Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
17.01.2019, 00:01

Dôvod, prečo sú niektoré smart televízory dosť lacné, vás možno vystraší

  • Spôsoby, akým môžu spoločnosti zarobiť na predaji televízorov sú rôzne.
  • Vďaka sledovaniu preferencií používateľa sa mu dá lepšie predať film, ktorý zapadá do jeho vkusu, rôzne seriály či reklamy.
Dôvod, prečo sú niektoré smart televízory dosť lacné, vás možno vystraší
Zdroj: REUTERS/Jeff Haynes

Inteligentné televízory, teda tzv. Smart TV nie sú žiadnou novinkou. Ich cena sa líši v súvislosti so značkami a samozrejme funkciami a výbavou. Inteligentný televízor pripojíte k internetu, čím značne rozšírite jeho možnosti.

Zaujímavosťou je, že ceny niektorých televízorov v USA sú výrazne nižšie, píše Business Insider. Konkrétne hovorí o značkách TCL a Vizio, čo z nich robí neskutočných favoritov v pomere cena - výkon. Pre predstavu, v USA za 65-palcový televízor Vizio 4K smart TV s podporou HDR zaplatíte do 500 dolárov.

Cena takto vybaveného zariadenia je u iných výrobcov vyššia minimálne o 200-300 dolárov. Za maximálne slušné peniaze dostanete mimoriadne dobré parametre. Je tu však háčik.

Podľa portálu je dôvodom nízkej ceny fakt, že spoločnosti predávajú dáta používateľa tretím stranám. Informácie zo súkromia môžu obsahovať to, aké programy používateľ sleduje, prípadne aj jeho približnú lokalitu.

Nejde pritom o žiaden hoax, tieto praktiky priznal Bill Baxter, šéf technologického oddelenia americkej spoločnosti Vizio v rozhovore pre známy The Verge. „Tak je to v tomto odvetví,“ skonštatoval. Presnejšie ide o to, že spoločnosti ako Vizio nemusia zarobiť na každom predanom televízore. Vizio totiž dokáže speňažiť zber dát, cielenie reklamy či presne nasmerovať určitý program zákazníkovi.

„Nejde iba o zber dát, ale o získavanie peňazí z televízora aj po jeho kúpe“, povedal Baxter pre podcast The Verge. Vďaka sledovaniu preferencií používateľa sa mu dá lepšie predať film, ktorý zapadá do jeho vkusu, rôzne seriály či reklamy.

To, či si viete blokovať sledovanie dát závisí v najväčšej miere od výrobcu televízora. Baxter hovorí, že Vizio je jeden z lídrov v odhaľovaní toho, čo „sledovanie chovania používateľa znamená“ a otvorene o ňom hovorí.

Vizio sa totiž už raz popálilo. V roku 2015 bola spoločnosť Vizio obvinená z tajného sledovania dát amerických používateľov a predávania ich tretím stranám. Neskôr za to zaplatila pokutu 2,2 milióna dolárov.

Vizio teda aktuálne už ponúka zákazníkom možnosť vypnúť odporúčania, svojím spôsobom, zrušiť sledovanie dát spoločnosťou. A je vraj v poriadku, ak to používateľ aj urobí, odkazuje Baxter.

Dobre. A čo teraz?

Na jednej strane môže byť používateľ spokojný. Dostane lacnú Smart TV s perfektnými funkciami, ktoré by u inej značky kúpil za omnoho väčšie peniaze. Cenou za to je fakt, že sa mu robí obsah i reklamy „viac na mieru“. Pre niekoho to môže byť úplne vyhovujúce.

Na druhej strane je však hrozba, že môže dôjsť k úplne opačnej veci, ktorú už poznáme zo sociálnych sietí. Môžu mu chodiť len jednostranne zamerané reklamy, filmy, seriály, čím sa môže napríklad ovplyvňovať verejná mienka.

Iste, netreba maľovať čerta na stenu, no pri nastaveniach rôznych zariadení v domácnosti si všímajte, či súhlasíte so zbieraním údajov.