25.04.2013, 00:00

Vlasy Harryho Pottera sú zo Slovenska

Magazín prečo nie?! hľadá šťastné biznis príbehy. A najmä tie, ktoré majú slovenské mená v titulkoch.

prečo nie_apríl 2013


...a najmä tie, ktoré majú slovenské mená v titulkoch. Tento sa začal možno až šablónovito – na začiatku boli traja mladí Slováci a jeden nápad. Ten nápad dostal meno Blue Faces a... aj vďaka nemu vejú Harrymu Potterovi, Hermione a Ronnovi v pokračovaní slávnej čarodejníckej série vlasy. Dokonca v 3D.


Firma Blue Faces. Snímka: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer


Firma Mareka Ježa a Michala Šefara sa dostáva do povedomia Hollywoodu. Snímka: HN/Peter Mayer.

Firma Mareka Ježa, Michala Šefara a Petra Mešťaníka sa totiž venuje postprodukcii videa. Ak teda natočíte video a chcete v ňom niečo zlepšiť, doplniť, tak zavoláte jednému z týchto troch mladíkov. Ak nebudú pracovať na ďalšom hollywoodskom trháku, možno sa dohodnete.
Ale pekne od začiatku...

[[{"type":"hn-image","fid":"212452"}]]

Trik sem, trik tam
Marek Ježo bol podľa vlastných slov typickým študentom techniky. No vo voľnom čase nevysedával len v internátnych krčmách, ale skúšal točiť, strihať a... čítať si o efektoch a trikoch. Čoskoro sa od čítania dostal až k experimentovaniu a neskôr rovno k cenným skúsenostiam. Takže traja chalani na intráku a jedno hoby. Tomu sa hovorí hviezdny začiatok, nemyslíte? Naši hlavní hrdinovia začali od nuly. Doslova. Na začiatku boli traja samoukovia a chuť založiť si štúdio. Tak dali 27-roční mladíci dokopy úspory a nakúpili techniku a softvér. „Nemali sme žiadne kontakty ani skúsenosti, len nadšenie,“ spomína Marek. „A tiež len odhodlanie – nemali sme o čo prísť, lebo sme nič nemali,“ smeje sa. Hneď im však bolo jasné, že musia ísť von. A najlepšie smerom na Hollywood. Na Slovensku je totiž možné v tejto oblasti zarobiť len v reklame.

[[{"type":"hn-image","fid":"212446"}]]

E-mailový nálet na Spojené štáty
A tak začali naši hlavní hrdinovia oslovovať ľudí. „Odoslali sme stovky e-mailov do spoločností, telefonovali sme im, doslova sme im otravovali život,“ spomína. Potom prišlo to, čo vo väčšine úspešných príbehov – šťastie. „Narazili sme totiž na takých, ktorí potrebovali outsourcovať robotu, lebo nestíhali.“ A to bola príležitosť pre mladých Bratislavčanov. Samozrejme, keď niekto chce outsourcovať prácu, nedá vám robiť tie najjednoduchšie veci, ale tie, ktoré sú prácne, robia sa dlho a chce sa ich zbaviť. Práve na týchto veciach sme sa učili,“ objasňuje druhý z mladíkov Michal.
A dnes už aj s dobrou náladou priznávajú, že občas prijali aj zákazky, na ktoré netušili riešenia. „No riskovali sme,“ smejú sa.

Tak sa začali dni bez nocí a noci bez dní, pretože to riešenie sa jednoducho MUSELO nájsť. A... aj sa našlo. Tiež vám po rozume chodí fráza o tom, že najlepšia škola života je práve realita?
„Nikdy sa nám nestalo, že by sme nedodržali to, čo sľúbime, aj preto nás partneri za oceánom začali rešpektovať,“ odhaľujú tajomstvo úspechu.

[[{"type":"hn-image","fid":"212460"}]]

Snímka z fimu Kazateľ.

Kazateľ
Zlom prišiel s Kazateľom. Ale nehľadajte v tom Božiu prozreteľnosť. Je to akýsi breaking point pre túto partiu: prvý hollywoodsky film, ktorý nesie ich pečať. „Vtedy sme si povedali - wau, tak toto by sme chceli robiť aj zadarmo.“ Išlo o sekvenciu záberov, kde hlavný hrdina uháňa na motorke cez púšť – a keďže museli túto scénu natočiť viackrát, púšť už nebola taká „panenská“, ako si režisér predstavoval. „Tak sme ju čistili v počítači...“ Úspešne.
Nešlo však hneď všetko ako po masle. Ako to v správnych príbehoch býva, aj naši hlavní hrdinovia sa „utli“. Napríklad v cenotvorbe. „Zobrali sme zákazku, mysleli sme si, že nám to bude trvať tri dni, nacenili sme ju a nakoniec sme nad ňou maturovali týždeň a pracovali zadarmo,“ vysvetľuje Michal.
Dnes už si dávajú pri cene lepší pozor. „Vtedy sme strácali hlavne náš čas a boli sme plní nadšenia. Teraz nadšenie nestačí, živíme ďalších dvadsať ľudí.“

[[{"type":"hn-image","fid":"212448"}]]

Ako vyrobiť sneh. Na počkanie
Zo začiatku sa dokonca stávalo, že telefón zazvonil v piatok večer: Chcete šancu? Tu je robota a nech je do pondelka späť. Tak napríklad strávili mladí podnikatelia víkend nad tým, ako zladiť dva zábery: na jednom lyžiar a okolo neho zasnežené svahy a na druhom (o dva týždne neskôr natočenom) lyžiar a okolo neho zelené ihličie. Vo Vrakuni sa teda cez jeden víkend vyrábal aj sneh. Na počkanie. Ako ilúzia.
„V piatok sme to celé skúmali, v soboru večer sme prichádzali, ako na to a v pondelok už v záberoch všetko sedelo.“ No, cesta za úspechom je neraz tŕnistá. Referencie sa však rozrastali a z malého grafického štúdia sa stávala uznávaná značka.

Firma Blue Faces. Snímka: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer

Pred úpravou

 

Firma Blue Faces. Snímka: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer

Po úprave

 

Samoukovia
Zaujímavosťou je, že keď títo mladí ľudia začínali, neexistovala žiadna škola pre to, čo robili. Pred rokom na VŠMU vznikol odbor vizuálne efekty a hádajte, koho si zavolali na vyučovanie jedného predmetu? Presne. Nášho hlavného hrdinu. Takže vlastne oficiálne vzniká prvá generácia, ktorá bude mať na takého niečo aj papier. Im stačil internet a starý dobrý systém: pokus/omyl. Alebo skôr: pokus/úspech!

A potom ako prišli prvé úspechy, bolo potrebné rozšíriť aj osadenstvo, pretože sa nestíhalo. A keďže sa u nás nič podobné neučilo, začali si mladých šikovných kolegov vychovávať v Blue Faces sami. Lanárili animátorov a ľudí, ktorí mali k týmto procesom blízko. Tí, ktorí už chytili základné grify, sa stali supervízormi pre tých mladších. Takže sa vlastne vytvorilo malé tréningové stredisko.

Firma Blue Faces. Snímka: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer


Šmolkovia i Hermiona
Okrem šťastia hrala do karát našim hlavným hrdinom aj nová vlna 3D ošiaľu. Vďaka nej sa im pod prsty a myšky dostávali kúsky hollywoodskych kasových trhákov. Vďaka nim napríklad Harrymu Potterovi, Hermione i Ronnovi viali trojrozmerne vlasy na útese. Aj vďaka nim vyzerali modrí milí šmolkovia na záberoch realistickejšie.
Okrem toho, že sa vám títo chalani postarajú o postprodukciu, pracujú aj na vlastných „nástrojoch“ – vyvíjajú vlastné aplikácie aj pracovné postupy. Aj preto patria medzi stredoeurópsku špičku.

Firma Blue Faces. Snímka: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer

Pred úpravou

 

Firma Blue Faces. Snímka: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer

Po úprave

 

Konkurencia je z Indie
Aj vy si myslíte, že stačí zobrať film, zadať ho firme a čakať, že vám o pár týždňov príde 3D výstup? Chyba. Na jednom filme pracujú tisíce ľudí celé mesiace. Preto sa často filmy rozkrájajú a prerozdeľujú po svete. Dobrá správa je, že časť z tohto koláča smeruje aj do bratislavskej Vrakune. A väčšina? Do Indie. Pretože práve tam vznikajú postprodukčné molochy. Matematika nepustí – v Indii z jedného európskeho platu zaplatíte aj desať usilovných ľudí.

Firma Blue Faces. Snímka: HN/Peter Mayer
Zdroj: HN/Peter Mayer


Ešte jedna pikoška: Blue Faces má čiastočne na konte aj cenu MTV za špeciálne efekty vo videoklipe. Chalani spolupracovali aj na víťaznom videoklipe Kate Perry E.T. „Ešte nám Kate nevolala a neďakovala,“ smeje sa Michal.
Takže by sa patrilo, aby pomaly zazvonil zvonec, však? Sklamem vás, tento príbeh má koniec ešte v nedohľadne. Našťastie.

http://www.youtube.com/embed/t5Sd5c4o9UM

 

 

Viac biznis príbehov, exkluzívnych rozhovorov a reportáží nájdete v 52-stranovom magazíne prečo nie?!, ktorý je dnes vložený ako darček v HN.
A navyše - v čísle nájdete 20 stranový autošpeciál.