Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.07.2018, 11:00

App Store oslávil 10. narodeniny. Na začiatku v ňom bolo len 500 aplikácií

  • App Store môžeme označiť za prvý obchod s aplikáciami priamo od výrobcu smartfónov.
  • Nasledovalo ho mnoho ďalších. Google prišiel s Android Marketom, ktorý sa neskôr premenoval na Google Play.
App Store oslávil 10. narodeniny. Na začiatku v ňom bolo len 500 aplikácií
Zdroj: Reuters

Smartfón bez ľahkej dostupnosti aplikácií si dnes už nedokážeme predstaviť. Okrem rôznych predchádzajúcich pokusov znamenal prelom až App Store od amerického Apple, ktorý nasledovali ďalšie spoločnosti. A ten oslávil práve v utorok 10. júla svoje 10. narodeniny, píše idnes.cz.

iPhone mal síce 10. výročie už minulý rok. Smartfónom sa však stal až v roku 2008, keď bol predstavený iPhone 3G so systémom nazvaným iPhone OS 2.0. S ním prišiel aj obchod s aplikáciami označený ako App Store. Ten sa následne stal jednoduchou cestou, ako rozšíriť schopnosti iPhonov.

App Store však nebol prvým obchodom s aplikáciami. Spomenúť treba portál GetJar, ktorý ponúkal najmä hry vytvorené pomocou jazyka Java pre mobilné telefóny a tiež portál Handango s aplikáciami aj pre smartfóny. App Store však môžeme označiť za prvý obchod s aplikáciami priamo od výrobcu smartfónov. Nasledovalo ho mnoho ďalších. Google prišiel s Android Marketom, ktorý sa neskôr premenoval na Google Play, a to krátko po Apple v októbri 2008.

Obchod s aplikáciami neskôr spustili aj ďalší výrobcovia smartfónov ako BlackBerry či vtedy dominantná Nokia. Obe spoločnosti tento krok spravili v roku 2009. Výhodou App Store však bola jeho priama integrácia v smartfóne. Predošlé pokusy boli od takzvaných „tretích strán“ a nemali plnú podporu výrobcov daných zariadení. Apple svojím aplikačným obchodom vytvoril celý „ekosystém“.

App Store pre iPhony začínal len s 500 aplikáciami, pričom minulý rok ich už bolo 2,2 milióna. Podľa dostupných údajov bolo zo služby App Store za celý čas stiahnutých viac ako 170 miliárd aplikácií a každý týždeň navštívi tento obchod až pol milióna ľudí. Z obsahu sa stal veľký biznis, na ktorom zarába Apple a aj vývojári aplikácií. App Store je preto pre Apple nemalým zdrojom príjmov.

To je rozdiel oproti ostatným výrobcom smartfónov. Tie síce majú svoje aplikačné obchody, ale dominantný je najmä Google Play pre Android. Ten navyše nie je dostupný vo všetkých krajinách, napríklad v Číne. Tam sa stretáva s cenzúrou aj Apple.

​Apple zarába na aplikáciách aj preto, že na rozdiel od Androidu doňho nemožno inak inštalovať aplikácie. Existujú síce možnosti, ako „odomknúť“ iPhone na inštaláciu akýchkoľvek aplikácií, ale v poslednom čase sa o takúto možnosť stráca záujem. Uzavretosť ekosystému od Apple znamená bezpečnosť.

Minulý rok sa Apple vo vianočnom období pochválil, že za sedem dní používatelia na App Store minuli rekordných 890 miliónov dolárov. Naprázdno z toho nevyjdú samozrejme ani vývojári, ktorí získajú 70 percent a 30 percent si nechá Apple. Od spustenia App Store si do júna minulého roka vývojári zarobili spolu závratných 70 miliárd dolárov.

V minulosti sa aplikácie sťahovali najmä pomocou iTunes na počítačoch, no so zvyšovaním rýchlosti mobilného pripojenia k internetu sa zvýraznilo sťahovanie pomocou App Store priamo z iPhonov. Minulý rok sa App Store dokonca inovoval v snahe o jednoduchšiu orientáciu a nákupy či sťahovanie bezplatných aplikácií.
Podľa analytickej spoločnosti App Annie nie sú hry najčastejšie sťahovanou komoditou. Tvoria len necelú tretinu stiahnutého obsahu. Zároveň však predstavujú 75 percent všetkých minutých peňazí na App Store. Najsťahovanejšou hrou všetkých čias z App Store je podľa App Annie hra Candy Crush Saga. Nasledujú hry Subway Surfers a Fruit Ninja. Najsťahovanejšie aplikácie sú pochopiteľne Facebook, potom jeho Messenger a treťou je YouTube. Ten bol pôvodne v iPhonoch prítomný priamo od výroby.

Z App Store sa najviac sťahuje v Spojených štátoch. Nasleduje Čína a treťou krajinou s najväčším počtom stiahnutí je Japonsko. Rovnaké poradie sa vzťahuje na minuté peniaze v obchode s aplikáciami App Store. V Číne sa za aplikácie a hry míňa o niečo menej, naopak v Japonsku s prakticky štvrtinovým podielom stiahnutých aplikácií oproti Číne sa minie takmer rovnaké množstvo peňazí.