StoryEditor

Domáce vzdelávanie: škola na mieru

28.08.2008, 00:00

Preťažení učitelia v preplnených triedach. Šanca rozvíjať u každého z detí jeho silné stránky je takmer nulová. Nie je čas ani priestor. Jednou z možností, ako nezabiť pomyselnú tehličku do steny v podobe zautomatizovanej ratolesti, je zriadiť "školu“ doma.

Výučba školáka v domácom prostredí bez každodennej návštevy školy, tzv. domáce vzdelávanie, nie je na Slovensku úplnou novinkou. Rodičia detí so zdravotným znevýhodnením s tým majú svoje skúsenosti. Nový školský zákon však ponúka možnosť vzdelávať sa doma všetkým žiakom prvého až štvrtého ročníka. Rodičia na zriadenie domácej školy potrebujú súhlas riaditeľa školy a príslušné vzdelanie, respektíve profesionálneho učiteľa. Neoficiálne aj súhlas dieťaťa, ktoré by malo dostať možnosť vyjadriť sa. Nie všetkých prváčikov totiž láka v našich končinách nie príliš rozšírená forma vzdelávania - doma s rodičom alebo ním vybraným a zaplateným učiteľom. Netreba pritom zabúdať, že domáce vzdelávanie je "iba“ možnosťou. To, ako sa ju podarí využiť, závisí od domáceho učiteľa, rodiča a dieťaťa.
"Domáce vzdelávanie nie je len "škola doma“, ale životný štýl,“ konštatuje Janka Pajgerová zo Spoločnosti priateľov domácej školy na Slovensku. Vzdeláva sa nielen dieťa, ale celá rodina. "Školou“ sú aj galérie, divadlá, knižnice, múzeá či zákutia v prírode.

Šľachtická výchova
Domáce vzdelávanie bolo podľa poradcu ministra školstva pre obsahovú reformu Ľubomíra Pajtinku rozšírené najmä v stredoveku, kedy nebol rozvinutý školský systém. Keďže domácich učiteľov si mohli dovoliť iba majetní, rozšírené bolo najmä u šľachty. Korene jeho novodobej podoby treba hľadať v Spojených štátoch amerických, kde sa tzv. home schooling - domáca škola rozšírila v šesťdesiatych rokoch minulého storočia ako reakcia na nekvalitné verejné školstvo. V súčasnosti sa doma vzdeláva približne 1,7 až 1,8 milióna mladých Američanov. Na európskom kontinente je domáce vzdelávanie najrozšírenejšie vo Veľkej Británii (asi 8-tisíc detí) a Francúzsku (asi 20-tisíc detí). "Na Slovensku sa v minulom storočí nikdy nerozšírilo tak, aby sa o ňom zmieňovala napríklad odborná literatúra z tohto obdobia,“ pokračuje Pajtinka. Hlasy volajúce po možnosti učiť deti doma sa podľa neho začali vo väčšej miere ozývať až v posledných rokoch. Keďže tradícia domácich škôl u nás chýba, niektorí odborníci upozorňujú na riziká v podobe (ne)kvality výučby, (ne)vhodnosti prostredia či nedostatku kvalifikovaných učiteľov s potrebnými osobnostnými predpokladmi. Keďže definitívne slovo budú mať riaditelia škôl, rozhodovať by sa podľa hlavnej školskej inšpektorky Anny Korduliakovej malo na základe "splnenia daných podmienok a hlavne vždy v prospech dieťaťa“.
Prísne pravidlá
Zástancovia domáceho vzdelávanie upozorňujú, že naše pravidlá sú v porovnaní so susednou Českou republikou, nehovoriac o niektorých západoeurópskych krajinách, prísnejšie a obmedzujúce. Aj preto sa Janka Pajgerová zo Spoločnosti priateľov domácej školy na Slovensku obáva, že pozitívny vplyv domáceho vzdelávania na rozvoj vzdelanostnej spoločnosti sa neprejaví tak výrazne ako by mohol. Za najväčší problém považuje povinnosť príslušného pedagogického vzdelania. "Domáce vzdelávanie tak bude prístupné väčšinou pre deti učiteľov a bohatých rodičov, ktorí si súkromného učiteľa zaplatia,“ dodáva Pajgerová.
Poradca ministra školstva pre obsahovú reformu Pajtinku v tejto súvislosti upozorňuje na skúsenosti niektorých "domácich učiteľov“ z Čiech - dokonca aj učitelia s kvalifikáciou, ktorí sa rozhodli vyskúšať domáce vzdelávanie na svojich deťoch, upozorňovali na vysokú náročnosť takejto výučby. "Keďže rodič nie je vždy ideálnym a najmä dostatočne vzdelaným aktérom výchovy a vzdelávania, nemôže mu byť daná absolútna moc nad dieťaťom,“ argumentuje Pajtinka.

Viacnásobná kontrola
Kontrolu kvalitu výučby bude zabezpečovať Štátna školská inšpekcia. "Rodičia sú povinní umožniť kontrolu poverenému školskému inšpektorovi,“ zdôrazňuje hlavná školská inšpektorka Korduliaková. Inšpektori budú kontrolovať to, čo v kmeňových školách, ako napríklad úroveň výučby, získané vedomosti a pod. Ak zistia nedostatky, uložia opatrenia na ich odstránenie a termín, dokedy ich treba odstrániť. "V prípade, že sa tak nestane v stanovenom termíne, môžu podať návrh aj na zrušenie individuálneho vzdelávania žiaka,“ dodáva Korduliaková. Ľudovít Hajduk zo Štátneho pedagogického ústavu upozorňuje, že kontrolu v domácnosti bude môcť urobiť aj kmeňová škola. "Poverený zamestnanec školy môže skontrolovať personálne i materiálne zabezpečenie výučby,“ vysvetľuje Hajduk.

Alternatívne metódy
Slovenskí školáci, resp. ich rodičia však nemajú pri hľadaní iného spôsobu výučby ako na klasických školách len jednu možnosť v podobe domáceho vzdelávania. Ich deti sa môžu učiť netradičnými, hravými či modernými metódami na niektorých slovenských školách, respektíve pobočkách zahraničných škôl na Slovensku. Vybrať si môžu z inovatívnych, alternatívnych a experimentálnych škôl. "Ak inovatívne školy zavádzajú nové formy výučby a predmety, alternatívne školy preberajú ucelené a overené vzdelávacie systémy,“ vysvetľuje odborník Miron Zelina. Experimentálne školy majú vytvorené vlastné koncepcie, ktoré skúšajú v praxi. Pri výbere školy sú najdôležitejšie informácie - v ideálnom prípade od rodičov, ktoré na príslušnej škole mali svoje dieťa. "Obraz o škole si možno utvoriť aj na základe informácií zverejnených na internete, kde sa však dočítate o profile či výsledkoch, nie o nedostatkoch a limitoch,“ upozorňuje Zelina.

menuLevel = 2, menuRoute = style/styl, menuAlias = styl, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
20. apríl 2024 15:37