StoryEditor

Druhá generácia MAN D20

10.03.2005, 23:00

Koncern MAN Nutzfahrzeuge AG predstavil vlani v Norimbergu nový typový rad motorov MAN D20 Common Rail. Ide o najväčší projekt zameraný na vývoj motorov v celej histórii firmy, do ktorého výrobca počas štyroch rokov investoval 200 miliónov eur. V priebehu roku 2004 celosvetovo vyrobil okolo 12-tisíc motorov.
Vývojový tím pomocou nových materiálov zredukoval hmotnosť motora o 100 kg a zároveň znížil počet stavebných komponentov o 25 %. Kompaktný agregát má najnižšiu hmotnosť v tejto výkonovej triede. Blok navrhli s ohľadom na maximálne tlaky a namáhanie. Mimoriadne tuhá hlava valcov je vyrobená z jedného kusa -- ide o veľmi starostlivú metalurgickú prácu, pričom riešenie s vačkovým hriadeľom a štyrmi ventilmi pre každý valec zmenšilo počet pohyblivých dielcov. Spotreba paliva je teraz nižšia o 5 %, čo je výsledkom vstrekovacej technológie Common Rail 2. generácie od firmy Bosch, ktorú MAN začal používať ako prvý výrobca úžitkových vozidiel. Z dlhodobého hľadiska to znamená úsporu až 10 000 litrov nafty počas 600 000 odjazdených kilometrov. Za zmienku stojí popri nižších emisiách škodlivých látok aj výrazne redukovaná hladina hluku o 2 dB. Servisný interval údržby 120 000 km a životnosť až do 1,5 mil. km sú ďalším pozitívnym výsledkom konštrukčných zmien. Nový agregát by mal spĺňať nastávajúce emisné normy Euro 4 a Euro 5 (od roku 2005 a 2008).
Pochopiteľne, MAN Nutzfahrzeuge podrobil jednotlivé motory tvrdým testom -- nová generácia absolvovala počas testovacích jázd a v skúšobných vozidlách zákazníkov už vyše 3,5 mil. km. Nový rad MAN D20 má jednotný zdvihový objem 10 518 cm3 a štyri výkonové verzie (228 kW/310 k, 257 kW/350 k, 287 kW/390 k, 316 kW/430 k). Priemer valcov je 120 mm, zdvih piestov 155 mm a vysoké vstrekovacie tlaky okolo 1 600 barov sa podpísali na úplne plochých krivkách krútiaceho momentu v mimoriadne širokom rozsahu ideálnych otáčok od 1 000 do 1 400 min-1. Dostatok krútiaceho momentu už pri otáčkach tesne nad voľnobehom ocenia najmä vodiči pri distribúcii tovarov alebo na stavbách, kde sa jazdí na krátkych trasách s neustálym zastavovaním a rozbiehaním vozidla. Motor je však extrémne pružný a exceluje aj v diaľkovej preprave v strednom režime otáčok, kde zaručuje štýl jazdy bez častého preraďovania.
Nové motory D20 určené pre ťahače -- typ 2066 -- sú štandardne vybavené motorovou brzdou EVB, ktorá má zvýšený brzdiaci výkon až o 27 kW. Elektronicky riadená viacstupňová verzia EVBec umožňuje účinnejšie a citlivejšie spomaľovanie v každom režime otáčok. Na konci tohto roka bude zákazníkom v kombinácii s motorom D20 k dispozícii aj primárny retardér MAN PriTarder.

menuLevel = 2, menuRoute = style/autospektrum, menuAlias = autospektrum, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
05. máj 2024 12:39