28.02.2015, 18:00

Luxusné hodinky v Európe zdražejú. No výrobcovia o zisky neprídu

Riaditeľka Medzinárodného salónu vysokého hodinárstva v rozhovore pre HN.

Magazín prečo nie?!  sa ako jediné slovenské médium zúčastnil prestížneho hodinárskeho salónu Salon International de la Haute Horlogerie (SIHH). Jeho výkonná riaditeľka Fabienne Lupo nám poskytla rozhovor.

Máte za sebou jubilejný 25. ročník SIHH. Ako ste s ním spokojná?
Bol výnimočne úspešný a potvrdil postavenie SIHH ako najprestížnejšieho podujatia v oblasti vysokého hodinárstva. V Ženeve sa opäť po prvýkrát predstavili trendy na tento rok. Mňa osobne vždy znovu prekvapuje kreativita, s akou značky pristupujú k prezentácii v jednotlivých rezidenciách. Bez ohľadu na ekonomický kontext.

Všetky značky prezentovali svoje nové kolekcie. Aké sú z tohto hľadiska hlavné trendy na rok 2015?
Tento rok sú zrejmé tri tendencie. V prvom rade je to návrat ku klasickým formám a farbám. Po istej prebujnenosti, ktorá dominovala v prvej dekáde 21. storočia, značky si znovu uvedomili hodnotu elegancie a pôvabu. Najmä v podobe extra tenkých hodiniek a nástupu menších typov s lepšie nositeľnými rozmermi. Ďalším trendom sú skeletové strojčeky, ktoré demonštrujú technickú zručnosť značiek. A čo sa týka komplikácií, aj tento rok sú v kurze hodinky s kalendárom a astronomickými funkciami.

Počet značiek sa ustálil na čísle šestnásť. Neuvažuje sa v budúcnosti o nejakých zmenách?
Takéto rozhodnutia sú v kompetencii komisie vystavovateľov. Jediné, čo k tomu môžem povedať, je, že komisia vždy chcela, aby SIHH zostal privátnym a exkluzívnym podujatím. A to sa určite nezmení ani v najbližších rokoch.

Ako boli spokojné samotné značky?  
Ku mne sa dostali iba dobré ohlasy, či však padli nejaké rekordy, to je otázka na samotné značky. Z hľadiska SIHH sme tento rok mali 15 000 návštevníkov, čo je o niečo viac ako vlani.

Len týždeň pred začiatkom salónu zrušil švajčiarsky frank svoje naviazanie na euro. Aký to bude mať vplyv na segment luxusných hodiniek?
Toto rozhodnutie bolo pre každého prekvapením. Pre švajčiarsky export všeobecne to znamená hendikep a pre hodinky obzvlášť. Ako určite viete, švajčiarsky hodinársky priemysel vyváža viac ako 95 percent svojej produkcie. Európa je určite dôležitý trh, no nie jediný: máme tu ešte aj americký a ázijský. V tomto kontexte rozšírenie predaja do geografických zón, ktoré majú miestne meny, zredukuje negatívny dosah tejto novej situácie.

Ako zareagovali výrobcovia? Lebo na priamu otázku sme dostali len vyhýbavé odpovede.
Väčšina značiek oznámila, že ceny v eurozóne zvýši o päť až sedem percent. V rovnakom čase znížia ceny vo Švajčiarsku o približne päť percent. To je však bezprostredná reakcia. Nevieme, ako sa to bude vyvíjať v dlhodobejšom horizonte. Následky budeme cítiť, až keď sa kurz franku oproti euru dlhodobo stabilizuje. Momentálne je ťažké čokoľvek predpovedať. Určite však môžeme povedať, že silný frank bude mať negatívny dosah na predaj a najmä na exportérov.

Myslíte si, že by to mohlo viesť k znižovaniu produkcie? Prípadne, že si samotné značky nastavia isté limity?
Posledných päť rokov bolo obdobie veľmi silného rastu hodinárskeho priemyslu u nás. Ten sa za uplynulých osemnásť mesiacov spomalil. No ako vyhlásila aj Federácia švajčiarskeho hodinárskeho priemyslu, návrat k rastu sadzieb s historickým priemerom je prostriedkom na účinnú konsolidáciu. Takže si myslím, že napriek všetkému máme do budúcnosti pozitívny výhľad.


Prečítajte si reportáž zo salónu v Ženeve a pozrite si tie najkrajšie hodinové novinky tohto roka.