StoryEditor

Domáce vzdelávanie je životný štýl

28.08.2008, 00:00

Domáce vzdelávanie funguje u našich západných susedov už desať rokov, ak počítame aj päťročné obdobie experimentálneho overovania. V minulom školskom roku absolvovalo výučbu v domácom prostredí podľa Heleny Müllerovej z odboru vonkajších vzťahov a komunikácie Ministerstva školstva, mládeže a telovýchovy ČR 376 detí. Rezort školstva nepredpokladá, že počty detí vzdelávaných doma sa budú nejako zásadne meniť.
Pravidlá pre "otvorenie“ domácej "školy“ sú u našich západných susedov voľnejšie ako na Slovensku. Učiť dieťa v domácom prostredí môžu rodičia so strednou školou. Individuálne vzdelávanie je možné aj na druhom stupni základných škôl. S výučbou doma musí súhlasiť riaditeľ školy, na ktorej je dieťa oficiálne zapísané. Ak rodičia neuspejú, môžu sa obrátiť na inú školu. Podmienkou je predloženie správy z pedagogicko-psychologickej poradne. Minimálne každý polrok dieťa absolvuje skúšky, hodnotenie dostáva na vysvedčení. Pri prechode na druhý stupeň či do klasickej školy nie sú potrebné žiadne rozdielové skúšky. Štatistikami o tom, koľko detí na polročných skúškach "prepadlo“, rezort školstva nedisponuje.
Obavy zo zneužívania domáceho vzdelávania sa však podľa Judity Kapicovej z Asociácie pre domáce vzdelávanie nepotvrdili. "Pre domácu školu sa väčšinou rozhodujú aktívni ľudia, ktorí majú jasnú predstavu o vzdelávaní svojich ratolestí,“ zdôrazňuje Kapicová, ktorá doma učila svojich troch synov. Vzdelanie rodičov pritom nie je v prípade detí na prvom stupni rozhodujúce. Najímanie si profesionálnych učiteľov je podľa jej slov skôr ojedinelým javom, cena výsledkom dohody zainteresovaných strán. Aj preto nemá prehľad o prípadných "honorároch“ pre domácich učiteľov.
Najťažšie sú podľa Kapicovej začiatky - mnohí z rodičov si naštudujú príslušnú literatúru a učia tak, ako sú zvyknutí zo školy. "Začnú ráno v presne stanovenú hodinu, idú predmet po predmete, a opäť skončia v stanovený čas,“ približuje Kapicová. Neskôr začnú uplatňovať moderné metódy, prispôsobovať sa záujmom dieťaťa s cieľom rozvíjať jeho danosti. Doba učenia a hrania sa prelínajú a navzájom dopĺňajú, pričom vzdelávanie sa stane záležitosťou celej rodiny. "Domáce vzdelávanie je totiž životný štýl,“ zdôrazňuje Judita Kapicová. Za najdôležitejšiu v celom procese považuje jasnú dohodu medzi rodičmi a školou, kde sa budú konať skúšky. "Dôležitá je voľnosť, pretože mať doma klasickú školu nemá zmysel,“ uzatvára Kapicová.

Za a proti domáceho vzdelávania
Pozitíva
+ rozvoj talentu a eliminácia hendikepov
+ priestor a čas pre tvorivé aktivity
+ možnosť rozvíjať individuálne záujmy a schopnosti dieťaťa
+ vyššia efektivita vzdelávania
+ kladný prístup detí k učeniu
+ schopnosť detí vnímať veci v súvislostiach
+ upevnenie rodiny
Negatíva
- ťažkosti v prvých týždňoch výučby
- časová, finančná a organizačná náročnosť
- zmena životného štýlu rodiny
- menej kontaktov s vrstovníkmi
- izolované rodiny na dedinách a v malých obciach sú pod väčším drobnohľadom spoločnosti
Zdroj: Ministerstvo školstva, mládeže a telovýchovy ČR, Asociácia pre domáce vzdelávanie ČR

Domáce vzdelávanie

Ako na to?
– rodičia zapíšu dieťa na vybranú školu v stanovenom termíne
– rodičia by sa mali vopred informovať, či má nimi vybraná škola so žiakmi vzdelávanými doma skúsenosti
– o možnosť vzdelávať sa doma musia rodičia písomne požiadať riaditeľa školy, do ktorej je dieťa zapísané
– rodič v žiadosti uvádza: osobné údaje dieťaťa, meno učiteľa a jeho doklady o absolvovaní potrebného vysokoškolského štúdia, obdobie a dôvody na domáce vzdelávanie, individuálny vzdelávací program, zoznam učebníc a učebných textov či popis miesta, kde sa bude dieťa vzdelávať atď.
– po posúdení žiadosti (ne)vydá riaditeľ povolenie
– domáceho učiteľa zabezpečuje rodič, resp. iný zákonný zástupca dieťaťa
– domácim učiteľom môže byť jedine osoba s vysokoškolským pedagogickým vzdelaním pre učiteľa I. stupňa základnej školy
– žiak vykoná komisionálne skúšky z učiva každého povinného predmetu za každý polrok v škole, v ktorej je zapísaný
– kontrolu vykonáva Štátna školská inšpekcia a poverený zamestnanec kmeňovej školy
– druhý stupeň musia žiaci absolvovať v škole, kde sa zapísali

Ako to zrušiť?
– povolenie individuálneho domáceho vzdelávanie môže zrušiť riaditeľ školy:
– na základe žiadosti zákonného zástupcu žiaka
– ak zákonný zástupca žiaka neplní podmienky individuálneho vzdelávania podľa tohto zákona
– ak žiak na konci hodnotiaceho obdobia neprospel
– na návrh hlavného školského inšpektora

Pre koho to je?
– v zásade je vhodné pre každé dieťa, podmienkou je dobrý učiteľ a primerané prostredie
– vhodné pre deti so zdravotnými problémami, deti, ktoré bývajú ďaleko od školy či deti so špeciálnymi vzdelávacími potrebami
– vhodné pre uzatvorenejšie povahy, extrovertom môže chýbať kolektív
– u znevýhodneného dieťaťa možno vyrovnať hendikepy a dostať ho na štandardnú úroveň
– nadané dieťa môže rozvíjať svoj talent
– hyperaktívne a nepozorné deti možno zvládnuť lepšie v domácom vzdelávaní ako v klasickej triede
– treba sa poradiť so psychológom, s riaditeľom kmeňovej školy
– treba podrobne poznať Štátny vzdelávací program pre ISECD 1 a školský vzdelávací program príslušnej školy

Výhody a nevýhody domáceho vzdelávania
Miron Zelina, pedagóg a psychológ
+ učiteľ pracuje s jedným alebo niekoľkými žiakmi
+ lepšia disciplína žiakov
+ dôslednejšia kontrola osvojenia si učiva
+ doučovanie či precvičovanie úloh podľa potrieb žiaka
+ viac času možno venovať tomu, čo žiaka zaujíma
+ lepšia a častejšia spolupráca s rodičmi
– nedostatok kontaktov so spolužiakmi
– dieťa môže domáce vzdelávanie prežívať ako nevýhodu alebo výhodu a byť na ňu neopodstatnene pyšné
– učiteľovi chýba širšia porovnávacia vzorka a môže sa uspokojiť s dosiahnutou úrovňou žiaka, ktorá môže byť pri následnej kontrole nedostačujúca

Janka Pajgerová, Spoločnosť priateľov domácej školy na Slovensku
+ obsah i tempo výučby sa prispôsobujú schopnostiam a potrebám dieťaťa
+ rozvíjajú sa prirodzené danosti a talent dieťaťa
+ kladný vzťah dieťaťa k učeniu
+ rodina trávi viac času pohromade
+ možnosť vštepovať deťom taký rebríček hodnôt, ktorý je v súlade so životnou filozofiou a svetonázorom rodičov
+ absencia nezdravých javov bežných v tradičných školách, ako napríklad šikanovania, rizika užívania drog a iných
+ obavy z nedostatku socializácie sa nepotvrdili
– jeden z rodičov sa musí väčšinou vzdať na určitý čas zamestnania (v prípade, že si rodina nenajme učiteľa)

Ľudovít Hajduk, Štátny pedagogický ústav
+ u detí pomáha budovať vedomie autority a úcty k rodičom
+ u rodičov zvyšuje zodpovednosť za výchovu a vzdelanie vlastných detí
+ možnosť vyhnúť sa pre dieťa neprimerane ľahkým či neprimerane ťažkým úlohám
+ deti zostávajú zdravo zvedavé s túžbou učiť sa
+ viac času na voľnočasové aktivity
+ doma vzdelané deti dosahujú dobré výsledky aj v ďalšom štúdiu
– nedostatok socializácie – deti majú problém zaradiť sa do kolektívu spolužiakov
– rodič musí spľňať náročné kritériá učiteľa 1. stupňa základnej školy
– rodič musí z materiálno–technického hľadiska vybudovať optimálne vzdelávacie prostredie

Ľubomír Pajtinka, poradca ministra školstva pre obsahovú reformu
+ výučba je ušitá na mieru
+ môže pomôcť najmä deťom so zdravotnými problémami, ktoré si vyžadujú individuálnu starostlivosť, deťom, ktoré majú problém s adaptovaním sa v školskom prostredí či deťom, ktoré žijú v odľahlých miestach so sťaženou dopravou do školy
– domáce vzdelávanie je veľmi náročné a nie každý rodič ho dokáže dobre zvládnuť
– dieťaťu chýbajú spolužiaci, rovnocenní partneri

Prečítajte si aj:
Domáce vzdelávanie je životný štýl

Domáce vzdelávanie funguje u našich západných susedov už desať rokov, ak počítame aj päťročné obdobie experimentálneho overovania. V minulom školskom roku absolvovalo výučbu v domácom prostredí podľa Heleny Müllerovej z odboru vonkajších vzťahov a komunikácie Ministerstva školstva, mládeže a telovýchovy ČR 376 detí. Rezort školstva nepredpokladá, že počty detí vzdelávaných doma sa budú nejako zásadne meniť.

Celý článok >>

Prečítajte si aj:
Úspech závisí od majstrovstva učiteľa

Rozhovor. Externý poradca ministra školstva Miron Zelina pre HN:

Deti sa budú môcť od nastávajúceho školského roka vzdelávať doma. V čom sú hlavné pozitíva domáceho vzdelávania?
Hlavnou pedagogickou výhodou je, že učiteľ pracuje s jedným, respektíve s niekoľkými žiakmi. Vďaka tomu má čas dôkladne dieťa spoznať a prispôsobiť tempo, spôsob výučby či skúšanie jeho potrebám. Zároveň môže dôslednejšie kontrolovať postup osvojenia si učiva, na mieru "naordinovať“ doučovanie, viac času venovať tomu, na čo má žiak nadanie. Pri domácom vzdelávaní je tiež lepšia disciplína žiaka - učiteľ bezprostredne organizuje a kontroluje ich prácu žiaka/žiakov. Kladom je i možnosť lepšie a častejšie spolupracovať s rodičmi dieťaťa nielen pri výučbe či učení sa, ale aj pri riešení problémov v správaní.

Celý článok >>

Prečítajte si aj:
Hlavný cieľ: inšpirovať k poznávaniu

Výučba v anglickom jazyku od materskej školy po maturitu. Učitelia, ktorých rodným jazykom je angličtina. Medzinárodne akceptované cambridgeské testy. Slovenčina na plnohodnotnej úrovni. To je iba časť z „ponuky“ medzinárodnej školy Forel International School v bratislavskej mestskej časti Devín, ktorá je v rámci základného a stredného vzdelávania medzinárodným centrom University of Cambridge.

Celý článok >>
menuLevel = 2, menuRoute = style/styl, menuAlias = styl, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
16. apríl 2024 20:20