StoryEditor

Luxusná vodka pre Američanov. Zabalená do Sládkoviča

25.02.2009, 23:00
Starí Podtatranci vyrábali pálenku už v 13. storočí. Určite však netušili, že vodka vyrobená z ich receptúr sa o sedem storočí neskôr dostane do cosmopolitanov newyorskej smotánky. Z rozprávky sa stala skutočnosť a slovenský dvojkríž v luxusnom obale so 40-percentným obsahom alkoholu si dnes razí cestu noblesnými manhattanskými podnikmi.

Skúste do googlu zadať termín double cross vodka. Vyhodí vám to okolo 76 500 odkazov. Okrem portálov o alkohole a klasických PR článkov tu nájdete blogy, diskusie a siahodlhé recenzie. Američania diskutujú o "tajomnej“ krajine, odkiaľ tento luxusný drink pochádza, Slováci o tom, ako tá fľaša super vyzerá, a ako by ochutnali, ale že sa to nikde nedá zohnať. A všetci polemizujú nad tým, aké je vlastne pozadie tohto záhadného projektu, kto za tým stojí a ako to celé vzniklo. My to už vieme a radi sa o to s vami podelíme.


ČO CHÝBALO V NEW YORKU
Jedného dňa si bývalý lekár, v súčasnosti úspešný podnikateľ, povedal, že americkému trhu a newyorskému nočnému životu by celkom prospel nový druh luxusnej vodky. Ako Američan dobre vedel, že na jeho krajanov veľmi dobre účinkujú exotické rozprávky o malebných krajinách niekde vo východnej Európe, a tak sa vodku vybral hľadať práve tam. Zhodou okolností jeho dobrý kamarát mal na Slovensku konexie, a tak sa veci začali hýbať tým správnym smerom.

"Pred štyrmi rokmi mi zavolal kamarát z Ameriky, že jeho známy by chcel začať vyrábať vodku vo východnej Európe. Tak som mu povedal, nech spolu prídu na Slovensko a dohodneme ďalšie kroky,“ začína rozprávanie Juraj Droba - jediný slovenský spolumajiteľ spoločnosti Old Nassau Imports, ktorá Double cross vodku vlastní a exportuje do USA.
Okrem neho stoja za projektom ďalší Američania. Väčšinovým majiteľom a generálnym riaditeľom je Malcolm Lloyd, ktorý to celé vymyslel. "Chceli sme na trh priniesť vodku s jedinečnou fľašou, dokonalým obsahom, a tým pádom aj vysokou cenou na pulte,“ vysvetľuje Droba.


TRIUMF SLOVENSKEJ TRADÍCIE
Samozrejme, chvíľu to trvalo, kým finálny produkt uzrel svetlo sveta. Dokonca na začiatku ešte ani nebolo celkom jasné, že sa vodka bude vyrábať práve na Slovensku. "Začali sme pracovať na prieskume trhu liehovarov v celom regióne. Dali sme dohromady okolo stovky výrobcov liehu z Česka, Maďarska, zo Slovenska, z Poľska a Ukrajiny.

Nakoniec sme vybrali asi desiatku výrobcov, ktorých sme išli osobne navštíviť a najlepšie vo výberovom procese obstáli naši súčasní partneri a priatelia, spoločnosť Gas Familia zo Starej Ľubovne,“ spomína na začiatky Droba. GAS Familia je slovenská rodinná firma, ktorá na trhu pôsobí od roku 1997. Na Slovensku sú známi najmä radou ovocných destilátov Spiš originál a Goral vodkou, ktorá po celej Európe získala množstvo významných ocenení. To na Američanov zapôsobilo, rovnako ako fakt, že technológiu výroby má na starosti "Master distiller“ - ako ho nazvali na oficiálnej stránke - Ján Krak, ktorý sa vývojom destilátov a nových receptúr venuje už viac ako 30 rokov.



To, že celá fabrika je lokalizovaná na východnom Slovensku v obci z 13. storočia, americkým investorom ešte viac hralo do karát. "Liehovarníctvo sa v našom regióne traduje už od 13. storočia, odkedy existujú písomné zmienky. My sme sa dostali k starým receptúram a vzkriesili sme ich v spojení s modernými technológiami. Aj preto majú naše výrobky taký úspech,“ hovorí Marián Gurega, majiteľ GAS Familie.

POÉZIA V ALKOHOLE
Keď už teda bolo definitívne rozhodnuté, že vodka sa bude vyrábať na Slovensku, začalo sa pracovať na značke a na príbehu. "Povedali sme si, že keď sme sa rozhodli pre Slovensko, ,slovenskosť' budeme aj komunikovať. Spojili sme moderný, inovatívny dizajn s tradičnými slovenskými symbolmi, ako čistá tatranská voda, krásna krajina, tradičný výrobca destilátov, a slovenská poézia,“ informuje nás Droba.

A tak vznikol produkt v našich končinách vskutku nevídaný - ultra moderná dizajnová fľaša navrhnutá v USA a vyrábaná vo Francúzsku s vypieskovanými citátmi slávnych slovenských básnikov od Hviezdoslava po Sládkoviča na jednej strane a slovenským znakom na druhej strane.

Nehovoriac o tom, že je naplnená luxusnou tekutinou, ktorá je sedemkrát filtrovaná a sedemkrát destilovaná cez diamantový prach. Celkom nás zaujímalo, či ten diamantový prach nie je len taký marketingový ťah, ale videli sme ho na vlastné oči. Fabrikou nás sprevádzal sám "majster destilácie“ pán Krak a hoci sme tajnú receptúru z neho nedostali, prezradil nám čo to zo záhadného procesu výroby:

"Kvalita každého produktu sa začína výberom vhodných surovín. Naša vodka sa vyrába zo 100-percentnej organickej pšenice a z vody z tatranských prameňov. Potom, samozrejme, závisí od špičkovej technológie. Každá značková vodka má svoju špecifickú technológiu. Pri Double Cross Vodke je špecifikum to, že sa filtruje cez diamantový prach, ktorý svojím zložením zabezpečuje takú mikrofiltráciu, že každá kvapka vodky sa vyznačuje nevídanou čistotou,“ vysvetľuje Krak.

MY SI MUSÍME POČKAŤ
Prekvapuje aj fakt, že tento sofistikovaný produkt sa finalizuje ručným plnením do fliaš a pracuje na ňom len malá skupinka ľudí. Táto "minivýroba“ však zabezpečí dodávku do 250 amerických odbytísk, z ktorých 150 tvoria špecializované obchody s alkoholickými nápojmi a zvyšnú stovku prestížne manhattanské kluby a diskotéky, medzi ktorými nájdete aj Budha Bar alebo Davidburke & Donatella.

Najkurióznejšia situácia však vzniká pri odchode z liehovaru. Tam stoja colníci, ktorí kontrolujú, či odchádzajúci hostia "nepašujú“ slovenskú vodku na územie Slovenska. Tá je určená výlučne pre americký trh. Aká je to však nespravodlivosť, že lahodný nápoj vyrobený z najlepších slovenských surovín nemá bežný Slovák možnosť ani len ochutnať! Juraj Droba však uvádza veci na pravú mieru: "Samozrejme, mysleli sme aj na slovenských a európskych spotrebiteľov. Double Cross Vodku by sme na slovenský trh chceli uviesť už v priebehu tohto roka.“ My si teda ešte musíme chvíľu počkať, v Amerike však už spôsobila poriadny boom. Na prestížnej súťaži v San Franciscu získala ako jediná vodka v histórii zlatú medailu za mimoriadnu chuť a zároveň dizajn fľaše. A tak môžu Slováci ruským a fínskym výrobcom na americkom trhu pokojne odkázať: "You´ve been double-crossed!“ (vo voľnom preklade - vybabrali sme s vami!).

 

Seeing double

5 cl Double Cross Vodky, 1 cl čučoriedkového džúsu, 2 vetvičky tymiánu

Tymián zmiešame s čučoriedkovým džúsom. Pridáme ľad a Double Cross Vodku.
Dobre zamiešame v šejkri a nalejeme do vychladených martini pohárov. Ozdobíme čučoriedkami plnenými modrým syrom a vetvičkami tymiánu.

 

menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
28. apríl 2024 06:34