StoryEditor

Dve podoby osamelého bežca Mariána Vargu

30.06.2006, 00:00

Vargove umelecké cesty nevykazovali momenty splynutia s davom ani neboli destináciou početnejšej komunity. Kto sa ním však nechal zlákať, stal sa na moment účastníkom fantastických hudobno-magických premien reality. Zdá sa, že dávno zaniknuté alebo prinajmenšom vegetujúce vydavateľstvo OPUS sa preberá k životu. Zatiaľ k nie príliš aktívnemu, no o to kreatívnejšiemu. Kompiláciu Hommage? Marián Varga (OPUS 2006) vydavateľ predstavuje ako prvý komplexný prierez tvorbou slovenskej (nielen) rockovej legendy.

Collegium musicum
O legende nepochybujúc. O rockovej trochu väčšmi, pretože Varga sa po rozpustení legendárnych Collegium Musicum a Prúdov stal osamelým bežcom na domácej scéne. Predovšetkým svojím originálnym konceptom, ktorým vybrusoval hrany vážneho a nevážneho, striktne viazaného a voľne improvizovaného. Možno vo Vargovi vidieť improvizujúceho "skladateľa" či "bigbíťáka" koketujúceho s klasickou hudbou? Kompilácia ponúka pomerne vyčerpávajúci pohľad na dvojicu podôb Vargovho tvorivého potenciálu. Prvé CD Marián Varga & Collegium Musicum otvára výbušná pocta Hommage? J. S. Bach.
Čím začať, ak nie pomníkom velikánovi hudobných dejín a zároveň jednou z prvých skladieb, ktorými Varga načrtol myšlienku prenosu "klasiky" do bigbítu? Kým bachovskú poctu baroková atmosféra len ovieva, Concerto In D pracuje s témou viedenského velikána Josepha Haydna. Jej dôvtipnou štylizáciou by bol zaiste nadšený sám skladateľ. Vargove neskoršie projekty prezentujú názvuky stredovekých trubačov vo Vežovej hudbe, ktorou v posledných rokoch tradične otvára svoje sólové vystúpenia. Najdôležitejším a poslucháčsky najatraktívnejším albumom Collegia ostávajú Konvergencie z roku 1971. Tu uvádzaná pätica skladieb dokazuje, že album nestratil na pôsobivosti ani po troch desaťročiach. Pozoruhodnou je trojica krehkých miniatúr Piesne z kolovrátku alebo viac než dvadsaťminútová Eufónia.

Pesničky
V názve druhého pesničkového CD Marián Varga & Pavol Hammel & ... je obsiahnutá neúplnosť naznačená troma bodkami. Editorom bolo zrejmé, že nadčasovou hodnotou ostáva debutový album slovenského bigbítu Zvoňte zvonky z roku 1969. Mladícky zápal vtedajších študentov bratislavského konzervatória Mariána Vargu, Fedora Freša a Vlada Mallého predstavuje výberovka vo viacerých piesňach. K zľudoveným dnes patria S rukami vo vreckách, Možno či podmanivá balada Čierna ruža. Prvé stretnutie s hudbou raných Prúdov muselo kedysi na poslucháča pôsobiť ako zjavenie. A podobne pôsobí dodnes. Spôsob, akým dobehli dobu okresávajúcu tvorivé potenciály, je pozoruhodný. V ich hudbe nebadať ovzdušie cenzorských zásahov či povinne zahanbujúcich prehrávok pred straníckou komisiou.
Z vydareného projektu Zelená pošta ponúkajú editori nielen stiesnenú Smutnú rannú električku, ale aj rozžiarenú Z ďatelín. Pri výbere z Vargovho piesňového repertoáru nemožno vynechať Ľaliu poľnú s anjelskými vokálmi detského zboru alebo ukážky z domáceho muzikálu Cyrano z predmestia. Okrem pôvodných verzií Kúpim si zrkadlo či Dievča do dažďa nachádzame krátky záznam z úspešného Unplugged koncertu Pavla Hammela v piesni Ja nemám lásku v malíčku. Pre mnohých bude objavom Peterajov text intímnej Pomôž mi -- zúfalá prosba človeka na dne, ktorá v čase vzniku korešpondovala so samotným Vargom. Ukončenie Labutími piesňami, ojedinelým porevolučným projektom trojice Hammel -- Varga -- Peteraj, je viac než symbolické.

Cudzie môžeme, svoje si nedáme
Kredit kompilácie Hommage? Marián Varga zvyšuje autorizácia celého projektu a exkluzívna podoba miniknihy v tvrdej väzbe s obsiahlym bookletom. Nielen mladšiu generáciu prekvapí rôznorodosť Vargovej tvorby. Na inšpirácii zahraničnými vzormi nie je nič zlé. Môžeme chcieť aj cudzie, len to naše si nedajme!

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
23. máj 2024 21:56