StoryEditor

Nebezpečenstvo obrích kamiónov

08.09.2008, 00:00
Autor:
ČTKČTK

Obrovské kamióny, ktoré majú medzi Rokycanmi a Mladou
Boleslavou voziť textílie do automobilky Škoda Auto, môžu byť pre české vozovky
menšou hrozbou ako súčasné nákladné autá.

Zhodli sa na tom dopravní experti v Českej republike. Vzhľadom na väčší počet náprav možno totiž náklad viac rozložiť tak, aby neničil vozovku. Doprava takzvaných cestných vlakov by preto podľa odborníkov nemala spôsobovať väčšie problémy. Výraznejšie zavádzanie superkamiónov však v Českej republike neodporúčajú.
Podobné prepravné kolosy jazdia napríklad v USA alebo v Austrálii. Viac než 35 metrov dlhé kamióny budú českí vodiči vídať na diaľnici D5, na pražskej južnej spojke a na mladoboleslavskej vozovke R10. Škoda Auto dostala na ich prevádzku po vyhradenej trase od Ministerstva dopravy ČR výnimku. Musela sa však zaručiť, že hmotnosť vozidiel nepresiahne 27 ton. Obrie kamióny pritom vezú až trojnásobok. Podľa automobilky však nebudú stanovený limit prekračovať. Voziť majú totiž iba textílie, výplne podláh a sedačiek, teda ľahký materiál.
Podľa bývalého riaditeľa stredočeskej dopravnej polície Stanislava Humla nie je v súvislosti s diaľničnými vlakmi dôvod na väčšie obavy. "Pre ničenie vozoviek je dôležitý tlak na nápravu. Pokiaľ auto má viac náprav a váha sa rozdelí na viac bodov, vozovke to neuškodí. Je to rovnaké, ako keby išli za sebou dva nákladiaky," povedal Huml pre ČTK.
Podobný názor má aj dekan Dopravnej fakulty ČVUT Petr Moos. "To poškodenie by nemalo byť vyššie ako pri normálnych kamiónoch, dokonca nižšie," uviedol a poukázal na informáciu, že vozidlá by mali mať okolo ôsmich náprav. Z toho dedukuje, že nápravové tlaky budú dokonca o niečo nižšie, ako pri normálnych kamiónoch.
"Vzhľadom na to, že to je na trase, ktorá sa vyhýba D1 a dopravcovia si nebudú vyberať časy, ktoré by kolidovali so špičkami, tak si myslím, že by to bolo správne riešenie," poznamenal k projektu. Premávku diaľničných vlakov z Rokycian do Mladej Boleslavy by však považoval za výnimočný prípad a zavádzanie ďalších trás by neodporúčal. "Nemyslím si, že by to v Českej republike mal byť trend. Poznám to z USA, poznám to aj z iných štátov sveta, kde majú tieto vozidlá dokonca na šesťprúdových vozovkách diaľničného typu dokonca vyhradený pruh. Vodiči tam však jazdia nesmierne ohľaduplne. U nás zatiaľ takéto podmienky nie sú," usudzuje Moos.

menuLevel = 2, menuRoute = style/autospektrum, menuAlias = autospektrum, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
08. máj 2024 12:17