StoryEditor

Na linke Prievidza - Havaj

19.11.2008, 23:00
"Keď niekde predáme naše lietadlo, zapichneme na to miesto do mapy špendlík. A keď sa tak nad tým zamyslím, tie špendlíky sú už na všetkých kontinentoch. Okrem Antarktídy," hovorí s istou dávkou skromnosti riaditeľ spoločnosti Aerospool Ján Hrabovský. Začínali v montérkach v Prievidzi, dnes predávajú lietadlá aj na Havajské ostrovy. Firma Aerospool a jej cesta k oblakom.
Viacero klientov vlastní aj dve lietadlá Dynamic.
Pýcha prievidzskej firmy pred hangárom.
Na ručnú výrobu sú v Aerospoole právom hrdí.
"Práve odchádza kamión s naším lietadlom na Nový Zéland,“ podotkne počas nášho rozhovoru úplne mimochodom Hrabovský. To, že raz ich lietadlá budú lietať po celom svete, nečakal ani on sám, a zrejme ani jeden zo zakladateľov dnes už svetovo známej firmy. Riaditeľ pritom so smiechom dodáva, že keby im niekto na začiatku povedal, čo všetko ich čaká, tak by sa na to vykašľali. Predsa len, preraziť z Prievidze do topkategórie v leteckom svete bolo zrejme také zložité, ako to na prvý pohľad vyzerá. Ale pekne po poriadku.

TAK SME SI POVEDALI - ZALOŽME SI FIRMU
Všetko sa začalo v jednej partii kamarátov, amatérsky. Krátko po zmene režimu, v roku 1990, pracovala skupina nadšencov na dokončení jedného vetroňa. Cez deň mal každý z nich svoje zamestnanie, poobede sa prezliekli do montérok a na bicykli (tí majetnejší autom) sa doviezli na letisko.

"Tu sme pomáhali konštruovať vetroň WT3, spolu s pánom Valom,“ spomína dnes už výrobno-technický riaditeľ Jozef Šnirc. Mimochodom, Tadeáš Wala je v plachtárskych kruhoch meno viac ako známe. "Začínali sme ešte za Zväzarmu, s podporou štátu.“ Potom však prišiel prevrat a s ním aj stop pre štátne peniaze investované do konštrukcie vetroňa. Napokon sa však tento "prapravetroň“ predsa len podarilo dokončiť.

"Bola to pre nás veľká škola. Keď sme ho dokončili, zdalo sa nám, že o laminátoch už vieme všetko. Tak sme si povedali - poďme si založiť firmu,“ vysvetľuje Hrabovský. "Vtedy, v roku 1991, bol taký hit - zakladanie spoločných podnikov so západnými firmami. Niečo podobné sme mali v pláne aj my.“ Lenže účel nie vždy svätí prostriedky. Ukázalo sa, že nemecký partner si spoluprácu predstavoval trochu inak ako Aerospool, a tak všetky dokumenty pripravené už len na podpis nakoniec zapadli prachom. Z plánovanej firmy napokon nič nebolo, lenže v Prievidzi už mali pripravené podmienky, výrobné priestory, techniku...

"Bolo nám ľúto nechať to všetko len tak, takže sme nakoniec založili firmu. Ako prvé sme vyrábali laminátové transportné vozy na prepravu vetroňov, pretože sme vždy chceli robiť niečo, čo súviselo s lietadlami,“ vysvetľuje Hrabovský. Zdá sa, že celá success story tejto firmy stojí na vôli nepredávať ani tak výrobky rúk, ako rozum. Neskôr pribudli vývojové práce na traktoroch - kapotáže, vlastné kryty... Svojho chlapčenského sna o lietaní sa však ani jeden z priateľov (a teraz už aj spoločníkov) nechcel vzdať. A tak sa zrodil Compact.

TVRDÉ PRISTÁTIE
Compact, preložené do reči laikov, bol prvý laminátový vetroň, ktorý uzrel svetlo sveta v rozbiehajúcej sa firme. "V tejto výrobe sme však nepokračovali, lebo éra ultraľahkých jednomiestnych lietadiel sa už končila. To máte ako v aute, vždy sa lepšie ide dvom,“ približuje Hrabovský. Ako však dodáva, všetko zlé je predsa len na niečo dobré. "Na ňom sme si vyskúšali, čo vlastne dokážeme - technologicky, ekonomicky, papierovo...“ To však ešte nikto netušil, čo Aerospool dokáže v nasledujúcich rokoch.

Medzitým začala firma spolupracovať s jedným z najlepších svetových výrobcov vetroňov - nemeckou Schempp-Hirth. Ako prvý sa na trojmesačnú stáž vybral Jozef Šnirc, na Slovensku totiž doteraz neexistuje škola, ktorá by budúcich leteckých nadšencov naučila spracúvať laminát. Tak ju "suplovali“ v Nemecku.

Aerospoolu sa začalo vcelku dariť a zvládať turbulentný slovenský trh, až kým opäť nezaúradovala náhoda. Na prievidzskú firmu sa obrátila skupina konštruktérov z Bratislavy, ktorých tiež spájal sen o výrobe vlastného lietadla.

"Od začiatku bolo jasné, že to nemôžu zvládať sami, tak oslovili aj nás. Problém však nastal po dvoch - troch rokoch, keď im ,došiel dych‘, nemali peniaze na pokračovanie v projekte. Bola vyrobená polovica trupu a hrozilo, že aj zostane v tomto stave,“ hovorí Hrabovský. "Tak sme sa rozhodli do toho pustiť.“ Po troch rokoch intenzívnych prác sa zrodil prototyp nového lietadla - Impulz. Už onedlho však nádeje a radosť vystriedalo dosť tvrdé pristátie. Skúšky ukázali, že lietadlo nespĺňa očakávania, najmä čo sa týka hmotnosti a letových vlastností. Neostávalo nič iné, ako sa opäť pustiť do prerábania. A to sme blízko prelomového roku, ktorý pre Aerospool prišiel už čoskoro.

DEŇ S VEĽKÝM D
Druhý prototyp v Prievidzi dokončili v auguste roku 2000 a výsledkom bolo úplne iné lietadlo ako pôvodný Impulz. A niekedy v tomto čase prišiel veľký deň samotného lietadla i jeho konštruktérov.

"Nebáli sme sa ukázať ho na výstave v Nemecku,“ začína Šnirc. A to bolo dobre, pretože lietadlo vyvolalo veľký záujem. A keďže už bolo úplne zmenené, dostalo aj nový názov, Dynamic.“ A práve Dynamic je dnes tým, čo preslávilo Aerospool po celom leteckom svete. Prelom preň znamenala práve nemecká výstava, kde Dynamic skutočne zaujal. Prečo?

"Po prvé, bolo obrovským prekvapením, že zo Slovenska sa objavilo laminátové lietadlo. Z krajiny, ktorá nikdy nemala tradíciu v leteckej výrobe. Po druhé, zaujalo nezvyčajným tvarom, ktorý sa výrazne líšil od väčšiny ultraľahkých lietadiel. Ďalšími plusmi bolo pohodlie kabíny, jej ergonómia...“ vysvetľuje Hrabovský a zároveň dodáva, že takáto konštrukcia nikdy nie je one-man-show. Išlo o kolektívne dielo, aj keď najväčší kus práce odviedol Tadeáš Wala.

Prvá výstava okamžite znamenala prvé dve objednávky. Napriek tomu, že Dynamic bol ešte iba prototypom. To, že investícia doň stála za to riziko, potvrdila ďalšia výstava v nemeckom Friedrichshaffene s účasťou asi 50- tisíc ľudí.

"Odhadujem, že z tohto počtu asi 20 percent prešlo naším stánkom, a to sa odrazilo krátko po nej. Dostali sme totiž ďalších päť objednávok - z Nemecka a Holandska. Aj iní mali záujem, no keď sa dozvedeli, že je to len druhý prototyp, povedali, že prídu, keď budeme mať dvadsiate. A skutočne - mnohí z nich sú dnes našimi zákazníkmi,“ usmieva sa Hrabovský.

VEĽKÍ CHLAPCI NA PIESKOVISKU
Prvé dve výstavy boli pre Dynamic prelomové. A potom sa už vysnívaná výroba vlastných lietadiel rozbehla naplno. Cieľ: ostať vždy top. Aerospool je na naše pomery netradičný aj tým, že sa nenechal zlákať a neskĺzol do sivého priemeru. Dnes vychádza z prievidzských hangárov asi 70 lietadiel ročne, čo vôbec nie je nejaké závratné číslo, keďže niektorí výrobcovia produkujú aj päťkrát toľko.

"Pre nás je dôležitý najmä osobný prístup. Máme zákazníka z Talianska, ktorý má už náš piaty Dynamic. Prispôsobujeme sa požiadavkám klientov. Napríklad, ak chce niekto väčšie nádrže, pokúsime sa mu vyhovieť,“ hovorí riaditeľ Aerospoolu. Nezabudne doplniť, že tento biznis často pripomína hru chlapcov na pieskovisku.

"Naši francúzski klienti prišli s tým, že chcú mať vo svojich lietadlách francúzske brzdy. Urobili sme ich, a vyzeralo to veľmi pekne. Tak prišiel ďalší a povedal, že on chce tiež také,“ pripomína s úsmevom.

Niekedy sa však v Aerospoole stretávajú aj s nereálnymi požiadavkami. Ako v prípade istého arabského klienta, ktorý sa po štvorhodinovom rokovaní opýtal, čo by mu riaditeľ ešte odporučil na palubnú dosku.

"Tak som mu povedal, že nič, lebo sa mu tam už nič nezmestí. Tak si aspoň vymyslel vrtuľu vo farbách národnej vlajky.“
Práve dodatková výroba vám však konečnú cenu vášho lietadielka môže pekne zvýšiť. Sumy sa začínajú okolo 60-tisíc eur a nekončia sa nikde. Najdrahší doteraz vyrobený kúsok vyšiel zákazníka na 130-tisíc. Ak však chcete cenu o čosi znížiť a, naopak, zvýšiť svoj autorský prínos, objednajte si v Aerospoole "skladačku“. To znamená, že vám dodajú iba diely a finálne poskladanie lietadla je už vo vašich rukách. Odporúčame tým, ktorí chcú mať pocit, že si lietadlo vyrobili sami doma. A majú na to dostatok odvahy.

DVE MUCHY JEDNOU RANOU
Asi 20 Dynamicov neprekročilo hranice a brázdi najmä slovenský vzdušný priestor. Ak práve nie sú v oblakoch, nájdete ich napríklad v Poprade (odkiaľ bol prvý slovenský klient), Martine, Očovej... Čo sa týka zahraničia, výpočet by bol veľmi dlhý a obsahoval by aj také exotické destinácie ako Taiwan, Litvu či Nový Zéland.

"Jeden náš kamarát hovorí: Chlapci, život je o pocitoch. Na túto vetu sme stavili aj pri našom marketingu a raz ročne vždy vezmeme našich klientov na výlet do krajiny, kde práve potrebujeme podporiť predaj. Takže sú to vlastne dve muchy jednou ranou,“ dodáva Hrabovský a medzitým sa presúvame do prvej výrobnej haly. Čakali sme veľké stroje a ťažkú techniku, no za dverami na nás čakalo prekvapenie: asi tucet zamestnancov so šmirgľami, štetcami a farbami v rukách. Celá výroba totiž v Aerospoole prebieha ručne. S každou výrobnou halou sa nám pred očami črtal obraz budúceho Dynamicu čoraz viac. Prekvapením bola najmä hmotnosť. Jedno krídlo tohto lietadla by ste bez problémov udržali v ľavej ruke. Prešli sme cez veľkú lakovňu, výrobu palubných dosiek, elektrickú skúšobňu a mnoho iných až na koniec. V poslednej hale už bol zázrak menom Dynamic hotový a čakal na odvoz. Aký je to vlastne pocit, exportovať slovenský výrobok na takmer všetky kontinenty sveta?

"Viete, to si človek až tak neuvedomuje. Ale keď sa niekedy pozriem na glóbus, tak sa cítim skutočne fajn. Pôžitkom je však pre mňa čosi iné. Viete, s lietaním je to tak - keď človek nasadne do lietadla, všetky problémy ostanú na zemi. A vy sa už len sústredíte na ten skvelý pocit,“ uzatvára Hrabovský a my cestou z výrobnej haly sledujeme klienta odvážajúceho si z hangáru špičkové slovenské lietadlo. Možno aj na druhý koniec Zeme.

menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
28. apríl 2024 19:40