Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
21.06.2018, 10:53

YouTube ako továreň na peniaze. Ako na tomto portáli funguje reklama?

Všetko sa točí okolo peňazí a na YouTube to nie je inak. Lenže keď sa do reklamného kolotoča zamotajú morálka a etika, môže z toho byť guláš, kde sú všetci nahnevaní.

YouTube ako továreň na peniaze. Ako na tomto portáli funguje reklama?
Zdroj: Fotomontáž Tomáš Hegedüš

Dnes si vysvetlíme, ako reklamný systém funguje, a pozrieme sa naň optikou všetkých strán. "Dni, kedy išlo všetko, skončili. Ako sa platforma stáva tradičným vysielacím kanálom, pre nezávislých alebo nových autorov je stále ťažšie urobiť si z tvorby živobytie. Starý YouTube bola bublina, ktorá praskla a vzala so sebou mnohých z nás," hovorí pre Technet iDnes Derek Miller z videokanálu Explosi Entertainment.

Účet sleduje vyše osem miliónov používateľov a preslávil sa vďaka čiernohumorným komiksom Cyanide & Happiness. Masívna fanúšikovská základňa vytvorila na YouTube vďaka reklamám stabilný príjem.

Po mnohoročnej existencii sa ale tvorcovia nedávno prihlásili a zistili, že ich kanál bol bez udania dôvodu demonetizovaný, to znamená, že reklamný zdroj príjmov sa odstrihol. Páni z Explosi nie sú prví a zrejme ani poslední.

Skôr ako sa pozrieme bližšie na ich príbeh, vysvetlíme si, ako reklamný systém na YouTube funguje a ako sa niektorí užívatelia môžu stať milionármi a potom ľahko o príjem prísť.

Očami tvorcu: Ako zarábať

Aby ste mohli vďaka YouTube zarábať, musíte obsah vytvárať, alebo k nemu mať patričné práva. V opačnom prípade si vaše video veľmi pravdepodobne nájde strážca Content ID. Akonáhle máte videoobsah, ktorý spĺňa podmienky platformy, môžete začať zarábať.

Menej častou cestou je platená propagácia. YouTube si ju definuje ako "obsah vytvorený za odplatu pre tretiu stranu alebo do ktorého sa oznámenie tretej strany alebo produkt vkladá priamo."

Akonáhle teda tvorca niekoho propaguje, musí zaškrtnúť patričné ​​tlačidlo a užívateľom sa táto informácia objaví pod videom. Ak chcú tvorcovia divákov informovať zreteľnejšie, ponúka YouTube kryciu textovú vrstvu, ktorá beží počas prvých sekúnd videa.

Vyhlásenie o product placement: Pri takto označených videách sa naďalej môžu zobrazovať reklamy a vďaka informácii o product placement sa môžu eliminovať tie, ktoré propagujú konkurenciu. Práve reklamy sú nástrojom, ktorý na zarábanie využíva väčšina tvorcov.

Prvým krokom k zárobku je zapnutie monetizácie (speňaženia) v Štúdiu pre autorov. Od 20. februára to majú tvorcovia sťažené: aby ste si mohli zaradiť do videí reklamy, budete musieť počas roka získať aspoň tisíc odberateľov a 4000 hodín sledovania videa.

To je oveľa prísnejšie než predchádzajúci limit desať tisíc zhliadnutí, a môže sa javiť ako šikanujúce pre malé kanály. K dôvodu tohto opatrenia sa ale ešte dostaneme.

K reklamám je potrebné mať účet nielen na YouTube, ale aj na Google AdSense, čo je marketingové kráľovstvo Alphabet. "Je to taký prostredník pre vyplácanie peňazí. Peniaze z YouTube sa zhromažďujú v jeho peňaženke, " vysvetľuje český YouTuber Tary.

Akonáhle vyplníte primerané údaje, reklamné dvere sú otvorené. Čakať v nich budete na zadávateľa reklamy, na ktorú sa teraz pozrieme z jeho uhla.

Očami firiem: Aké sú možnosti reklamy

YouTube funguje najmä vďaka reklame, a nie je teda prekvapením, že využíva hneď niekoľko druhov. Na výber je z nasledujúcich:

  • Preskočiteľné

Pre používateľov sú jedny z najnepríjemnejších videoreklamy pred alebo počas videa. Autori si môžu vybrať, či ju preskočia, alebo nie. Výhodou preskočiteľných je dĺžka: možno si nastaviť čokoľvek od päťsekundového spotu po pokojne hodinovú reklamu.

Druhým plusom je limit: zadávatelia zaplatia iba vtedy, keď používatelia pozrú buď celý klip, alebo aspoň tridsať sekúnd. Špeciálnym typom sú tzv. Mikrospoty (Bumper Ads), ktoré trvajú presne päť sekúnd. Než sa teda ponúkne možnosť preskočenia, reklama už končí.

  • Nepreskočiteľné

Nepreskočiteľné reklamy majú nastavený limit 15 - 20 sekúnd. Firmy si môžu vybrať aj cielenie reklamy podľa mnohých kategórií ako územie, demografia alebo témy, ktoré YouTube zbiera spolu s Googlom.

Väčšina videí, ktorá vídate, spadá do kategórie TrueView. Elitnou oblasťou je Google Preferred, ktorý zastrešuje najpopulárnejšie videá a kanály s "kvalitným obsahom".

Kto do neho patrí? To určuje skóre, ktoré je kombináciou sledovanosti (počet zhliadnutí) a aktivity (počet lajkov a komentárov). Lenže aj ak ste jedným z najsledovanejších youtuberov, skóre vám nepomôže.

Presvedčil sa o tom známy americký vloger Logan Paul, ktorého po natočení mŕtveho tela v japonskom lese z Google Preferred odstrihli. Práve tu sa začína ľudský faktor etiky a spolu s ním kontroverzie cenzúry a diskriminácie.

Očami YouTube: Krutý cenzor, alebo biznismen?

"Scéna sa čistí, obsah je strážený a príde mi, že už nepanuje sloboda ako predtým. Dosť tvorcov mení svoje videá tak, aby, prežili a mohli zarábať. Ich tvorba kvôli tomu dnes vyzerá úplne inak," cnie sa Tarymu.

Logan Paul pritom skončil ešte dobre. Nepatrí už síce medzi tvorivú smotánku, stále avšak vďaka reklamám na YouTube zarába. Tím z Explosi Entertainment jedného dňa na kanáli zbadal, že ikona zeleného dolára zožltla. A to znamená jediné: váš obsah naďalej nie je vhodný pre inzerentov."

"To bolo všetko, nič viac nám YouTube neoznámil," hovorí Miller z Explosi. "Hovorili sme s našimi kolegami zo Studio71, ktorí tiež vnímajú, že sa demonetizácia nabaľuje a počúvame o nej z ďalších a ďalších strán."

Teraz zložito zháňajú peniaze cez crowdfundingový portál Patreon, aby si naďalej dokázali udržať súčasných zamestnancov a vybavenie. Treba podotknúť, že krátke skeče Cyanide & Happiness korektné naozaj nie sú.

Vulgarity strieda čierno-čierny humor s nahotou, hoci kreslenou. Na druhej strane to bolo roky v poriadku a mohlo by sa zdať, že to animátori môžu oprávnene vnímať ako nespravodlivú diskrimináciu.

Lenže také čiernobiele to nie je. YouTube nie je cenzor z vlastnej vôle, chce dve veci: zarábať a pôsobiť pritom dobre. Vlnu demonetizácie odštartoval článok v britských Timesoch o pedofiloch vyjadrujúcich sa v komentároch pod videami.

Aj v reakcii na naň opustili YouTube húfy vplyvných značiek ako Adidas, Deutsche Bank či Lidl. A to je pre marketingové oddelenie a výplatné pásky samozrejme problém. Pretože morálne hodnoty nemerajú stroje ale iba ľudia.

Kontrolóri vytipovávajú kanály, ktoré nie sú stopercentne seriózne či korektné, a platforma ich postupne demonetizuje. Tary dopĺňa vlastnú skúsenosť: "Žltý dolár sa môže objaviť aj u jednotlivých videí. Tie potom YouTube nenavrhuje a nepromuje. Takto mi označili jedno video aj keď mi prišlo v poriadku. Podal som protisťažnosť a verdikt bol rovnaký. Keď som sa na video vrátil za dva týždne, už zase išlo na zelenom doláre. Ale sledovanosť už logicky nebola a prišiel som tak o zisk."

YouTube vyšiel v ústrety firmám a pre tvorcov bude stále ťažšie speňažiť svoje zručnosti. Bohužiaľ pre nich zatiaľ neexistuje porovnateľne rozšírená alternatíva a možnosť odísť, ako to urobili niektorí zadávatelia inzercie, nemajú.