StoryEditor

Off road v elegantnom obleku

10.03.2005, 23:00

Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že Hyundai Tucson sa podobá na značkového súrodenca Santa Fe, v skutočnosti to tak nie je a jeho poslaním je predovšetkým rozšíriť ponúkanú paletu kórejskej značky o novú kvalitu.
Hyundai Tucson patrí, tak ako Santa Fe, do kategórie športovo-úžitkových vozidiel (SUV) -- meria na dĺžku 4,325 m (Santa Fe = 4,5 m) a pri rovnakom rázvore 2,63 m ponúka prekvapujúcich 2,9 m2 vnútorného priestoru. Ten sa dá variabilne prispôsobovať podľa toho, čo potrebujete odviezť, a to vďaka dostatočnej šírke vnútorného priestoru a flexibilnému usporiadaniu sedadiel (čo umožňuje ich rôzne sklápanie). Základný batožinový priestor je však skromný -- len 540 litrov (Santa Fe 690 l). Plusom je, že batožinu do neho dostanete aj cez samostatne výklopné zadné sklo.
Pohon na 4 kolesá. Najnovší prírastok do rodiny Hyundai pomenovali podľa mesta Tucson v americkej Arizone, kde je ročne okolo tristo slnečných dní. Tucson využíva platformu limuzíny Elantra (motor, prevodovka, závesy kolies), pričom ako správny off road má k dispozícii aj zapínateľný pohon na všetky kolesá (4WD). Pod prednou kapotou sa nachádza dvojlitrový benzínový alebo dieselový agregát s priamym vstrekovaním paliva.
Pre túto prílohu sme testovali dieselovú verziu zo segmentu N1, kde je odpočítateľná DPH. Vzhľadom na to sme mali v interiéri k dispozícii len štyri miesta. Výkon motora sa prenáša cez prevodovku do systému 4WD, ktorý v bežnej premávke prenáša až 100 % výkonu na predné kolesá, no v prípade potreby elektronika pripojí pohon zadných kolies s možnosťou prenosu krútiaceho momentu až do 50 %. Spínačom na prístrojovom paneli vodič nastavuje stály pohon všetkých kolies s rozdelením krútiaceho momentu 50:50, ktorý účinkuje do rýchlosti 40 km/h.
Citlivo s plynom. Pravda, treba pripomenúť, že Hyundai Tucson nie je určený do nadmerne ťažkého terénu, ale predovšetkým na jazdu po asfaltových, resp. spevnených cestách. Trvalý pohon štyroch kolies je užitočný na klzkej, mokrej alebo zasneženej vozovke, čo sme si aj v praxi vyskúšali. Nedostali sme sa síce na vrchol extrémne strmého stúpania, ktoré hravo zvládol Hyundai Terracan, ale s istotou sme prešli cez riadne rozbahnený úsek plný zákrut a miernych stúpaní, ako aj po zasneženej ceste. Na pevnom podklade si Tucson poradí aj so stredne náročným terénom. Dôležité pre úspešný prejazd bolo citlivé dávkovanie plynu.
V zákrute opatrnejšie. Keď sme jazdili v teréne a tiež na diaľnici rýchlosťou 135 km/h, priemerná spotreba (údaj na displeji) sa ustálila na 10,1 l. Napriek údaju výrobcu o kombinovanej spotrebe 7,1 l/100 km sa nám ju nepodarilo ustáliť ani na osem litrov. Pri jazde 90-kou po rovine sme spotrebu udržali len tesne pod hranicou 10 litrov. Kolega, ktorý testoval benzínovú verziu, uvádza už pri mierne dynamickej jazde údaj na displeji 12,1 litra. Počas testovania nás príjemne prekvapili výborné brzdy a neuveriteľne malá citlivosť karosérie na nárazový bočný vietor. Aj keď Tucson spoľahlivo drží zvolenú stopu, vzhľadom na vyššie umiestnené ťažisko sa v zákrute mierne nakláňa, takže odporúčame zvoliť radšej o 10 km/h nižšiu rýchlosť, než aká je zvyčajná pri prejazde osobným autom.
Návrat ku klasike. Interiér Tucsonu pôsobí stroho, aj keď imitácie hliníkových dekorácií ho náležite oživujú. Ovládanie ventilácie a klimatizácie otočnými spínačmi je prehľadne sústredené v spodnej časti stredovej konzoly, no napríklad spínače hmlových svetiel sú nelogicky roztrúsené na obe strany. Ešteže výrobca konečne upustil od tradičného umiestnenia spínača na ovládanie stierača a ostrekovača zadného skla (na prístrojovom paneli) a situoval ho do pravej páčky pod volantom, ako to má prevažná väčšina áut.
Vtipne proti fajčeniu. Zadné opierky hlavy sú zasúvateľné, takže neprekážajú vodičovi vo výhľade. Medzi prednými sedadlami je sklápateľná lakťová opierka, užitočné sú bodové svetlá v strope. Vtipným riešením je miniatúrna odkladacia zásuvka namiesto popolníka, s nálepkou zákaz fajčenia. Dajú sa do nej odložiť napríklad žuvačky. Odkladacích priestorov je v interiéri dostatok vrátane otvorov na PET fľaše.
Naše odporúčanie. Ako sme už spomenuli, Hyundai Tucson nie je určený do nadmerne náročného terénu. Skôr ho odporúčame tým, ktorí chcú mať vzhľadovo off road, ale väčšinou jazdia po klasických cestách. Vzhľadom na dostatočný krútiaci moment je však toto auto vhodné aj na spevnené cesty v horských oblastiach. Jeho konkurentom -- hoci to importér nerád pripúšťa -- je "bratranec" Santa Fe a ďalej sú to BMW X-3, Honda HR-V, Subaru Forester, Toyota RAV4 a ešte niektoré ďalšie vozidlá z kategórie SUV.
Cena základného modelu Active s benzínovým motorom je 750 000 Sk, testovaný diesel s prívlastkom Dynamic stojí 870 000 Sk a pre náročnejších je určená verzia Elegance s naftovým motorom za 920 000 Sk.
Hyundai Tucson -- 2,0i CVVT / 2,0 CRDi
Objem, cm3 1 975 1 991
Výkon, kW (k) 104 (141) 82 (112)
Krútiaci moment, Nm 184 245
Max. rýchlosť, km/h 174 168
Zrýchlenie 0 -- 100 km/h, s 11,3 13,8
Spotreba, l/100 km 8,2 7,1
Cena (v tis. Sk) od 750 870

menuLevel = 2, menuRoute = style/uzitkove-auta, menuAlias = uzitkove-auta, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
05. máj 2024 18:32