01.07.2011, 00:00

O slovenských knihách píše publicista Dado Nagy

Pred dvadsiatimi rokmi sa ani jedno slovenské vydavateľstvo nehrnulo do vydávania kníh domácich autorov -- jednoducho boli nepredajní, hádam s výnimkou Hany Zelinovej a Milana Rúfusa. Záujem bol iba o americké bestsellery. Začiatkom nového tisícročia však prišla zmena. Postupne sa pomer domácich a zahraničných titulov menil v prospech domácej tvorby. Vydavateľstvo Ikar až zaskočil obrovský úspech Táne Keleovej-Vasilkovej a otvorila cestu ďalším autorkám. Na základe obrovského ohlasu na internete vyskočil Maxim E. Matkin. Evita uverejňovala svoj prvý román na pokračovanie na internete aj v printoch a napriek tomu, že jej kniha bola cez net voľne dostupná, sa jej v knižnej podobe predalo vyše sedemdesiattisíc kusov. Čitateľky sa našli v jej "real stories". Ponúkali čítavé jednoduché príbehy ľudí ako ony -- problémy so vzťahmi, s rodinou, deťmi, materstvom -- zachytili to, čím sa ženy musia dennodenne vyrovnávať. A vydavatelia začali svojich potenciálnych autorov vyhľadávať a stimulovať. Dominik Dán vydáva už siedmy rok dva detektívne romány ročne! Už to tempo je fascinujúce. Niektoré sú skvelé (Beštia, Červený Kapitán, Cela č. 17), iné priemerné, ale autorov fanúšik si nenechá ujsť ani jeden. Nikdy sme takého slovenského autora nemali -- príbehy inšpirované reálnymi kriminálnymi udalosťami, dokonalá znalosť policajnej práce a kriminálneho prostredia, presvedčivé postavy, slušne zvládnuté remeslo. Rovnaký prípad je autor historických a fantasy románov Juraj Červenák. Jeho diela donedávna vychádzali iba v zahraničí, kde patril medzi hviezdy. Jednoducho, počas posledných desiatich rokov bola prajná doba a diela slovenských autorov zaplnili potreby čitateľov po zobrazení, neraz zjednodušenom, skutočného každodenného života. Ale to neznamená, že je to recept na úspech. Uspieť sa nepodarí všetkým. Nedá sa to vykalkulovať. Niekto sa chytí a niekto nie. Je to lotéria. Na prvý pohľad má rukopis všetky atribúty úspechu, ale napriek reklame sa nechytí. A niekto sa chytí aj bez akéhokoľvek PR a rozhovorov. Propagácia skôr môže pomôcť predaju kníh, ktoré sú už úspešné aj bez nej. Ťažko povedať, prečo mal zrazu taký úspech Dan Brown, hoci aj na našom trhu je x omnoho lepších trilerov, alebo prečo zrazu vyskočila Meyerová či kniha Chatrč. Môžem to interpretovať akokoľvek, ale vždy opíšem len okolnosti, a nie priamy dôvod.