StoryEditor

Kráľ ciest je zo Slovenska. Mali sme najúspešnejšie Porsche

26.11.2014, 23:00
Limity opäť menia svoje hranice a vy sa práve pozeráte na najúspešnejšie Porsche v jeho histórii.

 Je luxusnejšie, rýchlejšie a dokonca aj slovenské. Vyrábajú ho aj v Bratislave. 

Bol to nechcený súrodenec, niečo, čo nikdy nemalo vzniknúť, doslova úplné prevrátenie hodnôt v Porsche. A predsa je to dnes jednotka. Každé druhé Porsche, ktoré sa dostane na svet, nesie označenie Cayenne. Navyše my na Slovensku sme výnimkou a Cayenne je tu doslova bestseller. Približne sedem z desiatich predaných Porsche na Slovensku je práve toto SUV. Človek by povedal, že sa tu vôbec nemáme zle. 

Okrem toho je Cayenne ťažké, masívne auto, ktoré malo v našom prípade pod kapotou diesel. No skrátka – je to úplný opak toho, čo si predstavíte pod pojmom Porsche.

Ak sa na situáciu ale pozriete spätne, začať vyrábať na prvý pohľad „úplný nezmysel“ – Porsche ako SUV, bol nakoniec geniálny nápad. A ten zachránil túto nemeckú automobilku od veľkých problémov. Viete si predstaviť, v akej situácii sa ocitol manažér, ktorý musel koncom minulého tisícročia ukázať vedeniu plán postaviť Cayenne? To bola doba, keď sme si ešte kvôli neexistujúcemu Facebooku pamätali narodeniny našich priateľov a volávali si maximálne tak na pevnú linku. Vtedy boli  populárne autá v polovičnej veľkosti Cayennu a trend SUV len ďaleko vo hviezdach.

Je ako víno

„Páni, a čo keby sme začali vyrábať aj SUV?“, iste sa ozvalo raz na porade. Možno bola táto myšlienka považovaná za absurdnú, no vďaka tomuto kroku predáva dnes Porsche trikrát viac ako pred rokom 2002. Presne vtedy sa totiž ukázalo SUV Cayenne v plnej kráse a vstúpilo pripravené na trh. Bola to odpoveď na stály zdroj príjmov.  

Automobilka sa teraz „topí v peniazoch“ a môže si dovoliť výskum a vývoj čoraz lepších a šialenejších superšportov. Ale späť k nášmu bielemu „mastodontovi“. Toho raz prirovnal Jeremy Clarkson, hlavný protagonista známej relácie Top Gear, k nealkoholickému pivu. To preto, lebo síce jazdilo výborne, ale nepripadalo mu dosť dobré na off-road. 

Skrátka sa auto tvárilo ako malý tank do terénu, no nebolo to tak – ako nealkoholické pivo, ktoré tiež nie je skutočné pivo. Výrok má takmer 10 rokov a ja ho poopravím. Toto je najvšestrannejšie auto, ktoré vám Porsche ponúka. S vyvoňanou 911 predsa nebudete chodiť každý deň do práce, na nákup či na chatu do Nízkych Tatier. Porsche Cayenne má obrovské množstvo „super vlastností“, ktoré sa dajú prirovnávať k vínu. Čím dlhšie sa na ňom v Nemecku pracuje a čím je vyzretejšie a staršie, tým je Cayenne z roka na rok dokonalejšie.

Naše malo síce sotva mesiac, no za sebou už viac ako 10 rokov vývoja. A to sa podpísalo aj napríklad pod pohon všetkých štyroch kolies, ktorý patrí k najlepším na svete. Predsa ak budete chcieť preniesť svoju trojtonovú jachtu aj v decembri do Chorvátska, tomuto autu to nebude robiť žiadny problém. Samozrejme, nikto netvrdí, že ho máte ihneď po vyzdvihnutí ísť „vytrýzniť“ do lesa po drevo. 

Dostanete prednosť

Stále predsa držíme v rukách volant od Porsche a tomu viac vonia asfaltová cesta. Volant má navyše táto novinka s rovnakým  dizajnom, aký je použitý priamo v modeli Porsche 918. Nič vám to nehovorí? Je to superšport s výkonom takmer 900 koní a cenou vyše 700-tisíc eur. Vynikajúci pocit. Je to navyše jedna z mála vecí, ktorá kozmeticky nový Cayenne po facelifte odlišuje od ostatných. Majitelia aktuálneho modelu môžu byť spokojní, morálne nezastará. 

Oku skúseného Porsche maniaka však neujdú nové prepracované zadné svetlomety (konečne prišli o „čínsky“ dizajn), pozmenená predná maska či odlišný tvar kapoty a LED denného svietenia. A výsledok? Auto vyzerá zas o niečo brutálnejšie. 

Veľmi rýchlo si zvyknete, že sprava vám dá prednosť aj Audi Q7 či dav áut na diaľnici sám uhýba. Je to síce nemecká prémia, no reakcia naň je úplne odlišná ako na BMW, Audi či Mercedes. Toto je predsa Porsche, niečo viac, niečo s čiernym koňom na kapote. A navyše sa vyrába stále „poctivo“. Oproti iným prémiám tu v interiéri neprevláda plast a nie je vidieť, že by sa výrobca snažil za každú cenu šetriť. Porsche je stále rodinná značka. 

Jedno z najväčších prekvapení tohto auta sa ukrýva pod prednou kapotou. Je tam uložený dieselový osemvalec, ktorý má ťah ako lokomotíva a spotrebu ako dieselová Octavia RS. No hotový sen. Pri každom zošliapnutí plynu zažije duša automobilového fanúšika doslova malý orgazmus. Či už pohľadom na rýchlosť, ktorá, mimochodom, stúpa rýchlejšie ako v normálnych autách, alebo zvukovú kulisu. Bude to chcieť počuť znova a znova. 

Vážení, toto je nie normálny diesel. Pri fotografovaní auta sa u mňa zastavil majiteľ predchádzajúcej verzie Cayennu a pri naštartovaní sa musel znova opýtať, že či tam je skutočne ten diesel. Áno, je a je neuveriteľne zamaskovaný. A ak sa viete ovládať, budete vďaka nemu jazdiť za sedem až deväť litrov. Ak nie, vôbec to neprekáža – zábava tu nie je drahá, spotreba sa nedostane ani na dvojnásobok. 

Nepodstatný tachometer

A keďže sa stále rozprávame o Porsche, je tu vynikajúca osemstupňová prevodovka či podvozok, ktorý budete milovať. Všetko do seba zapadá tak, že to tvorí malú symfóniu. A bolo úplne jedno, že sme mali auto obuté do obrovských 21-palcových diskov. Skutočne skvele vyrovnávalo nerovnosti. Keďže kolesá robia auto – naše vyzeralo tak, že by som si ho zobral aj do postele. 

Veľké „Poršátko“ sa nestratí v meste, na diaľnici, je vo svojej koži presne medzi týmito prostrediami. Teda na nejakej peknej okreske za mestom.  

Do vnútra sa budete dostávať jedným z najkrajších kľúčikov v automobilovom segmente – malým Porsche. A keďže na detailoch záleží, aj kľúč je vo farbe vášho auta. Náš interiér bol v striedmej hnedej koži a je presne urobený na mieru vodiča. Ak sa vo vnútri zavriete, ste doslova v inom svete. Celú atmosféru podčiarkovalo aj úžasné panoramatické sklo. Vodič má navyše po pravici ovládacie centrum, za ktoré by sa nehanbila ani NASA. 

A je to príjemná zmena. Zatiaľ čo v iných autách klikáte stále na dotykovú obrazovku, tie sú navyše často otrasné a totálne pomalé, tu spravíte všetko v priebehu sekundy. Každé tlačidlo má svoj zmysel a funkciu. Myslím si, že počet tlačidiel sa v budúcom Cayenne zníži, no prosím dizajnérov v Porsche, nech aspoň ich časť zanechajú. 

Špecialitkou tejto značky je aj usporiadanie budíkov. Ten hlavný ukazuje totiž otáčky. Aj tachometer je tu odstupňovaný skutočne originálne – 0 – 50 – 100 – 150 a tak ďalej. Veď často ani neviete a z 50 je takmer stovka. To odfiltrovanie rýchlosti je úžasné. Načo sa zaoberať nejakými číslami uprostred. V piatich budíkoch nájdete dokonalé informácie o stave auta aj s tým, čo ste nechceli vedieť. Napríklad tlak oleja. Z vychytávok moderných áut mi tu však chýbal head-up displej, teda premietanie na čelné sklo. 

Okrem všetkej tejto pozlátky bude toto Porsche plniť aj jednu z najdôležitejších úloh. A to rolu praktického a bezpečného rodinného auta. A tak vzadu bez problémov uchytíte detskú sedačku, ktorá je v ideálnej vzdialenosti. Dieťa vám napríklad neokope predné sedadlá. A ak kufor naložíte až po strop, k dispozícii máte výborný kamerový systém. 

Porsche Cayenne je za prémiovú cenu, no na cestách je skutočným kráľom. Jazdné vlastnosti sú vyšperkované na maximum, pri spotrebe automobilka neklame a už keď sedíte vo vnútri, tak skrátka „cítite“, čo ste si za svoje peniaze kúpili. Okrem toho Made in Slovakia je takmer celý interiér a ľuďom, ktorí ho robia, patrí úprimná poklona. Porsche nám dokonca tak verí, že ďalšia generácia by sa tu mala vyrábať celá. Teraz od nás autá odchádzajú bez podvozku a motora. A prečo by ste si mali kúpiť Porsche ako SUV? Je to to najlepšie, čo segment ponúka. 

Čo sa nám páčilo 

Geniálny plán postaviť Porsche ako SUV znamená, že sa zamilujete do jeho zvuku, skutočne je to jediný diesel, o ktorom sa to dá povedať, čo sa týka výkonu či vzhľadu. Za zmienku stojí aj špičkové prepracovanie interiéru a spotreba.

Čo by mohlo byť lepšie

Autu chýbajú niektoré moderné vychytávky ako head-up displej či lepšie prepracovanie multimediálneho systému.
Porsche Cayenne S Diesel 

01 - Modified: 2007-01-08 15:13:00 - Feat.: 0 - Title: Štát si na domácom trhu požičal takmer 12,5 mld. Sk
01 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia 02 - Modified: 2024-04-24 09:16:15 - Feat.: - Title: „Otec“ moderných škodoviek smeruje k Číňanom. Slovák dohliadne aj na tvary MG 03 - Modified: 2024-04-23 12:00:00 - Feat.: - Title: Keď začínajú drahé problémy: Čo nerobiť s turbomotorom a ako sa prejavujú problémy? 04 - Modified: 2024-04-23 09:10:00 - Feat.: - Title: Opel odhalil kompletne prepracované rodinné SUV. Väčšie, štýlovejšie a nielen elektrické 05 - Modified: 2024-04-22 13:21:18 - Feat.: - Title: Toyota prezrádza, aké chyby robia mladí vodiči najčastejšie. Zadarmo im pomôže
menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
25. apríl 2024 09:02