Modernizácia trate Bratislava - Košice. FOTO: Železnice Slovenskej Republiky
StoryEditor

Železnice vyhlásili súťaž na ďalší kľúčový úsek. Pod Tatrami pôjdu vlaky 160-kou

04.08.2022, 14:51
Autor:
redred

Železnice vyhlásili verejné obstarávanie na modernizáciu 14-kilometrovej trate medzi Popradom a Vydrníkom.

Tento úsek je súčasťou hlavnej trasy Bratislava – Žilina – Košice Po modernizácii tohto úseku budú vlaky jazdiť rýchlosťou 160km/h.

image

Pod Tatrami budú vlaky jazdiť 180. Pozrite si, do ktorých tratí potečie pol miliardy eur (infografika)

„Celkovo máme v pláne modernizovať 32-kilometrovú trať z Popradu do Markušoviec, ktorá obsahuje zmeny trasy a zvýšenie rýchlosti na trati, čím prispejeme ku komfortnejšiemu a rýchlejšiemu cestovaniu pre verejnosť. Náklady vo výške viac ako šesťsto miliónov eur plánujeme financovať z dvoch zdrojov – pri úseku Poprad - Vydrník z Plánu obnovy a odolnosti a úsek Vydrník – Markušovce z Programu Slovensko,“ povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť.

Vyše 200 miliónov eur

Na realizáciu úseku medzi Popradom a Vydrníkom sa počíta s čiastkou zhruba 220 miliónov eur. Projekt má Brusel spolufinancovať prostredníctvom plánu obnovy.

Ešte pred časom sa riešil v kontexte dlhšej, vyše 20-kilometrovej modernizácie až po Spišskú Novú Ves v celkovej hodnote vyše pol miliardy eur.

Dnes však ide o dva separátne úseky, pričom ten druhý, drahší, sa bude financovať zo štandardných eurofondov. Stáť má až 342 miliónov eur. Železničiari ho plánujú tendrovať v horizonte jedného roka.

image

Nová štvorprúdovka pri Košiciach? Volvo výrazne mení dopravné plány na východe

Ušetria 6 minút

V konečnom dôsledku bude železnica od Popradu po Spišskú Novú Ves najrýchlejšou časťou severnej spojnice našich dvoch najväčších miest. Železničiari tu počítajú až so 180-kou. 

Vlaky tak majú ušetriť asi šesť minút. Projekty okrem iného počítajú s päťkilometrovou preložkou trate, ktorá bude stáť desiatky miliónov.

Podľa analytikov z Útvaru hodnoty za peniaze však má byť jej výsledným prínosom len minúta ušetreného času.

Navyše by bolo nutné asanovať záhradkársku osadu Brusník, preraziť polkilometrový tunel, vybudovať šesť mostov a urobiť aj preložku železnice do Levoče. Pre tieto dôvody analytici odporúčajú v tomto bode využiť pôvodnú trasu.

01 - Modified: 2024-05-06 10:39:51 - Feat.: - Title: Slovenské železnice výrazne zlepšili svoje hospodárenie. V minulom roku sa prehupli do zisku 02 - Modified: 2024-05-06 09:02:29 - Feat.: - Title: Realitný boom v Bratislave: Dopyt po novostavbách v hlavnom meste výrazne vzrástol 03 - Modified: 2024-05-06 08:29:55 - Feat.: - Title: Na časti D2 za Kútmi smerom do Bratislavy je prejazdný len jeden pruh 04 - Modified: 2024-05-05 10:34:49 - Feat.: - Title: Košický U. S. Steel vykázal miliónové zisky, dostali sa von zo straty 05 - Modified: 2024-05-05 05:19:53 - Feat.: - Title: Šimečka na sneme PS: V parlamentných voľbách nechýbalo veľa, ideme poraziť Fica
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
07. máj 2024 02:21