Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
15.04.2019, 10:54

Ak sa neviete v práci sústrediť, vedzte, že vaším úhlavným nepriateľom je smartfón aj nesprávna strava

  • Únava, strach, že nestíhame všetko urobiť, vyrušovanie (najmä smartfónmi) a chýbajúca vôľa môžu viesť k tomu, že sa nesústredíme na štúdium alebo na prácu a strácame čas.
  • Čo môžeme urobiť, aby sme sa zase dokázali sústrediť?
  • Optimálne je nenosiť si prácu domov, ale aj zmeniť stravovanie. Ideálne je celozrnné pečivo, zelenina a strukoviny.
  • V sústredení pomáha aj uprataný pracovný stôl.
Ak sa neviete v práci sústrediť, vedzte, že vaším úhlavným nepriateľom je smartfón aj nesprávna strava
Zdroj: Pixabay

Multitasking - čiže to, že sa snažíme robiť viac vecí súčasne, našu výkonnosť nezlepší - je len mýtus. Akonáhle sa odpútame od duševnej práce a sme vyrušení tým, že do niečoho iného zapojíme emócie a poznávacie funkcie, našu schopnosť riešiť pôvodnú úlohu zhorší, uvádza taliansky denník Corriere della Sera.

Laboratórne testy ukázali, že mentálne preskakovanie z jednej úlohy na druhú znižuje našu výkonnosť až o polovicu oproti tomu, ako keby sme obe úlohy riešili postupne po sebe. A pozor: na to, aby sme dosiahli takú úroveň koncentrácie, akú sme mali predtým, než sme boli vyrušení, je potrebných 20 minút.

Napíšte si zoznam

Fyzická aktivita prospieva nielen nášmu srdcu, ale aj mozgu, pretože zlepšuje náladu a znižuje úroveň stresu a úzkosti, ktoré sústredenie neblaho ovplyvňujú. Podľa štúdie Harvardskej univerzity sa pri športe uvoľňuje molekula, ktorá stimuluje rast neurónov a zlepšuje funkciu tých, ktoré už existujú, a to priaznivo ovplyvňuje kognitívne funkcie a sústredenie.

Ďalšie štúdie ukázali, že fyzická aktivita zlepšuje prospech študentov: oblasť hipokampu v mozgu, kde sídli dlhodobá pamäť, je u športujúcich študentov väčšia ako u tých, ktorí prevažne sedia.

Napíšte si zoznam toho, čo máte urobiť, a to podľa naliehavosti. To vám pomôže sústrediť sa na to, čo robíte, pretože nebudete musieť myslieť na to, čo ešte musíte urobiť. Po splnení všetkých úloh sa dostaví spokojnosť.

Nezabúdajte na prestávky. Je to jasné: krivka pozornosti po tom, čo dosiahne svoj vrchol, nevyhnutne klesá až do tej miery, že nepomôže žiadne úsilie. Je teda lepšie dopriať si malé pauzy. Niektoré štúdie preukázali, že výkonnosť toho, kto si dáva malé prestávky, je lepšia ako výkon toho, kto pracuje bez prerušenia.

Lepšie je aj nenosiť si prácu domov. Ak myslíte na niečo iné, stimuluje to kreativitu a stáva sa, že vás riešenie nejakého problému napadne práve vo chvíli, keď myslíte na iné veci alebo vo sne.

Dôležitá je vyvážená strava

Vyhľadávajte pokojné miesta. Hlučné kancelárie, kričiace deti aj hluk z dopravy k sústredeniu neprispievajú, pretože stimulujú produkciu stresového hormónu kortizolu. Ako sme už uviedli, najväčším nepriateľom sústredenia sú smartóny. Ak sa odpojíte od internetu a vypnete mobil, pomôže vám to pri sústredení.

Produktivitu ovplyvňuje aj miestnosť, kde pracujeme. Uprataný pracovný stôl bez zbytočností redukuje vizuálne stimuly a pomáha v sústredení. Pre zlepšenie nášho výkonu v štúdiu a v práci je dôležité jesť vyváženú stravu. Ideálne sú sacharidy s nízkym glykemickým indexom, akými sú celozrnné pečivo, zelenina a strukoviny.

"Pre dobrú funkciu pozornosti, koncentrácie a pamäte je vhodné konzumovať zeleninu s tmavozelenými listami, ako je špenát, čakanka a rukola, pretože obsahujú nielen horčík, ale aj luteín, ktorý chráni oči," uvádza Stefano Erzegovesi z kliniky Svätého Rafaela v Miláne.

Samozrejme, že si nemôžeme vybrať, kedy budeme pracovať alebo študovať, ale mozog funguje v rôznych ročných obdobiach rôzne. Dobrá správa pre tých, ktorí sa pripravujú na dôležité skúšky: mozog môže byť maximálne aktivovaný v júni, v období blízko letnému slnovratu. Minimálna schopnosť aktivácie prichádza v polovici decembra, uviedla belgická štúdia publikovaná vlani na stránkach vedeckého časopisu PNAS.