Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
06.11.2018, 00:00

Hrajú počítačové hry a ešte na tom zarábajú. Spoznajte miliardový biznis e-športu

  • Hranie hier na počítači dávno nie je len pre deti. Príjmy špičkových hráčov dosahujú stotisícové sumy ročne.
  • Financujú ich totiž firmy, ako je Red Bull či Vodafone. Tímy niektorých počítačových "profíkov" čaká luxusná starostlivosť aj autogramiády s fanúšikmi.
Hrajú počítačové hry a ešte na tom zarábajú. Spoznajte miliardový biznis e-športu
Zdroj: Pixabay

"Neseď stále pri tom blbom počítači a choď radšej robiť niečo užitočné", ​​znie jedna z najbežnejších viet, ktorými rodičia častujú svoje deti. Hranie počítačových hier je však už šport. A dajú sa v ňom pravidelne zarábať nemalé čiastky.

Elektronický šport, e-šport či progaming je všeobecne zaužívaný termín pre súťaže v hraní počítačových hier. Okrem malých turnajov, ktorých sa zúčastňujú tímy či jednotlivci pripojení z domova, sa však takto označujú predovšetkým veľké súťaže. A veľké znamenajú naozaj veľké - v počte účastníkov, divákov, aj výške odmien, uvádza iDnes.cz.

Jedným z najväčších turnajov na svete je The International v hre DotA 2 (Defense of the Ancients), ktorý organizuje vývojár počítačových hier Valve. Jeho finále v kanadskom Vancouveri tento rok sledovalo približne 14 miliónov divákov.

V odmenách za výhry sa na The International celkom rozdalo 25,5 milióna dolárov (22,3 milióna eur), čo je suma, ktorú si v skupinovej časti Ligy majstrov rozdelia dva tímy iba "za účasť".

Finále futbalovej Ligy majstrov však videlo asi 170 miliónov ľudí, takže pred e-športovcami je ešte dlhá cesta. Napriek tomu nie je vyše 22 miliónov za päťdňovú akciu pre 18 tímov málo.

Turnaje svetovej úrovne už teraz majú rozsiahle zázemie, ako pre MF DNES opísal Tomáš "Nightshare" Kněžínek, tréner českého tímu eSuba.

Hráči z eSuba majú vyše 1 500 medailí zo svetových turnajov v rôznych hrách. Minulý mesiac sa tento tím dohodol s futbalovým tímom AC Sparta Praha, že ju jeho hráči budú reprezentovať v e-športe. Finančné podmienky dohody však strany nezverejnili.

"Na mieste sa o nás organizátori starajú ako o hollywoodske celebrity. Z päťhviezdičkového hotela nás do arény vozia luxusnými limuzínami, v aréne má každý tím svoje zázemie, plne zaistený pitný režim aj jedlo," uvádza.

"Samozrejmosťou sú organizované autogramiády s fanúšikmi," dodáva Kněžínek. Tých však na turnaje, podobne ako futbalových fanúšikov, jazdí v pomere s celkovou sledovanosťou minimum.

Namiesto televíznych kanálov diváci e-športu ladia internetové streamovacie služby. Najobľúbenejšou je v súčasnosti Twitch.tv, ktorú vlastní americký Amazon.

Od myši k 100-tisícom mesačne

"Keď sa človek dostane k e-športu, tak sa tým hneď neuživí. Veľa hráčov sú študenti alebo zamestnaní ľudia, ktorí hrajú vo voľných chvíľach. Peniaze z turnajov potom väčšinou využívajú na vylepšenie svojho počítača," hovorí Matěj "Tecik" Šturma, poloprofesionálny hráč hry Hearthstone.

Rastúca obľuba e-športu v poslednej dobe začína lákať sponzorov. Tí napríklad rozdávajú e-športovcom vybavenie na hru, podobne ako výrobcovia kopačiek zásobujú futbalistov.

"Keby som hral Counter Strike, môj sponzor by mi pravdepodobne dal nové slúchadlá alebo kvalitnejšiu myš. Vďaka kratšej reakčnej dobe novej myši by sa mi potom mohli zlepšiť výsledky," dáva príklad Šturma. "Niektorí hráči za to, že danú firmu propagujú, môžu dostať aj nový počítač," podotýka.

Pravá profesionalita však prichádza až vo chvíli, keď si hráča všimne niektorý z veľkých tímov. Vďaka kontaktom a medzinárodnej spolupráci svojim hráčom pomáhajú získať veľké zákazky.

"Tí úplne najlepšie reprezentujú popredné svetové tímy, kde ich platy začínajú na 100-tisícoch korún mesačne (tisíckach eur)," tvrdí Ladislav Dyntar, šéf tímu eSuba.

"K tomu si taký hráč pripisuje ešte veľkú časť bonusov za turnajové výhry," vysvetľuje. Tie sa pohybujú rádovo od tisícov po státisíce dolárov. Jediná výhra tak hráčovi môže priniesť v prepočte cez milión korún (takmer 40-tisíc eur).

Kariéra progamera netrvá dlho. Hráči, ktorí boli priekopníkmi e-športu, sa už na turnajoch väčšinou aktívne neukazujú. Dĺžka kariéry sa napriek tomu skôr predlžuje.

"Predtým sme sa mohli baviť zhruba o piatich rokoch, teraz pokojne sedem a viac. Je to dané hlavne novými príležitosťami uplatnenia a rozšírením celej komunity," myslí si Dyntar.

Počas relatívne krátkej kariéry si tí najúspešnejší hráči zarobia do konca života. Podľa webovej stránky Esportsearnings.com, ktorá zbiera dáta o zárobkoch profesionálnych hráčov, si tí najlepší iba na výhrach zarobia medzi pol a dvoma miliónmi dolárov ročne.

Do tejto sumy navyše nie sú zahrnuté platy hráčov, ktoré sa môžu vyšplhať až do výšky viac ako stotisíc eur za sezónu.

Do výhier idú ročne miliardy

Veľký rozruch na jar spôsobila spoločnosť Epic Games, vydavateľ populárnej hry Fortnite. Tá oznámila, že prvú súťažnú sezónu hry podporí finančnou dotáciou 100 miliónov dolárov (88 miliónov eur). Tieto peniaze použila na zvýšenie odmien z jednotlivých turnajov.

Financovanie turnajov je síce medzi veľkými hernými spoločnosťami relatívne obvyklé, bežne však firmy nedávajú peniaze na výhry priamo. Namiesto toho si platia agentúry, ktoré turnaje organizujú a odmeny vypočítavajú z vlastných zdrojov.

Server Esportsearnings.com uvádza, že sa v roku 2017 na 4 111 turnajoch v rámci odmien za výhry rozdalo cez 113 miliónov dolárov (takmer 99 miliónov eur). Firma Epic Games teda celkové výhry v tomto roku v podstate zdvojnásobila.

Analýza spoločnosti Newzoo, zaoberajúcej sa zberom dát z oblasti počítačových a mobilných hier, odhaduje celkové zárobky z e-športu v minulom roku na 655 miliónov dolárov (574 miliónov eur).

Približne 470 miliónov dolárov (412 miliónov eur) sa pritom podľa nich do odvetvia dostane cez sponzoring. V posledných rokoch do e-športu vo veľkom investovali firmy, ako je Red Bull, Vodafone či Mercedes Benz.

Podľa Newzoo zárobky v e-športe rastú približne o tretinu ročne. V roku 2021 by v progamingu mali byť celkové príjmy cez 1,65 miliardy dolárov (1,4 miliardy eur). Z toho by 1,39 miliardy dolárov (1,2 miliardy eur) mali zahŕňať sponzorské dary.

Veľké peniaze ale v oblasti progamingu nečakajú len na aktívnych hráčov. Turnaje často komentujú profesionáli z radov herných novinárov, hernú taktiku tímu vymýšľa špeciálne najatý tréner a veľké družstvá majú aj vlastných PR špecialistov.

Niektorí z nich dokonca ponúkajú svojim chránencom služby mentálnych koučov a tímových psychológov. Tie najväčšie potom platia hráčom aj zdravotné poistenie.