. “Chceme šetriť. Prevádzka dátového centra je totiž veľmi energeticky náročná. Keď máte server, ktorý potrebuje non-stop bežať, produkuje teplo a potrebujete ho chladiť. Všetci datacentristi vedia, že najväčší náklad na prevádzku je práve chladenie,” vysvetľuje Tomáš Zápražný.

Proces chladenia predjestavuje stratový výkon, ktorý má dopad na výslednú sumu - teda aj na to, koľko zákazník v konečnom dôsledku zaplatí.

Dátové centrá Orangeu sa pri budovaní držali efektívnosti a dôraz sa kládol aj na medzinárodné odporúčania. “Chladíme vodným systémom. Keď je vonku zima, využívame vonkajší chlad na chladenie kvapaliny v systéme klimatizácia. Rovnaký princíp,používa napríklad aj Facebook či Microsoft.”

Zaujímavosťou je, že títo si stavajú datacentrá v Škandinávii, na severe. A to aj za cenu, že je tam drahšia energia a náročnejšie vystavanie infraštruktúry či vynaložia viac úsilia na prevádzku.

“Vo finále mi však takéto prostredie a chladenie prinesie výhodu, že trištvrte roka chladím iba využívaním vonkajšieho vzduchu, resp. vonkajšieho chladu na schladenie bežiacich serverov,” objasňuje situáciu Tomáš Zápražný.

Ani studeným vzduchom sa však nesmie plytvať. To znamená, že keď idete na návštevu dátového centra Orangeu, nemusíte si so sebou brať dokonca ani bundu. Všetko je poctivo podelené do zón, kde nedochádza k miešaniu teplého a studeného vzduchu. Aj takto sa dá zvyšovať efektivita.

Rozhovor s odborníkom:

Odpovedá Tomáš Zápražný, CDCDP - Certifikovaný datacentrový špecialista

1. Kedy by firma mala zvážiť, že využije služby dátového centra?

Úplne jednoznačne sa to povedať nedá. Ale ak je technológia dôležitou súčasťou biznisu – napríklad zákazník prevádzkuje e-shop, mala by firma zvažovať túto možnosť automaticky a vybrať si naozaj zabezpečenie, ktoré pomôže predchádzať rizikám.

V ideálnom prípade je totiž skutočne výhodnejšie vidieť potenciálne problémy vopred, alebo sa poučiť z chýb iných a rozhodnúť sa v správnom čase v predstihu pre optimálne riešenie. Na Slovensku je to však, bohužiaľ, často tak, že vhodné riešenie sa hľadá až vtedy, keď sa už niečo zlé v existujúcej serverovni ci internom dátovom centre firmy stane.

Poznáme viacero prípadov, keď porucha klimatizácie ci záložnom zdroji energie – kompletne vyradila dátové centrum a jeho služby.

2. Dá sa povedať, že služby dátového centra sa týkajú len veľkých firiem? Alebo pre aké typy firiem má zmysel zvažovať využitie služieb dátového centra?

Práve naopak. Meradlom alebo kľúčom pri rozhodovaní určite nie je veľkosť firmy, ale skôr jej aktivity a zameranie – záleží na interných predpisoch, procedúrach, citlivosti údajov, s ktorými narába, potreby nepretržitej dostupnosti služieb a podobne.

Sú veľké spoločnosti, ktoré sa rozhodli dať starostlivosť o svoje zariadenia do rúk špecializovaným partnerom, lebo zameranie ich biznisu je niekde úplne inde ako v technológiách. Pri týchto špecifických potrebách vsadili na skúsenosti a kvalitu lídrov, ktorí sú v dátach „doma“.

Na druhej strane je aj veľmi veľa malých a stredných firiem, ktoré sa rozhodli pre outsourcing dátového centra, lebo im nedáva ekonomický či prevádzkový zmysel budovať svoje dátové centrá vnútri firmy. V neposlednom rade zvažujú, ci vôbec nakúpiť vlastný hardvér, alebo aj celý výpočtový výkon zabezpečia len takzvaným hostingom.

V tom prípade externý poskytovateľ poskytne všetko – zariadenia, infraštruktúru, energie, aj samotnú prevádzku a starostlivosť, pokrýva všetko licenčne aj prevádzkovo.

3. Aké sú hlavné výhody dátového centra, čo môže vlastne zákazníkovi ponúknuť a čo mu prinesie?

Určite spoľahlivosť, bezpečnosť a dostupnosť. Zákazník sa môže spoľahnúť, že jeho systémy sú na tom správnom mieste a bez ohľadu na situáciu vonku bežia nonstop.

Nezáleží, či sú vonku ideálne podmienky, alebo extrémne horúčavy, búrky, hrozba povodní či iné nebezpečenstvá. Jeho zariadenia má pod palcom certifikovaný tím technikov, ktorí pravidelne testujú podpornú infraštruktúru, aby ich nič neprekvapilo.

V neposlednom rade je výhodou samozrejme šetrenie nákladov na prevádzku podporných zariadení ako sú klimatizácie, záložne zdroje, dieselové agregáty – nič z toho nemusí nakupovať a rozmýšľať, či a ako to celé spolupracuje.

4. Ako si vybrať dátové centrum, čo treba brať pri rozhodovaní do úvahy, aké parametre sú pre dátové centrum dôležité?

Je to individuálne, každý si vyberá to, čo potrebuje, ale určite by nemal riziká podceniť. Všetko je o rovnováhe potrieb, ceny a výkonu. Vo všeobecnosti sa ale hodnotí lokalita centra, jeho ohroziteľnosť záplavami či stratou konektivity, aj logistická dostupnosť.

Do hry ale určite vstupuje aj renomé spoločnosti a jej skúsenosti. Orange prevádzkuje dátové centrá od svojho vzniku, čiže viac ako 20 rokov. Skúsenosti tímu sú teda dlhoročné.

Článok je natívnou informáciou

Prečítajte si aj predošlé časti seriálu:

3.diel: Starostlivosť o bezpečnosť nechajte na odborníkov

2. diel: DDoS útoky: Sú lacné a firma môže prísť o veľa

1.diel: Ste zaujímavý. Verte tomu a chráňte sa