Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
17.12.2018, 00:01

Sme zaneprázdnení prácou, ktorú namiesto ľudí už zvládnu stroje, vysvetľuje odborník

  • Kam sa poberie vývoj technológií? Aké sú výhody umelej inteligencie?
  • Vyspovedali sme generálneho riaditeľa SAP Slovensko Reinharda Schwarza.
Sme zaneprázdnení prácou, ktorú namiesto ľudí už zvládnu stroje, vysvetľuje odborník
Zdroj: SAP

Ako vidíte v blízkej budúcnosti využitie umelej inteligencie v biznise?

Predpovedať technologickú budúcnosť je veľmi ťažké, vývoj je exponenciálny. Stačí sa vrátiť len o niekoľko rokov späť – prvý iPhone predstavili v roku 2007. Len zhruba jedenásť rokov dozadu sme žili ešte absolútne odlišné životy.

Pokrok odvtedy nabral tempo, ktoré asi nikto neočakával. Povedať, kam presne bude smerovať, je prakticky nemožné. Veď ešte len teraz začíname chápať niektoré technológie...

Na čo sa v SAPe najviac sústredíte?

Chceme pojem digitálna transformácia posunúť na úplne inú úroveň. Na konci tohto procesu by mala byť premena našich zákazníkov na tzv. inteligentný podnik. Spojili sme technológie ako sú strojové učenie, umelá inteligencia, internet vecí či blockchain a vytvorili softvérové nástroje, ktoré ich umožňujú používať každému.

Zdroj: SAP

​Ďalším krokom je automatizácia. Je to zároveň aj požiadavka našich zákazníkov. Pýtam sa ich: čo je pre vás najväčšou prekážkou na ceste k väčšej inovatívnosti? Deväť z desiatich odpovedí je “nedostatok času a zdrojov”. V preklade, sme zaneprázdnení prácou, ktorú miesto ľudí už zvládnu stroje - takže nemáme viac kapacity na inovácie.

Preto si myslíme, že veľmi dôležitý benefit z technológií je väčšia miera automatizácie niektorých úkonov vo firmách.

Čo je najdôležitejšia vec, akú ste v spoločnosti dosiahli v súvislosti s umelou inteligenciou?

Sme hrdí, že túto technológiu sme už sprístupnili na reálne nasadenie, a to aj v malých či stredných spoločnostiach. Úprimne, SAP nie je vnímaný ako príťažlivá “fancy” IT firma. Dôvod je, že kladieme exkluzívny dôraz na podniky, oblasť B2B - nie sme v B2C segmente.

​No keď sa pozeráte na trh, robíme inovácie v umelej inteligencii či internete vecí, ktoré sú veľmi príťažlivé. Otázka je, ako ich môžeme využiť na komerčnom trhu? Myslím, že sme jediná spoločnosť v podnikovom kontexte, ktorá poskytuje obrazne povedané všetko pod jednou strechou. Tieto inteligentné nástroje sme už zapracovali aj do riešení, akými sú bežné ERP či HR nástroje.

Ako teda v praxi môže vyzerať využitie pokročilého systému internetu vecí?

Napríklad Talianske železnice nainštalovali tisíce senzorov do svojich vlakov, tie posielajú dáta do SAP cloudu, kde sa analyzujú. Keďže všetko prebieha v reálnom čase, je dopravca schopný predvídať technické problémy súpravy - napríklad okamžite vie, že sú tam nejaké nežiadúce vibrácie, únik oleja atď.

Analýza v reálnom čase je prepojená cez ERP systémy a výsledkom je, že železnice týmto opatrením znížili náklady na opravy o 8 až 10 percent. Bavíme sa o rozpočte vo výške jednej miliardy eur. To je príklad, kedy IoT nemôže nahradiť žiadna iná technológia.

Myslíte, že sme blízko vytvoreniu absolútnej umelej inteligencie? Vidíte v tom nejakú hrozbu?

Automatizácia určite nahradí ľudí na niektorých miestach. Ale keď sa pozrieme do histórie, na priemyselnú revolúciu, kedy stroje a zariadenia tiež suplovali ľudskú silu, aj to vyzeralo spočiatku ako hrozba pre robotníkov. V konečnom dôsledku však technologický pokrok kladne prispel k rozvoju civilizácie. Myslím, že o niečo podobné ide aj s AI.

Takže netreba sa obávať, že roboty nám “ukradnú” prácu?

Automatizácia nie je nový pojem, je tu už dlho. My len neustále posúvame hranice toho, čo sú technológie schopné zvládnuť. Samozrejme ak necháte stroje bežať 24 hodín denne, lebo sa neunavia, nahrádzajú prácu, ktorú by mohli robiť ľudia.

No pozerám sa na to inak. Napríklad zber dát a ich spracovanie sú dnes automatizované, IT nástroje sa postarajú aj o mnohé ich analýzy a následné predikcie. Finálne rozhodnutie je samozrejme na pleciach manažmentu, ten však má k dispozícii reálne informácie v reálnom čase.

A to je podstatná zmena a ukážka, kam môže smerovať pracovný trh v budúcnosti. Áno, čo sa bude dať automatizovať, to firmy zveria strojom, ale schopnosti ako kreatívne myslenie, empatia, sociálna a emocionálna inteligencia, to všetko zostane doménou ľudí.

Takže mnoho miest či dokonca profesií zmizne, no ešte viac ich pribudne. To, napokon, vidíme pri pohľade len povedzme desať rokov späť – máme tu povolania, ktoré sme predtým nepoznali. Napríklad social media manager.

Spomenuli ste už technológie, ktoré sa dokážu samé učiť, tzv. machine learning. Čo všetko dokážu?

Umelá inteligencia nie je pevne naprogramovaná. Algoritmus sa učí a výsledok môže byť prekvapujúci. Napríklad v USA používal istý obchodný reťazec prediktívny analytický algoritmus na predpovedanie nákupného správania klientov. Na základe toho bol spustený aj program reklamy.

Otec pätnásťročnej dcéry im poslal sťažnosť, že dievčina je veľmi mladá a pritom je už zavalená reklamami na novorodenecké produkty. Spoločnosť stopla reklamy, ale zároveň aj analyzovala, ako je to možné. Čo však nikto v tej chvíli okrem dcéry nevedel - bola tehotná. Využívala vernostnú kartu, ktorá zaznamenávala jej nákupné správanie a softvér vyhodnotil, že ide o nákupné správanie matky.

Čo bude v nasledujúcich rokoch kľúčové z pohľadu biznisu? Prinesie napríklad už rok 2019 niečo zlomové, či pôjde predsa len o pomalší posun nejakým smerom?

Pomalý je slovo, ktoré sa nehodí k nášmu storočiu. Veci pôjdu zrejme veľmi rýchlo. Ja vidím dva najdôležitejšie trendy, kde chceme byť úspešní.

​Prvým je prechod na tzv. digital core, teda na platformy riešení pre inteligentný podnik. Tu ide v prípade SAP kompletne o nástroje postavené na in-memory technológii SAP HANA, ktorá umožňuje prácu so skutočnými Big Data, teda gigantickými objemami dát v reálnom čase. Som rád, že Slovensko je v adopcii tejto technológie jednou z priekopníckych krajín.

No a druhým trendom je cloud, čiže nič nové, ale predsa veľmi dôležité. Prináša totiž aj malým a stredným firmám, ktorých je tu drvivá väčšina, technológie a výpočtový výkon, ktoré boli ešte nedávno schopné zaplatiť a používať len veľké korporácie.

Kto je Reinhard Schwarz:

Reinhard Schwarz je od 1. augusta tohto roka generálnym riaditeľom SAP Slovensko. Vo funkcii vystriedal Romana Knapa. Do SAP nastúpil v roku 2013 ako riaditeľ divízie Business Analytics pre oblasť strednej a východnej Európy (CEE), o rok neskôr sa presunul na čelo divízie Platform Solutions.

Jeho zodpovednosťou bol vývoj riešení pre databázy, biznis analytiku a mobilitu, ktoré boli postavené na platforme SAP HANA pre CEE zákazníkov. Profesionálne skúsenosti však získal i v spoločnosti Oracle, ako aj v UniCredit Bank Austria AG.

„Počas piatich rokov v SAP som pôsobil v Bratislave a tak výborne poznám slovenský tím aj lokálny trh. Mojím hlavným cieľom je pokračovať v predstavovaní a zavádzaní inovatívnych technológií. Chceme podporovať digitálnu transformáciu a pomáhať zákazníkom robiť ich biznis ešte lepším,“ povedal po svojom menovaní.