04.10.2015, 00:21

BMW M6? Nemecká beštia, ktorú chcete mať doma

Pokiaľ chcete mať stále skvelú náladu a hlúpy úsmev na perách, poznám jednoduchý recept. Stačí vám len naštartovať jedno z najlepších BMW v histórii.

Päť dní. Presne tak dlho trval test BMW M6, v ktorom som spálil viac ako 100 litrov prémiového benzínu, pneumatiky a takmer aj svoj „vodičák“. Vždy začínam malým príbehom, no pri familiárne nazvanej „emšestke“ mám problém. Konkrétne problém vybrať si, čo vlastne napísať. Totiž vztýčených prstov (palec, nie prostredník), úsmevov či pozdravov som si za pár dní užil dosť. Dokonca aj jeden Japonec sa ma na parkovisku pýtal, či to dobre jazdí. 

Toto je iný svet
Dostalo ma však, keď som večer cez týždeň narazil na auto, v ktorom by dali čokoľvek za to, aby som pridal. Dievčatá vystrčené von z okien a mladík spoza volantu vytuningovanej Octavie robil, čo mohol, aby som aspoň pri najbližšej križovatke podradil a osemvalcom ohlušil miestnu ulicu. 

Najtrápnejšie som sa však cítil ja, keďže vedľa mňa sedela moja priateľka. Netrvalo to ani sekundu a už som počul: „A to ti bežne takto teraz kývajú z auta?“ Bola to prvá otázka, po ktorej, samozrejme, nasledovali ďalšie. 
Našťastie sme sa len dobre zabavili a popritom som sa posádke spomínaného auta postaral o zážitok, o ktorom budú hovoriť ešte aj svojim deťom. Totiž 560 koní a 4,2 sekundy z nuly na sto je na tomto papieri, žiaľ, len obyčajné číslo, no vnútri BMW M6 je to úplne iný svet. Svet, kde maximálnu povolenú rýchlosť prekračujete už na druhom prevodovom stupni. Ak by vám to nestačilo, môžete si priplatiť deväťtisíc eur za ešte brutálnejšiu verziu. 





Zlatá medaila za spotrebu 
Ale späť k nášmu autu. To, na čo sa práve pozeráte, je nielen najluxusnejšie, ale aj najdrahšie auto, ktoré vám vôbec môže BMW vo svojej športovej M divízii ponúknuť. A práve to „M“ robí z neho úplne iné auto, ktoré má od „obyčajného“ BMW veľmi ďaleko. 
Ak sa len pozriete na dizajn, farbu, karbónovú strechu, disky či špeciálne karbónovo-keramické brzdy, závidíte sami sebe, že môžete držať volant. A hoci tu máte brutálnu dávku výkonu, stále to nie je jednoúčelové auto. 

Sedíte v luxusnom kupé, ktoré prevezie vás, manželku a ďalších dvoch priateľov. A to maximálne pohodlne. Tu sa naskytá typická otázka: a aká spotreba by bola na ceste na dovolenku do Chorvátska? Nuž, obetoval som sa a najnudnejšia časť testu, keď som sa odvážil merať spotrebu, sa ukázala ako mimoriadne zaujímavá. 

To, že sa rozbiehate z nuly na 50 alebo 90 takmer pol minúty, z vás robí človeka, ktorý si na prvý pohľad síce kúpil M6, no nemá na benzín. Zaujímavosťou však bolo, že nikto, ale vôbec nikto ma nepredbehol. A výsledok? V meste som sa veľmi opatrnou jazdou nedostal pod 15 litrov, no mimo mesta som dosiahol zázrak. Zrejme ma tlačil vietor, pretože jazdiť s BMW M6 za 8,1 litra je na zlatú medailu.  

Samozrejme, vyskúšali sme aj ďalší povinný „slovenský“ test. A to, čo sa asi zmestí „emšestke“ do kufra. Skúšať, či tam vojdú golfové palice, je nuda, ale čo tak kočík pre dieťa? Zámerne som si vybral situáciu, keď by som ukázal, že ho tam jednoducho nedostanete. A viete čo? Zmestil sa tam, a to celkom s prehľadom. 

Nielen na golf, ale aj do škôlky
Takže ak budete vyberať nové auto kvôli deťom, zabudnite na kupovanie kombíka či SUV. Pred pieskoviskom či pred škôlkou sa ťažko bude vynímať lepšie čokoľvek iné ako BMW M6 Gran Coupé.

Ako sa však cíti vodič takéhoto auta? Celý interiér je orientovaný na vás ako na pilota, pred sebou máte úžasný M head-up displej a v rukách špičkové kormidlo (volant), ktoré ovládnuť nemusí byť jednoduché. Preto nikdy nevypínajte stabilizáciu auta. Teda pokiaľ si neveríte, pretože ak ju deaktivujete úplne, skončiť mimo vozovky môžete aj na rovnej ceste. 

Auto sme teda zobrali na malú testovaciu trať a skúšali, čo nám dovolí. Keďže všetok výkon ide na zadné kolesá, M6 sa ochotne pustí do šmyku. Pri malom slalome je zrejmé, že to, čo šoférujeme, má dve tony, a aj keď sa to mimoriadne ľahko rozbehne, pri spomalení sa zapotia aj športové brzdy. Fyziku neoklamete. Riadenie je však aj napriek tomu chirurgicky presné a auto je pri správnom dávkovaní výkonu mimoriadne ovládateľné. Je to jedno z mála áut, kde majú pádla za volantom aj zmysel a nie sú len kozmetickým doplnkom. 




Rýchlo a zbesilo naživo
A áno, pri jazdení v „manuálnom móde“ si občas M6 pekne prdne do výfuku a pri preradení dá o sebe vedieť. Táto sranda vás následne stojí tak 25-litrovú spotrebu. Navyše je veľmi komplikované sa vtesnať do rýchlostných limitov. 
Samozrejme, BMW M6 vie jazdiť aj normálne. V obyčajnom „móde“ sa nemusíte báť stláčať plyn s tým, že po chvíľke nepozornosti idete cez 150. 




Kľúčom k autu je jeho správne nastavenie. A tak napríklad napriek tomu, že som mal obuté 20-palcové disky, rannú kávu v športovom BMW na seba nevylejete. Hoci sa teda na prvý pohľad môže zdať M6 Gran Coupé dobré len na víkendy, dokonale s ním môžete jazdiť aj každý deň do práce. 
Avšak to najlepšie som si nechal na koniec. Vrcholom bolo „bratské stretnutie“ s unikátnou verziou BMW M5. Nemecký majiteľ si doprial a kúpil špeciálnu 600-koňovú verziu. Vtedy pochopíte, že rýchlo a zbesilo nemusí byť len film. 


BMW M6 Gran Coupé
Motor: osemvalec 4 395 cm3
Výkon: 412 kW (560 koní) pri 6 000 otáčkach, 680 Nm 
Rýchlosť: obmedzená na 250 km/h
Prevodovka: 7-stupňová, Drivelogic
Náhon: zadné kolesá
Spotreba: kombinovaná 13 litrov (test)
Hmotnosť: 1 950 kg
Akcelerácia: 4,2 sekundy z nula na sto kilometrov za hodinu
Cena: od 135-tisíc eur s DPH