StoryEditor

Lietame v tom! S Nissanom GT-R

31.03.2011, 00:00
Kráčate v pyžame a papučkách, niekde medzi Osakou a Tokiom, keď vás od chrbta naberie Shinkansen asi v 400 km/h. Svet sa zastaví, farby sa zlejú do jednej, už nevnímate strach...

...našťastie sa zobudíte, hoci spotený a vystresovaný. Tento scenár je však jediný spôsob, ako dôveryhodne vysvetliť stav, ktorý nastane, keď zošliapnete "podlahu“ na novom "gétéerku“. A je jedno, na ktorom prevodovom stupni. Brutálna nedefinovateľná sila, ako facka od King Konga, vás odpáli takou energiou, že zopár najznámejších vulgarizmov sypete ako citoslovce údivu a trasiete sa ako čivava v zime!

Prečo Nie? dostalo tento vzácny kúsok prvé a zatiaľ jediné na Slovensku na super exkluzívny týždňový test. Ako je z priložených fotografií zjavné, využili sme túto výzvu na maximum. Ja som si uvedomil dve veci: Že som strašne podcenil značku Nissan, a tiež, že Bugatti Veyron za 1.3 milióna eur je čisto ukážka spoločenského statusu, nie jediná možnosť zažiť akceleráciu pod tri sekundy.

Čo je nové: Všetko! Meniť osvedčený nekompromisný dizajn GT-R by bola skrátka blbosť... no nafúknuť boky, pridať nádherný karbónový difúzor so sexi tenkým pásikom hmlovky, zmeniť výfuky na raketové trysky a celkovo natiahnuť facelift opäť na nadčasovú úroveň, to by sa od lídra stíhačiek asi očakávalo. No najpresnejšou ranou do čierneho je interiér! Jediná vec, ktorá mi bránila si predošlý model GT-R-ka zaparkovať navždy do garáže. Súčasnému kokpitu nie je čo vytknúť! Presná ergonómia, jasné piktogramy, koniec plastovému režimu a jogurtovým deklíkom! Drahé materiály, voňavá koža, brúsený hliník a pravý karbón. Ó, šikmooký bože, ďakujeme Ti za vyslyšané modlitby!

Okruhový špeciál GT-R! Je koniec tuningu. Odzvonilo amatérskym prerábkam, spoteným stopkám v ruke a hádaním "géčok“ v zákrutách! Nissan GT-R je vybavený plne profesionálnou telemetriou, funkciami zhodnou s efjednotkou. Na obrovskom displeji vidíte doslova všetko, čo si vyberiete z údajov riadiacej jednotky! Táto spracúva tisíce údajov a tieto nahráva do pamäte. Jasné, tlak oleja, teplotu vody a otáčky motora, to dokáže aj embéčka... ale natočenie uhla volantu, rozloženie hnacej sily na nápravy, bočné preťaženie, akceleračný koeficient, tlak v brzdovej sústave, teplota v prevodovke, rýchlostný stupeň - a to všetko v konkrétnej desatine sekundy pri presnej rýchlosti a medzičase na okruhu, to sú profesionálne údaje chýbajúce polovici súťažných špeciálov na závodnej dráhe, nieto v sériovom voze s diaľničnou známkou na čelnom skle! Toto je prvé sériovo vyrábané auto na svete, kde nestratíte garanciu po jazde na okruhu! Naopak, výrobca umožňuje tzv. okruhové nastavenie, čo je neslýchané aj pri superšportoch za násobky ceny! V servise vám zmenia celú geometriu na pretekársku, vrátane uhla odklonov kolies - aby ste v zákrute pod plnou paľbou pritlačili dezén celou šírkou k asfaltu a zvýšili tak adhéziu, aj životnosť gúm. Časy na okruhu sú zaznamenávané automaticky, a to od momentu stlačenia gombíka na volante, kedy pomocou geniálnej GPS funkcie satelit zistí presnú polohu auta a okamžite nakreslí naprieč dráhou virtuálnu pásku Štart/Cieľ! GT-R vám nahradí dvoch mechanikov!

Index zbesilosti: Nissan GT-R?!! Toto by mala byť mierka nasledujúcich 10 rokov pre zbesilosť samotnú! Milujem tri spínače v strede kokpitu! Dočerta aj s Bose audiosúpravou, ktorú si podľa mňa prenajal Jackson pri natáčaní Black&White, kde po údere basov vypáli naštvaného tatka tlaková vlna do kozmu! Tieto tri magické gombíky znamenajú svet GT-R! Ľavý prepnete hore, do režimu R - diferák sa zavrie, prevodovka skráti radenie a motor sa fakt "nas..re“! Stredný tiež hore - kasňa padne dole a tlmiče napnú svaly na maximum! A pravý úplne dole - vypnete trakciu, všetky systémy a šou sa začína! Pripútajte sa, prosím! Je úplne jedno, či búchate do duralových šablí pod volantom a sekáte rýchlosti manuálne, alebo necháte ten diabolský automat makať za vás! Prisahám, že tí Japonci nechali v prevodovke piadimužíka, ktorý tam s vyhrnutými rukávmi v pote tváre trieska kvalty! Milujem manuál, no v GTR stráca zmysel! Toto chcem vo svojom závoďáku! Koža na tvári sa vám naťahuje do groteskných vrások, géčka sa vás snažia vytrhnúť z mokrého sedadla, pred každým kopnutím do brzdy sa musím poriadne nadýchnuť, inak mi pásy vyrazia dych! Driftujete v strašnej rýchlosti výjazd na diaľnicu, uvedomujete si, že ste to prehnali, zadné kolesá sa hrnú dopredu s oblakom dymu a na rozlúčku kvília "osudovú“... Vtom šikmooká božia ruka zasiahne a kopne vám celý výkon na predok, a vy ste zase v hre! Vydesenej posádke Fabie pošlete pokrútený úsmev v štýle "toto robím denne“ a odpálite takú výfukovú symfóniu, že by tlieskal aj samotný Spišiak.

Spotreba Oktávky: Toto nie je auto pre nafúkaného škrobeného manažérika! Strašne ho vyfacká a jeho notebooku v Gucci obale vytečú baterky v prvej zákrute! Toto je besný zver, tiger, ktorý musí byť prísne vychovávaný od narodenia! Keď s ním letíte 15 metrov cez priecestie a pozriete na ručičku tachometra, tak je dole... Nie, neletíte 20 km/h, ale keď je údaj 340 hore, kde čakáte, že bude stovka...? Tlmiče v režime "Comfort“ zabezpečia hladké pristátie a keď si prepnete ľavý spínač do polohy "Save“, tak sa uspokojíte asi so 400 koňmi a so spotrebou prepĺňaného dvojlitra si elegantne poprdkávate po meste. Ja to auto milujem!

Čo sa nám páči:
ˇ Dvadsiatky kolesá s obrovskými brzdami a polozávodnými gumami!
ˇ Konečne auto, čo neotravuje idiotskými zvukmi, keď sa nepripútate! Decentne svieti na prístrojovke, no chápe, že možno len preparkovávate!
ˇ Drsné zvuky zo strojovne, piskot turba, hádky v diferáku!
ˇ Aj ateista vyslovuje božie meno tak často, že mu musí byť odpustené!
ˇ Tri prepínače, ktoré urobia z baránka lokomotívu Hikari Expresu!
ˇ Páčim sa sám sebe, keď mám zadok prilepený v GTR-ku!

Čo by mohlo byť inak:
ˇ Auto v tejto výbave by malo mať parkovacie senzory v základe. No dajú sa dokúpiť
ˇ Namiesto senzorov, spiatočka aspoň pípa, asi aby ste nezabudli, že cúvate. Ale chceme GTR na cúvanie?!
ˇ Kľučka dverí. Je strašne štýlová, no cudzí človek si často nevie sám zvonka otvoriť. A voziť v tom budete najmä baby...

Záverečný verdikt? Chcem ho! Hotovo!

menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
05. máj 2024 00:48