StoryEditor

V detstve som chcel Ferrari, hovorí Peugeot

28.04.2011, 00:00
Má meno, vďaka ktorému každý vie, kým je, čo robí. Snom Xaviera Peugeota však bolo Ferrari 308 GTB.

Xavier Peugeot je zástupcom siedmej generácie slávnej francúzskej automobilky a v súčasnosti pôsobí ako riaditeľ pre komunikáciu a marketing. Médiá však slávny rodinný klan Peugeotovcov nemajú šancu vidieť ani počuť – my vám napriek tomuto „embargu“ prinášame rozhovor s jednou z tvárí francúzskej automobilky, ktorá minulý rok oslávila svoju dvestoročnicu.

Spoločnosť Peugeot stále riadia potomkovia priamych zakladateľov a vy ste jedným z nich. Kto presne je Xavier Peugeot?
Som to ja. Mám 46 rokov a som zodpovedný za marketing a komunikáciu značky Peugeot. Možno očakávate, že by som mal začať moju kariéru tu v Peugeote, ale takto sa to nezačalo. Po univerzite som sa uchádzal o miesto v reklamnej agentúre, pretože som chcel získať aj pracovné skúsenosti mimo Peugeotu. Bola to pre mňa obrovská sloboda, cítiť a zažívať atmosféru v úplne inej firme, než s akou som vyrastal. V podstate, keď som začal pracovať pre Peugeot, vedel som, že tam budem do konca života.
Pracoval som v reklame päť rokov, potom som sa z viacerých dôvodov rozhodol pracovať vo firme mojich predkov.

Prečo?
Mal som na to niekoľko dôvodov, ale jedným z nich bol aj ten, že som sa vždy veľmi zaujímal o autá.
Moja prvá úloha v Peugeote sa týkala reklamy. Okrem toho som bol niekoľko rokov zodpovedný za dílerskú sieť v rôznych častiach Francúzska. Vtedy som pracoval v Anglicku pre marketing a neskôr som sa opäť vrátil do Francúzska. Pred osemnástimi mesiacmi ma poverili globálnym marketingom a komunikáciou pre celú značku Peugeot a dostal som úplne inú oblasť zodpovednosti – stal som sa predsedom Aventure Peugeot.

Čo presne je Peugeot Aventure?
Je to asociácia iniciovaná rodinou, ktorú založil môj otec v roku 1982 s cieľom zaistiť, že všetky budúce projekty budú stavané na hodnotách, ktoré Peugeot budoval 200 rokov. Takpovediac na kultúre firmy. Môžete vidieť Peugeot iba ako autá, ale je toho omnoho viac – bicykle, skútre, mlynčeky na korenie, nástroje, píly a iné neočakávané produkty. Peugeot má unikátnu históriu – keďže firma má 200 rokov – a mojou úlohou je takpovediac spájať minulosť s budúcnosťou.

O vašej rodine hovoríte nerád a verejnosti sa nikdy veľmi neprezentujete. Prečo?
Myslím si, že všetky rodiny majú svoje vlastné záležitosti. Naša rodina pochádza z východného Francúzska, kde historicky boli ťažšie podmienky ako v iných častiach krajiny. Vždy sme preferovali zameranie na náš biznis, nie to, aby sme úspech zakladali na členoch rodiny. Snažím sa preto – tiež v súvislosti s naším dvestým výročím – hovoriť o Peugeote, nie opisovať našu rodinu.

Rodina Peugeot vlastní 30 % firmy a 45 % hlasov v skupine PSA Peugeot Citroën. To znamená, že môžete rozhodovať o všetkom. V čom spočíva hlavné pozitívum rodinnej firmy?
Stabilita a dlhodobá vízia, to predovšetkým. Dvesto rokov sme boli tí, ktorí disponovali väčšinou, a to sa premenilo na neuveriteľnú stabilitu. Práve to uľahčilo uchovávanie hodnôt, kultúry a dlhodobého zamerania.

Ak sa vrátime k firme, aké boli pre Peugeot posledné dva roky?
Jednoznačne to bolo ťažké obdobie. Špeciálne v roku 2009 sme naozaj museli reštrukturalizovať, a to bola pre nás výzva. Nebolo to veľmi zábavné. Ale trh sa vracia, a našťastie sme nikdy nezastavili investície. V roku 2010 sme uviedli nový vizionársky projekt, ktorý bude vyjadrovať nový Peugeot. Je to úplne nová stratégia značky, ktorá má presne definovať, čo Peugeot je. Ide o náš nový rukopis s heslom: motion and emotion. Je to viac ako slogan, je to vyjadrenie, ako vidíme Peugeot, a čo od nás môžu očakávať zákazníci. A je to masívne – uvedieme 14 nových modelov pred rokom 2012, všetky v kompletne novom štýle, a v novom dizajne, ktorý bude prezentovaný SR1 concept car, ktorý je už odrazený v novej 508-ke.

Je táto zmena natoľko zásadná, aby sa stala míľnikom v histórii Peugeotu?
Dá sa povedať, že začíname novú fázu v histórii Peugeotu, a oficiálne sme ohlásili, že upevníme naše umiestnenie medzi najväčšími výrobcami áut na svete. Už sme pokročili o jedno miesto vo svete tento rok a o dve miesta v samotnej Európe, takže niečo sa deje. Cieľom je postúpiť o tri miesta a stať sa tak sedmičkou v rebríčku svetových výrobcov áut. A je neuveriteľné, že rok 2010 sa zdá rekordným rokom v predaji.

Aké zmeny podľa vás so sebou prinesie najbližších 50 rokov?
(Smiech) Samozrejme, že toto s istotou nevie nikto. Ale dôležité je, že sa stále budeme snažiť vniesť do našich produktov emócie. Vo všeobecnosti sa produkty v budúcnosti budú musieť čoraz viac prispôsobovať špecifickým požiadavkám a obmedzeniam. My si myslíme, že kultúra Peugeotu prináša emócie (emotion). A pohyb (motion) sa môže, samozrejme, vykladať dvojako: môže znamenať pohybovanie sa, čo znamená, že projekt je nažive, je dynamický a meniaci sa, ale tiež to môže znamenať mobilitu. Čo je auto? Ako by sme na auto mali pozerať? Opäť je to vec kombinácie produktov. Vyrábame tiež bicykle a skútre a tento rok neuvádzame iba elektrické auto iOn. Prezentujeme tiež elektrické bicykle a elektrické skútre a máme concept car BB1, ktoré je výnimočnou kombináciou dvoj- a štvorkolesového dopravného prostriedku. Má 2,5 metra, je určená pre dve osoby sediace spolu ako na motocykli a riadite tým istým spôsobom.

A je to vlastne auto?
V mojich očiach je to niečo omnoho viac ako len auto. Je to úplne nový nápad. Môže vytvoriť nový vzťah k autám. Práve teraz totiž prechádza správanie zákazníkov vývojom. Zákazníci, sčasti mladí ľudia, nebudú auto vlastniť stále. Chcú ho používať, ale potom ho budú chcieť aj zahodiť. Budú používať bicykle, keď sa budú chcieť dostať len o pár metrov ďalej, a keď budú potrebovať, použijú auto. Chcú produkt, ktorý sa prispôsobí ich potrebám – po celý čas. Uviedli sme nový koncept, vďaka ktorému chceme zákazníkom poskytnúť túto flexibilitu. Je to jednoducho založené na balíku: S Peugeotom si kúpite aj predplatné na požičanie elektrických bicyklov, skútrov, nového auta – možno takého, aké ste videli v televízii a aké by ste si radi vyskúšali na víkend – alebo dodávku, keď sa presúvate. Vyzdvihnete si a vrátite produkt u dílera.
No technologicky čelíme tiež veľkej výzve. V súčasnosti nevieme, čo budúcnosť bude vyžadovať od technológií, a preto sme sa jednoducho rozhodli poskytnúť to všetko. Sme prvým výrobcom áut, ktorý predáva dieselové hybridy, máme silný program malého, fungujúceho a tradičného benzínového či naftového motora a máme čisté elektrické auto v iónovej forme. Takže teraz musíme vidieť, ako bude trh reagovať, a upraviť to. Práve teraz sme schopní poskytnúť všetky možnosti.

Svetová ropná kríza v 70. rokoch však mala byť odrazovým mostíkom pre rozvoj elektrických vozidiel. Ako je teda možné, že nedošlo k väčšiemu progresu s elektrickými autami už skôr?
Ťažko povedať. Môžeme iba usudzovať, že vývoj má napredovať v tempe, ktoré neudávame my, ale trh. 106 Electric, ktoré sme uviedli na začiatku 90. rokov, bol úspech, ale nie až taký, aký sme očakávali. Takže jednoducho zahynulo. Teraz ho oživujeme s novými technológiami pre obnovený záujem zákazníkov. Stále zachovávame iné veci, ktorými sme upevnili tradičný spaľovací motor: technológiu štart-stop, zmenšovanie a hybridnú technológiu. V tejto oblasti sme významne pokročili a budúci rok to bude ešte rýchlejšie.

Tento rok predstavíte 508-ku, ktorá je úplne iným autom v porovnaní s modelom, ktorý má nahradiť. Snažíte sa týmto modelom dostať Peugeot do nových a exkluzívnejších výšok?
Ako ste si všimli, použili sme číslo 5. Nie je to náhoda, symbolizuje fakt, že oslovuje majiteľov 407-ky, ale tiež 607-ky. Presne označuje, čo s týmto autom máme v úmysle. Je to mix dvoch svetov.

Skupina PSA od roku 1974 pokrýva značky Peugeot aj Citroën, a ten druhý bol z hľadiska dizajnu vždy považovaný za viac vizionársky ako Peugeot. Je to naozaj tak? Teraz Citroën uviedol funky DS líniu – uvidíme niečo podobné aj v prípade Peugeotu?
Sila skupiny PSA spočíva v dvoch silných značkách. Každá z nich vyjadruje svoju identitu vlastným spôsobom. Celkom nesúhlasím s vaším názorom – stačí sa pozrieť na RCZ. Tiež sa pozrite na HR1 koncept, ktorý je vysoko inovatívny. Takže sa neobávajte, bude tu dosť nových a rôznych modelov Peugeotu, ale nebudú žiadne separátne línie, teraz to nie je naša stratégia.

Peugeot je opisovaný ako kombinácia francúzskej inšpirácie, nemeckej kvality a švajčiarskej precíznosti. Váš firemný jazyk už dlhšie nie je iba francúzština, a dnes produkujete mimo Francúzska viac áut ako kedykoľvek predtým. Ako veľmi francúzsky je teda Peugeot?
Držíme sa našich koreňov a verím, že sa vraciame tam, kde sme začali, vo východnom Francúzsku. Ľudia pochádzajúci z tejto oblasti majú silný charakter, vyžadujú viac kvality a nasledujú striktné princípy. Je tam drsnejšia klíma ako v ostatných častiach Francúzska a je blízko Švajčiarska a Nemecka, ktoré majú tradíciu vysokých štandardov. Ale východné Francúzsko má tiež veľa do činenia s módou a eleganciou. Takže je to kombinácia toho najlepšieho z troch svetov. Peugeot je francúzska medzinárodná spoločnosť.

Ktorý z modelov Peugeotu by ste označili za váš najobľúbenejší?
Povedal by som 205-ka, ale radšej spomeniem dve iné autá. Peugeot 402, pretože to bolo výnimočné auto z hľadiska kvality a bolo prelomové vo vzťahu k štýlu a dizajnu. Napríklad predné svetlá boli integrované do prednej časti auta, nie po bokoch, a bolo to tiež jedno z prvých áut, ktoré navrhol dizajnér. A nemôžem nespomenúť SR1. Je to pohľad do budúcnosti a zároveň časť minulosti. A presne to je Peugeot.

Akým autom jazdili vaši rodičia, keď ste boli dieťaťom?
Pamätám si iba leva vpredu…

Vy ste vtedy mali nejaké vysnívané auto?
Áno, bolo to Ferrari 308 GTB.

Splnili ste si tento sen?
Nie.

Už vtedy ste vedeli, že budete pracovať v rodinnej firme, alebo ste túžili stať sa niečím iným?
Chcel som byť futbalistom, ale iba pre klub FC Sochaux (smiech).

menuLevel = 2, menuRoute = style/rozhovor, menuAlias = rozhovor, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 15:37