Priatelia majú podobnú DNA, zistili vedci

20.07.2014, 00:00
stlstl
Váš najlepší kamarát má genetickú výbavu takú blízku, ako váš pokrvný príbuzný.

Hovorí sa, že krv nie je voda, ale nová štúdia naznačuje, že priatelia sú nám geneticky takí blízki ako členovia našej rodiny. Vedcov, ktorí porovnali DNA priateľov bez akýchkoľvek iných zväzkov, zaujalo, že medzi nimi našli rovnakú genetickú podobnosť akú majú štvrtostupňoví bratranci alebo ľudia, ktorí majú spoločných pra-pra-pra prarodičov. Platí to bez ohľadu na etnické, kultúrne a geografické rozdiely. Výsledky výskumu publikovali v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

„Sme tak nejako naprogramovaní, že si medzi nespočetným množstvom možností za priateľov vyberáme ľudí, ktorí sa podobajú našim príbuzným," hovorí Nicholas Christakis, profesor sociológie, evolučnej biológie a medicíny na Yale.
Vedci si posvietili na 1,5 milióna markerov génových variácií, a zistil, že priatelia sú si najviac podobní v génoch ovplyvňujúcich čuch a najmenej kompatibilní v génoch kontrolujúcich imunitný systém.

Rady, tipy a výhodné ponuky pre vaše zdravie nájdete v našej HN lekárni

Nedávne štúdie zistili, že ľudia si vyberajú partnerov na základe rozdielov v imunite. To odštartovalo predpoklad, že aj pri formovaní sociálnych skupín sa snažíme dostať do kontaktu s ľuďmi, ktorí sú schopní odolať rôznych choroboplodným zárodkom, čo zvyšuje šance na prežitie. No zdá sa, že to tak predsa len nie je. „Máme viac DNA spoločnej s ľuďmi, ktorých si vyberieme za priateľov, než s cudzími ľuďmi v rovnakej populácii." Akademici sa domnievajú, že toto rozhodnutie nám môže sprostredkovať  „evolučné výhody".

„Prví jedinci schopní hovoriť potrebovali na komunikáciu niekoho podobne vybaveného," vysvetľuje James Fowler, profesor genetickej medicíny na Kalifornskej univerzite. „Schopnosť niečo robiť je totiž nanič, ak nemáte nikoho, s kým by ste ju zdieľali." Avšak presný mechanizmus pre výber priateľov alebo partnera na základe genetických rysov zostáva stále záhadou. Predchádzajúce výskumy naznačujú, že feromóny v pote sú dôležité vodidlá pre genetickú kompatibilitu a sú dôležité z hľadiska atraktivity. Existujú obavy, že moderné lieky tlmia tento prirodzený proces výberu.

Zdroj: telegraph.co.uk